ریزش شاخص کل بورس با افت قیمت 88 درصد نمادهای بازار


ریزش شاخص کل بورس با افت قیمت 88 درصد نمادهای بازار

بررسی‌ داده‌های بازار سرمایه نشان می‌دهد، در جریان معاملات امروز 88 درصدی نمادها با کاهش قیمت روبرو شدند.

ریزش شاخص کل بورس با افت قیمت 88 درصد نمادهای بازار

به گزارش ایران اکونومیست، بورس اوراق تهران امروز دوباره با افزایش دوباره عرضه‌ها روبه‌رو شد و روز پر فشاری را پشت سرگذاشت. بدین ترتیب شاخص کل نیمه کانال 1.9 میلیونی را از دست داد. همچنان حجم معاملات پایین است و خروج پول تداوم دارد. فعلا به نظر نمی‌رسد که نیروی صعودی قدرتمندی در بازار وجود داشته باشد.

مرداد ماه هم به پایان رسید و بورس اوراق بهادار تهران تجربه ریزش بازار در مردادماه سال 1399 را برای سومین سال پیاپی به یاد معامله‌گران آورد.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، روند فعلی بورس به شدت فرسایشی شده و تشدید خروج پول حقیقی می‌تواند تبعات سنگین تری برای بورس داشته باشد.

* استراتژی بلندمدت نیز در بورس جواب نمی‌دهد

وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایران اکونومیست، گفت: بورس تهران امروز بار دیگر یکی از روزهای سخت خود را سپری کرد و بخش عمده‌ای از نمادها در محدوده‌های پایینی دامنه نوسان به کار خود پایان دادند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: روند فعلی بورس نشان می‌دهد، سهامداران از وضعیت فرسایشی بورس خسته شده‌اند و دیگر توانی برای انجام معامله ندارند.

وی افزود: به نظر می‌رسد، حتی استراتژی سرمایه‌گذاری بلندمدت نیز در بازار سرمایه جواب نمی‌دهد و این بازار از اولویت‌های اصلی مسوولان خارج شده است.

جعفری تاکید کرد: ارزش معاملات پایین نشان می دهد بورس به یک بازار فراموش شده و نیمه‌تعطیل تبدیل شده است. این موضوع می‌تواند آینده بورس و سایر بازارهای مالی را با تهدید جدی روبرو کند.

* ریزش بی پایان شاخص‌های بورس

در پایان معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس تهران 18 هزار و 216 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح یک میلیون و 938 هزار و 224 واحد رسید. این شاخص با بازدهی منفی ۰.۹۳ درصدی همراه شد

شاخص کل هم وزن بورس نیز با کاهش 10 هزار و 995 واحدی در رقم 663 هزار و 221 واحدی ایستاد. این شاخص نیز در انتهای معاملات با بازدهی منفی ۱.۶۳ درصدی بسته شد. این موضوع نشان می‌دهد، سهام کوچک‌تر بازار تحت فشار سنگینی بودند.

شاخص کل فرابورس نیز با افت 259 واحدی به رقم 24 هزار و 793 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش 2 هزار و 654 واحد به سطح 118 هزار و 614 واحد رسید.

* رشد خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای ششمین روز کاری متوالی منفی شد و 745 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به دیروز رشد 139 درصدی داشته است.

امروز نماد وبملت (بانک ملت)، وشهر (بانک شهر) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای حتاید (تاید واتر خاورمیانه)، ودی (بیمه دی) و غمایه (خمیرمایه رضوی) اختصاص داشت.

* کاهش ارزش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 7 هزار و 389 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 981 میلیارد تومان بود که 27 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 3 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 438 میلیارد تومان رسید.

* قرمزپوشی 88 درصد نمادهای بورسی

در پایان معاملات امروز، 93 نماد با رشد قیمت و 689 سهم نیز با کاهش قیمت روبرو شدند. یعنی بیش از 88 درصد نمادهای بورسی امروز قرمزپوش بودند.

در معاملات سه‌شنبه، 36 نماد صف خرید داشتند و 154 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 13 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 91 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 23 درصدی به 652 میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات امروز به ۱۸.۲ میلیون تومان و سرانه فروش‌ حقیقی‌ها به ۱۱.۴ میلیون تومان رسید.

پایان پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ جزئیاتی از سرقت صندوق امانات بانک ملی