مهدویت دروغین مجوزهای انحرافی به مخاطب خود می‌دهد/ در شناخت امام زمان(عج) فقیریم


مهدویت دروغین مجوزهای انحرافی به مخاطب خود می‌دهد/ در شناخت امام زمان(عج) فقیریم

حجت‌الاسلام مریجی با اشاره عوامل گرایش به مدعیان دروغین مهدویت و جریان‌های انحرافی، گفت: نوع دروغین مهدویت خیلی مجوزها را به مخاطب خود می‌دهد برای همین هم دشمنان بشدت از این قرائت مهدوی حمایت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، نشست علمی «خوانشی جامعه‌شناسانه بر عوامل گرایش به مدعیان دروغین مهدویت و جریان‌های انحرافی» امروز (سه شنبه، ۲۰ تیرماه) در تالار علامه طباطبایی(ره) دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

بنابر این گزارش، در این نشست حجت الاسلام والمسلمین شمس‌الله مریجی به عنوان ارائه دهنده و دکتر ذوالفقار ناصری‌صدر به عنوان دبیر علمی حضور داشتند. در ادامه گزارش این نشست مرور می شود.

مهدویت دروغین مجوزهای انحرافی به مخاطب خود می‌دهد/ در شناخت امام زمان(عج) فقیریم

جاهلیت بی سوادی نیست

حجت الاسلام مریجی با اشاره به اهمیت مهدویت و امام‌شناسی، اظهار کرد: در حدیث از معصوم(ع) است که اگر کسی بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلی مرده است! باید توجه داشت این امام شناسی همه ابعاد امامت را شامل می شود، جاهلیت به معنای بی سوادی نیست چه بسا فردی پروفسور باشد اما در این جنبه شناختی دچار جهالت باشد و خروجی آن را نیز در رفتار خود نشان می دهد و رفتارهای غیرانسانی از او سر می زند!

عضو هیأت علمی گروه اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: نگاه ما معمولاً به دین نگاه معاملاتی تجاری است مثل اینکه این کار را کنیم بهشت می رویم یا فلان کار را از ترس جهنم انجام نمی دهیم که این عبادت تاجران و ترسوها است! ... دین به انسان می گوید در گذشته چه بودی و در آینده چه خواهی شد، دین به انسان معنا می دهد تا خود را ارزان نفروشد «من مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک».

معنویت و انسانیت با امام شناسی گره خورده است

حجت الاسلام مریجی در ادامه بیان کرد: در تعبیر قرآن آنها که به قبل و بعد خود غافل نیستند، از حیوانات پست ترند، دین است که می گوید از ازل چه بودی و در ابد چه خواهی شد؛ دین به انسان معنویت و انسانیت هدیه می دهد و مهم آنکه این معنویت و انسانیت با امام شناسی گره خورده است.

وی تصریح کرد: جهان امروز به سمت معنویت در حال حرکت است حتی دنیای مدرن گمشده ای دارد که با معنویت رفع می شود، برای همین هم عده ای با سوءاستفاده از این احساس نیاز سکولاریسم معنوی را شکل و رواج می دهند!

حجت الاسلام مریجی با بیان اینکه جنگ نیابتی بسیار به شیعه‌گروی و همین طور مهدویت کمک کرده است، ابراز کرد: باید عوامل پذیرش مدعیان دروغین مهدویت و جریان‌های انحرافی از سوی برخی از گروه ها و مردم را یافت. هم باید راه های نفوذ این جریان ها و هم ضعف خودمان را بشناسیم.

مهدویت دروغین مجوزهای انحرافی به مخاطب خود می‌دهد/ در شناخت امام زمان(عج) فقیریم

حمایت بیگانگان از مدعیان

عضو هیأت علمی گروه اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه دو دسته عوامل در این باره مطرح است، گفت: عوامل درونی و بیرونی؛ علاوه بر این، برخی عوامل تسهیل کننده هستند مثل آمادگی محیطی. مهمترین عامل جامعه شناختی خارجی حمایت بیگانگان در حوزه های مختلف هنری، فرهنگی، اجتماعی و ... از این جریان های انحرافی و مدعیان دروغین است است مثل جوایزی که به فیلم های همسو با ارزش های غربی در جشنواره های مثلا معتبر اهدا می شود!

