سبزپوشی بورس در روز تداوم کاهش ارزش معاملات خُرد


سبزپوشی بورس در روز تداوم کاهش ارزش معاملات خُرد

خروج بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه از بورس، منجر به تداوم کاهش ارزش معاملات خرد در بورس شده است.

سبزپوشی بورس در روز تداوم کاهش ارزش معاملات خُرد

به گزارش ایران اکونومیست، بورس تهران امروز هم یک روز کم حجم را پشت سر گذاشت و همچنان از روزهای اوج خودش به دور است. بورس امروز توانست پس از مدت‌ها با بازدهی مثبت همراه شود اما بار دیگر شاهد افزایش عرضه‌ها از نیمه دوم معاملات و عقب‌گرد نماگرهای تالار شیشه‌ای بودیم.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند حجم پایین معاملات طی روزهای گذشته، می تواند در آینده نزدیک روند بورس را به سمت رکود عمیق سوق دهد و به بلای جان بورس تبدیل شود.

در مجموع 5 روز گذشته بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه از بورس خارج شده است که به نظر می‌رسد در روندهای درونی بازار نیروهای نزولی قدرتمندتر هستند.

* اثرگذاری دولت بر بورس عامل خروج سرمایه حقیقی از بازار سهام

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌‌و‌گو با ایران اکونومیست، درباره روند بورس در روزهای آینده گفت: با کاهش ارزش معاملات خرد در شرایط کنونی محرک قابل‌توجهی برای رشد بازار دیده نمی‌شود؛ ثبات نرخ ارز به‌عنوان مهم‌ترین عامل در این موضوع تأثیرگذار است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اقدامات پیاپی دولت در دست‌اندازی به سود شرکت‌ها از قبیل افزایش نرخ خوراک و زمزمه‌هایی که از لغو معافیت صادراتی شرکت‌ها شنیده می‌شود، باعث شده سهام به‌ عنوان یک کلاس دارایی از سبد سرمایه‌گذاری بخش مهمی از فعالان اقتصادی خارج شود.

وی تاکید کرد: این دسته از سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که دولت از امکان بالایی برای اثرگذاری بر بازار سرمایه برخوردار است و ترجیح می‌دهند دارایی خود را در سایر بازار‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

گلستانی تصریح کرد: به نظر می‌رسد با توجه به کاهش شدید ارزش دلاری بازار، قیمت‌های این محدوده قیمت کف بسیاری از سهم‌ها خواهد بود اما برای رشد به چشم‌انداز و محرک‌های مثبتی نیاز داریم که فعلاً خبری از آن‌ها نیست. قیمت سهام مختلف به پائیز سال گذشته رسیده است.

* رشد بی رمق شاخص های بورس

در جریان معاملات امروز، شاخص کل بورس در انتهای معاملات امرو با رشد ۲۷۰۰ واحدی همراه شد و به سطح ۱ میلیون و ۹۵۶ هزار واحدی رسید.شاخص کل هم‌وزن نیز در انتهای معاملات امروز با بازدهی ۰.۱ درصدی همراه شد. این شاخص نیز با افزایش 639 واحدی در رقم 674 هزار و 219 واحدی ایستاد.

شاخص کل فرابورس نیز با رشد 39 واحدی به رقم 25 هزار و 52 واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با افزایش 400 واحد به سطح 121 هزار و 268 واحد رسید.

* تداوم خروج سرمایه از بازار سرمایه

روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای پنجمین روز کاری متوالی منفی شد و 365 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد وبملت (بانک ملت)، ثفارس (عمران ‌و توسعه ‌فارس‌) و خساپا (سایپا) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای بمولد (مولد نیروگاهی تجارت فارس)، فسوژ (سوژمیران) و غاذر (کشت ‌و صنعت ‌پیاذر) اختصاص داشت.

در بخش خرید، 70 درصد خریدها توسط حقیقی ها و 30 درصد توسط حقوقی ها انجام شده است. همچنین در بخش فروش 80 درصد فروش ها توسط حقیقی ها و 20 درصد توسط حقوقی ها انجام شده است.

* رشد ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 221 هزار و 279 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 215 هزار و 399 میلیارد تومان بود که 97 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 2 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 541 میلیارد تومان رسید.

* افت ارزش صف های خرید و فروش بورس

در پایان معاملات امروز، 238 سهم با رشد قیمت و 546 نماد با کاهش قیمت روبرو شدند. حدود 69 درصد نماد ها سرخ پوش بودند.

در جریان معاملات روز دوشنبه، 35 نماد صف خرید داشتند و 98 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 57 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 80 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 16 درصدی به 531 میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در انتهای معاملات امروز به ۱۸.۸ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها ۶.۱ میلیون تومان بوده است.

پایان پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ جزئیاتی از سرقت صندوق امانات بانک ملی