«مواکب» در آستانه اربعین منتشر شد


«مواکب» در آستانه اربعین منتشر شد

در آستانه زیارت اربعین، کتاب «مواکب» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق راهی بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، «مواکب» در قالب 205 صفحه و 18 فصل تهیه شده است که موضوعات مختلفی از جمله کرم و میهمان‌نوازی بدون منت مردم عراق به زائران حضرت سید الشهداء علیه السلام را بررسی می‌کند.

نویسنده این کتاب به بررسی جایگاه مواکب حسینی در تاریخ و فرهنگ مردم عراق و اثرات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن در دوران معاصر می‌پردازد.

فصل اول کتاب استحباب موضوع زیارت اربعین و زیارت پیاده حضرت سید الشهداء علیه السلام در احادیث و روایات را مورد بررسی قرار می‌دهد.

فصل دوم در خصوص تاریخ موکب‌ها و تطور تاریخی آنها است و فصل سوم کتاب به بررسی ریشه‌های انقلاب صفر در سال 1977میلادی در خصوص پیاده روی اربعین می‌پردازد.

نقش‌آفرینی فرهنگی موکب‌داران

فصل چهارم و پنجم کتاب به بررسی مواضع مراجع گذشته و معاصر شیعه در خصوص اربعین حسینی اشاره دارد. نویسنده در فصل ششم کتاب، اهداف تشکیل مواکب حسینی را به بحث می‌گذارد. موضوع توزیع جغرافیایی مواکب و ویژگی‌های آنها هم در فصل هفتم کتاب آمده است.

رایزن فرهنگی کشورمان در عراق در فصل هشتم ایثارگری‌ها و عبرت‌های ناشی از فرهنگ موکب‌داری را مورد بررسی قرار می‌دهد و در فصل نهم به بررسی نقش حمایت‌های حکومتی در سامان بخشی به حرکت موکب‌داری می‌پردازد.

نویسنده کتاب در فصل دهم این اثر ارزشمند، برنامه‌های متنوع مواکب را در حوزه‌های مختلف بررسی می‌کند. کتاب «مواکب» در فصل یازدهم نتایج زیارت اربعین را در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی مورد کنکاش قرار می‌دهد.

نقش عشایر عراق در احیای سنت موکب‌داری

بررسی حجم کمک‌های داوطبانه به مواکب موضوع فصل سیزدهم کتاب است و یکی از موضوعات مهم این کتاب، بررسی نقش عشایر عراق در احیای سنت موکب‌داری است. نقش موسسات و نهادهای مردم نهاد از دیگر موضوعاتی است که در فصل چهاردهم کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

همچنین، بررسی مواضع رسانه‌های همسو و معاند در خصوص مواکب در فصل پانزدهم کتاب مورد مطالعه قرار می‌گیرد و در فصل شانزدهم کتاب به موضوع انتقال فرهنگ مواکب به کشورهای همسایه اشاره دارد. فصل هفدهم کتاب به اشکال مختلف مواکب و حیطه‌های تخصی آن پرداخته شده و فصل آخر آن به موضوع مواکب در ادبیات عرب اشاره دارد.

بنابر اعلام این خبر، کتاب «مواکب» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق در تیراژ 2 هزار و 500 نسخه و به زبان عربی منتشر و روانه بازار نشر شده است

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز