مسجد منشأ تحولات بزرگ؛ مهد پرورش انسانیت


مسجد منشأ تحولات بزرگ؛ مهد پرورش انسانیت

نقش مهم و سرنوشت ساز مساجد در پیشبرد جامعه اسلامی قابل انکار نیست چرا که مسجد همواره منشأ تحولات اجتماعی و سیاسی و مهد پرورش انسانیت بوده است.

خبرگزاری شبستان- استان فارس: مهدی رحمانیان

در اهمیت مسجد همین بس که امیرالمومنین(ع) نشستن در مسجد را از سکونت در بهشت ترجیح می دهد و دلیل فرموده خود را آن می داند که سکونت در بهشت موجب خوشنودی خود اما نشستن در مسجد موجب خوشنودی خداوند است.

با یک جستجوی ساده می توانید به صدها حدیث و روایت از بزرگان دین در باب مسجد، اهمیت آن و پاداش احترام کنندگان خانه های الهی دست پیدا کنید؛ احادیثی که به زیبایی اهمیت مسجد را برای مردم بیان کرده اند.

توصیه به حضور در مسجد از دیدگاه ائمه اطهار(ع) به اندازه ای است که رسول خدا(ص) در برابر هر گام به سمت مسجد برداشتن پاداش ۱۰ حسنه، پاک کردن ۱۰ گناه و بالارفتن ۱۰ درجه و منزلت در بهشت می دانند.

همچنین از وجود مقدس امام صادق(ع) نقل است «کسی‌که اهل مسجد باشد حداقل یکی از این سه بهره نصیب او می‌‌شود: دعائی که خدا او را سزاوار بهشت کرده، بلائی که از او دفع شده یا یک برادر دینی قسمت او شده که برای رضای خدا از او بهره‌‌مند می‌شود.»

در باب اهمیت احداث مسجد نیز روایتی از امام باقر(ع) آمده که ایشان اینگونه فرموده اند: «کسی‌ که یک مسجد بنا کند ـ هرچند کوچک باشد ـ خداوند یک خانه در بهشت برای او بنا می‌کند.»

اینها و صدها حدیث دیگر از ائمه معصومین(ع) گواه اهمیت و جایگاه ویژه مساجد دارد که عمل به آن اجر اخروی و موجب صفای باطنی انسان می شود.

مسجد مرکز نشر دین و بستر تحولات اساسی اجتماعی جامعه اسلامی در حین مبارزات مردمی انقلاب و پس از آن بوده است. امام خمینی(ره) در باب نقش مسجد در خنثی کردن توطئه های دشمن اینگونه می فرماید: «اینها از مسجد می ترسند، من تکلیفم را باید ادا کنم به شما بگویم، شما دانشگاهی ها شما دانشجوها، همه تان مساجد را بروید پر کنید، سنگر هست اینجا، سنگرها را باید پر کرد»

بنیانگذار کبیر انقلاب همچنین با تاکید بر حفظ مساجد به عنوان اصل و اساس انقلاب می فرمایند: «مسجد محلی است که از آن باید امور اداره بشود، این مساجد بود که این پیروزی را برای ملت ما درست کرد، این مراکز حساسی است که ملت باید به آن توجه داشته باشند، این طور نباشد که خیال کنیم حالا دیگر ما پیروز شدیم، دیگر مسجد می خواهیم چه کنیم؟ پیروزی ما برای اداره مسجد است.»

ایشان در سخنان دیگری به نقش تاثیرگذار مسجد اشاره کرده و اینگونه فرموده اند: «مساجد باید مجتمع بشود از جوانها، اگر ما بفهمیم که این اجتماعات چه فوائدی دارد و اگر بفهمیم که اجتماعاتی که اسلام برای ما دستور داده و فراهم کرده است، چه مسائل سیاسی را حل می کند، چه گرفتاری ها را حل می کند، این طور بی حال نبودیم که مساجدمان مرکز بشود برای چند پیرزن و پیرمرد.»

و در بیانی دیگر می فرمایند: «این یک توطئه است که می خواهند مسجدها را کم کم خالی کنند. شما باید هوشیار باشید که مسجدهایتان و محراب هایتان و منبرهایتان را حفظ کنید و بیشتر از سابق، شمایی که این معجزه را از مسجد دیدید که همه قدرت ها را به هم شکست، نه فقط ابرقدرت ها، قدرت های دیگر را هم به هم شکست، نباید در اسلام سستی کنید. مسجدها را محکم نگه دارید و پرجمعیت کنید.»

مقام معظم رهبری نیز در باب اهمیت مسجد به عنوان پایگاه دین و عبودیت گفته اند «در صدر اسلام هم، در زمان نبىّ مکرّم اسلام(ص) و همچنین در زمان حکومت بابرکت امیرالمؤمنین(ع)، مسجد مرکز همه تصمیم‌گیری‌هاى مهم و کارهاى بزرگ بود. نمى‌خواهیم از لحاظ وضع زمان، مسجد امروز را به مسجد کوفه زمان امیرالمؤمنین تشبیه کنیم؛ زیرا اقتضاهاى هرزمان متفاوت است. به‌طور کلّى مسجد به‌عنوان یک پایگاه دین، عبودیت و معرفت، مى‌تواند براى جوامع اسلامى منشأ و سرآغاز حرکات بزرگ و برکات ماندگار باشد.»

ایشان مسجد را به عنوان مرکز تفکر، تامل و تصفیه روح برشمرده و عنوان کرده اند: «مسجد، هم مدرسه است، هم دانشگاه، هم مرکز تفکّر و تأمل، هم مرکز تصفیه روح، هم مرکز خلوص و مرکز اتّصال بنده به خداست. ارتباط زمین و آسمان است. جایى است که انسان خود را به منبع لایزال فیض و قدرت وصل مى‌کند. انسان در مسجد، خود را به خدا متصّل مى‌کند.»

رهبری انقلاب همچنین به کانون های فرهنگی هنری مساجد هم اشاره ای می کنند که باید پذیرای جوانان باشند «من سفارش می‌کنم که کانونهاى فرهنگى - هنرى مساجد را فراموش نکنید؛ البته با همکارى بسیج. بد است که بین روحانى مسجد و بسیج مسجد، اختلاف به وجود بیاید. نه، با همکارى بسیج، این کانون‌هاى فرهنگى - هنرى مساجد را مؤثر کنید، برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنى که متناسب با نیاز آن جوانى است که آنجا حضور پیدا می‌کند، فراهم کنید. مطالعه کنید. کتاب‌هائى وجود دارد که می‌شود از این کتاب‌ها استفاده کرد. کتاب‌هائى هست؛ بروید بپرسید، تحقیق کنید از کسانى که اهلش هستند. خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانونهاى فرهنگى - هنرى بروید و پذیراى جوان‌ها باشید. با روى خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا.»

آنچه در مجموع بیانات ائمه معصومین(ع) و بزرگان کشور در باب اهمیت مسجد می توان یافت؛ نقش مهم و سرنوشت ساز مساجد در پیشبرد جامعه اسلامی است؛ امری که لازمه آن حفظ مسجد و دور نشدن از اهداف آن است.

پایان پیام/691

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید