مقام حضرت رقیه(س) در دمشق+عکس


مقام حضرت رقیه(س) در دمشق+عکس

حضرت رقیه (س) کودک سه ساله امام حسین(ع) است که بنا بر روایت ها در پنجم صفر به شهادت رسیده است.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مرقد حضرت رقیه در یکی از محله های شهر دمشق معروف به محله «العماره» در کنار باب الفرادیس قرار دارد که کوچه های آن مجاور دیوارهای مسجد جامع اموی است.

حرم حضرت رقیه دارای بنای بزرگ با طاق‌ها و ستون‌هایی است با کاشی‌های لعاب‌دار است و بر گرفته از خلاقیت آمیخته ایرانی و اسلامی که آیات قرآنی و روایات نبوی بر آن نقش بسته است.

در منابع تاریخی آمده است: ضریح حضرت رقیه توسط ایوبیان در سال 526 هجری قمری ساخته شده است و همچنین ذکر شده است که در سال 768 هجری قمری گنبدی بر فراز حرم ساخته شده است.

مقام حضرت رقیه(س) در دمشق+عکس

میرزا هاشم خراسانی در کتاب منتخب التواریخ آورده است: در حدود سال 1280 هجری قمری بدنه حرم پس از نفوذ آب به قبر سالم ظاهر شد و آن را حفر و مرمت و بازسازی کردند.

حرم سیده رقیه از زیارتگاه‌های شیعیان به ‌شمار می‌رود و توسط ایرانیان در سال ۱۹۸۵ به سبک معماری ایرانی بازسازی شده است.

مقام حضرت رقیه(س) در دمشق+عکس

حضرت رقیه به همراه سایر اهل بیت امام حسین علیه السلام و زینب کبری سلام الله به اسارت درآمده و در مکانی کنار «باب الفرادیس» که در آن زمان خرابه ای بود ـ استقرار یافت. رقیه در این زمان چهار ساله بود که بهانه پدر می کرد و یزید لعنة الله دستور داد سر مبارک پدر را نزد او ببرند. چون رقیه آن سر خونین را دید از غم و اندوه فراوان پس از چند روز وفات یافت.

برخی روایات می گویند که حضرت رقیه (س) دختر سه ساله امام حسین(ع) در واقعه عاشورا و کربلا حضور داشته است و پس از شهادت پدرش به اسیری گرفته شد و به شام برده شد. حضرت رقیه در روز پنجم ماه صفر سال ۶۱ هجری قمری در سن سه سالگی به شهادت رسیدند.

مقام حضرت رقیه(س) در دمشق+عکس

پایان پیام/43

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پادشاه انگلیس مرد!