10 توصیه مهم به زائران و خادمان اربعین حسینی


10 توصیه مهم به زائران و خادمان اربعین حسینی

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه آئین پیاده روی اربعین یک سفر معنوی است، گفت: زائران عزیز نباید این گردهمایی بزرگ را به چشم یک سفر توریستی ببینند.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف به نقل از روابط عمومی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، حجت الاسلام کاظم رنجبر محمدی همزمان با افزایش حرکت هموطنان عزیز به سمت مرزها برای تشرف به عتبات، رعایت ۱۰ نکته مهم را برای برپایی هرچه باشکوه‌تر پیاده روی اربعین حسینی به زائران و خادمان موکب‌ها توصیه کرد.
وی احترام به میزبان را اولین نکته مهم در سفر به زیارت اربیعن برشمرد و گفت: میزبانان اصلی راهپیمایی عظیم اربعین حسینی، دولت و مردم و عشایر عزیز عراق هستند که انصافا آنچه دارند را خالصانه تقدیم زائران اربعین می‌کنند.حضور موکب‌های ایرانی تنها با هدف مشارکت و سهیم شدن در فیض و ثواب میزبانی است لذا باید به گونه‌ای فرهنگ‌سازی کرد که از این حضور و مشارکت مواکب ما، تلقی «مداخله در امور کشور میزبان» نشود.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ستاد توسعه و بازسازی عتبات، رعایت آداب مهمانی را نکته دوم در سفر اربعین برشمرد و اظهار داشت: خانواده‌های ایرانی از همان کودکی آداب مهمانی رفتن و احترام به میزبان را می‌آموزند.این مسأله در اربعین نیز باید رعایت شود.زائران و مواکب ما باید نسبت به فرهنگ، قوانین، آداب و رسوم و خطوط قرمز کشوری که در آن مهمان هستند، آموزش ببینند و آنها را رعایت کنند.
وی پرهیز از ایجاد فضای رقابت منفی را نکته سوم در برپایی آئین پیاده روی اربعین دانست و گفت: مردم و عشایر عزیز عراق، گاه با برپا کردن یک خیمه ساده و تقدیم خرما و قوطی آب، خالصانه و با تمام وجود به میزبانی از زائران اربعین حسینی می‌پردازند، لذا هر اقدامی از سوی موکب‌های ایرانی که القاکننده فضای رقابتی یا تفاخر به امکانات و توزیع اقلام خوراکی متنوع باشد، امری ناپسند است.رقابت منفی در طبخ و توزیع غذاهای رنگین چه بین موکب‌های ایرانی و چه در برابر موکب‌های عراقی نه تنها برازنده نیست بلکه به شکوه معنوی مراسم اربعین نیز آسیب می‌زند.
حجت الاسلام رنجبر محمدی داشتن روحیه خدمت و مدیرت جهادی را نکته چهارم برشمرد و گفت: قرارگرفتن در حلقه خادمان سیدالشهداء (ع) می‌طلبد تا موکبداران و خادمان مواکب ایرانی با تمام توان و روی گشاده به استقبال زائران حسینی بروند و خدای ناکرده با تند رویی ناشی از خستگی، زائران را رنجیده خاطر نکنند. بهتر است مدیران مواکب برای پیشگیری از چنین اتفاقات ناپسند،‌ فعالیت خادمان را شیفت‌بندی کنند.
وی پرهیز از تبعیض در ارائه خدمات از سوی موکبها را نکته پنجم برشمرد و گفت: مراسم اربعین حسینی تجلی امت واحده اسلامی است، موکبداران باید تا زمان تکمیل ظرفیت، پذیرای همه زائران چه ایرانی و چه غیر ایرانی باشند و خدای ناکرده به بهانه اینکه موکب مختص زائران فلان شهرستان یا گروه است، مانع ورود سایر زائران حتی زائران خارجی نشوند. یکی از اتفاقات ناپسندی که در برخی از موکب‌ها دیده شده، تقسیم بندی موکب به عمومی و VIP است، چنین تقسیم‌بندی‌های زیر خیمه امام حسین(ع) بی‌معناست.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ستاد توسعه و بازسازی عتبات «چشیدن سختی راه» را نکته ششم در سفر معنوی اربعین برشمرد و گفت: بسیاری از آداب توصیه شده در زیارات اماکن مقدسه مانند استعمال عطر، پوشیدن بهترین جامه‌ها و... برای زیارت امام حسین(ع) برداشته شده است.حتی تاکید شده زائر در حالی که گرد راه بر روی او نشسته و ژولیده مو وارد حرم شود.این حالت اظطراب در طی مسیر و غذا خوردن نیز باید رعایت شود.