وی تأکید کرد: مهدویت دروغین حمایت می شود تا مهدویت راستین و اثرگذار، کم‌فروغ شود، چنان که اسلام آمریکایی را حمایت و اسلام ناب را مذمت و تهدید می کنند. استفاده از نخبگان فرهنگی هنری هم شگرد دیگر بیگانگان برای جذب عوام به فرقه های انحرافی و مدعیان دروغین است.

مناسک انحرافی را به مهدویت نچسبیانیم

حجت الاسلام مریجی در ادامه ابراز کرد: اگرچه بعد از انقلاب مبارزه سنگینی با جریان های انحرافی همچون حجتیه داشتیم اما بتدریج شکل مدرن و ورژن جدید آن وارد جامعه شد، سیاستگذاری ها به جای آنکه به سوی حل شناختی برود به سمت حل مناسکی رفت و متاسفانه در مناسک هم ما انحرافاتی داریم مثل زدن کف مرتب برای شادی امام زمان(عج) به جای صلوات در حالی که صلوات کلید کسب فیض است این قسم مناسک بتدریج معرفت را هم زائل می کند و اثر وضعی خود را دارد!

وی با اشاره عوامل تسهیل کننده در پذیرش مدعیان دروغین و جریان های انحرافی، بیان کرد: اگر مهدویت واقعی پذیرفته شود برای مثال نباید به نامحرم نگاه کرد اما نوع دروغین آن مجوز خیلی رفتارهای انحرافی را می دهد! اخیرا در برخی کلیپ ها دیدم که این باور تبیغ می شد که به دروغ هم شده به حضرت مهدی(عج) محبت کنید! حال باید دید روح معارف یعنی صداقت و راستگویی در این میان چه می شود؟ می شود بگوییم ایمان آورده ایم و امتحان نشویم؟

مهدویت دروغین مجوزهای انحرافی به مخاطب خود می‌دهد/ در شناخت امام زمان(عج) فقیریم

وی اباهه گری را دیگر عامل تسهیل کننده پذیرش این جریان ها و مدعیان دروغین دانست و تأکید کرد: اباهه‌گری باعث می شود کارهایی به نام امام زمان(عج) انجام شود که که قلب حضرت حجت(ع) را به درد می آورد. عامل دوم بی تفاوتی خواص است، خواص جامعه در مقابل مهدویت دروغین ساکت اند و این به جذب مردم به آنها موثر است.

حجت الاسلام مریجی برداشت های ناصحیح از آیات و روایات است را سومین عامل تسهیل کننده در پذیرش مدعیان دروغین و جریان های انحرافی دانست و گفت: ضعف شناختی و کمبود یا فقدان اطلاعان هم عامل دیگری است که سبب چنین تسهیل‌گری‌ای می شود چون افراد با اطلاعات اندک زود فریب خورده و اغوا می شوند. در این میان متاسفانه در شناخت نسبت به ائمه(ع) هم فقیر هستیم که این فقر مسیر مدعیان دروغین را هموار می کند.

2 راهکار مقابله ای

این استاد حوزه و دانشگاه راهکارهای مقابله با این انحرافات، تصریح کرد: راهکار اصلی دو شیوه در جامعه شناسانه دارد یکی اجتماعی شدن است و دیگر فرهنگ‌پذیری؛ باید بررسی شود در چند درس مدارس امام زمان‌شناسی را گنجانده‌ایم؟ در حالی که ما در این عرصه ضعف داریم بزرگ ترین موسسه محمد(ص)شناسی در اسرائیل فعالیت می کند!

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید بدانیم تنها عامل فرهنگ پذیری خانواده است یعنی پدر و مادر البته سهم مادر بیشتر است این مادر است که می تواند فرزند را امام زمانی کند ما اگر خانواده را به باور ناب مهدوی مسلح کنیم فرزندان هم در این حوزه باورپذیر می شوند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قتل دختر بدنام در ویلای زیبا / اعتراف در سالن کالبدشکافی مشهد + عکس