حجت الاسلام رنجبر محمدی با بیان اینکه اربعین یک سفر توریستی نیست در توضیح نکته هفتم گفت: در این عصر که با عنایت سیدالشهداء(ع) و همراهی و همکاری دو ملت و دولت ایران و عراق، بسیاری از هزینه‌های سفر معمول به عتبات در اربعین به صفر می‌رسد، نباید این طی طریق معنوی و سلوک الی الله را با یک سفر توریستی ارزان قیمت که دارای خدمات اسکان و تغذیه رایگان است، اشتباه گرفت. هرچند با همت ناذران، موکبهای ایرانی و غیر ایرانی انواع غذاهای نذری را تقدیم زائران می‌کنند و اسباب استراحت را فراهم می‌کنند اما باید توجه داشت که اربعین یعنی زیارت گذری است و نباید بیتوته بلند مدت در موکب‌ها داشت.
وی «خدمت مشترک با عراقی‌ها» را نکته مهم دیگر در برپایی آئین اربعین حسینی برشمرد و گفت: تشکیل موکب‌های مشترک با برادران عراقی افزون بر جلوگیری از ایجاد فضای رقابتی منفی و مخرب، پیامد‌های مثبت فرهنگی بسیاری دارد که یکی از آنها بی‌اثر کردن تبلیغات مسموم بدخواهان دو ملت و دشمنان وحدت است.همچنین برپایی موکب مشترک به کاهش هزینه‌هایی مثل حمل و نقل، انبارداری، تامین زمین و زیرساخت‌ها و... نیز کمک خواهد کرد.
وی «مردمی ماندن اربعین حسینی» را نکته بعدی در خصوص مراسم اربعین برشمرد و گفت: پیرو رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب و دستور اخیر رئیس جمهور به وزیر کشور مبنی بر محور بودن موکب‌ها در ارائه خدمات به زائران اربعین، حضور موکب‌های بزرگ وابسته به نهاد‌های بزرگ دولتی نباید به گونه‌ای باشد که این حرکت مردمی را تحت الشعاع قرار داده و عرصه را برای خدمت موکب‌های مردمی کوچک تنگ کند. طبق دستور رئیس جمهور محترم؛ محور خدمت به زائرین حسینی موکب‌های مردمی است، نهاد‌های دولتی یاریگر موکب‌های مردمی باشند.نهاد‌های دولتی صرفا در موارد ضرورت به خدمت رسانی مستقیم به زائرین بپردازند و خدمت رسانی با نام و تابلو دستگاه‌های دولتی ضرورتی ندارد.
وی در آخرین توصیه به زائران اربعین گفت: بیشترین زائران غیر عراقی اربعین، هموطنان عزیز ایرانی هستند. حضور میلیونی زائران چه ایرانی و چه غیر ایرانی در ایام شلوغی مثل عرفه، عاشورا و اربعین لزوم توجه به نذر توسعه عتبات را به همه دوستداران اهل بیت علیهم السلام یادآوری می‌کند.
وی افزود: به لطف خداوند منان و عنایت ائمه اطهار و با همت مهندسان، کارگران و استادکاران ایرانی، کار توسعه حرم مطهر امام علی(ع) مزین بنام صحن و شبستان حضرت زهرا(س) در نجف اشرف به اتمام رسیده و زائران چندسالی است که در ایام اربعین در این صحن و شبستان بیتوته می‌کنند.اکنون اجرای طرح بزرگ توسعه حرم امام حسین(ع) مزین بنام صحن و شبستان عقیله بنی هاشم حضرت زینب(س) نیز فرصت معنوی ارزشنمدی است که به تعبیر شهید سلیمانی، در عمل کوثرانه و صدقه فوق العاده جاریه مشارکت کنیم.
پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه