روز وقف از 27 صفر به 16 ربیع الاول تغییر کرد


روز وقف از 27 صفر به 16 ربیع الاول تغییر کرد

حت الاسلام عادل از تغییر نامگذاری روز وقف به ۱۶ ربیع الاول بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: ما در هفته ای که میلاد پیامبر(ص) در آن واقع شده، مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه هفته وقف را اجرا خواهیم کرد.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف، حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اعلام این خبر گفت: با پی گیری های جدی که طی بیشتر از دو سال از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه انجام شد، 16 ربیع الاول به جای 27 صفر از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز وقف نامگذاری شد.

وی اظهار کرد: طبیعتاً فلسفه نامگذاری روزها در تقویم برای ارائه و انتقال پیام به جامعه است و زنده نگه داشتن یک جریان باعث ترویج و تبلیغ آن موضوع در جامعه و جریان سازی می‌شود. در این راستا یکی از موضوعاتی که از گذشته وجود داشته و لازم است بنا بر اقتضائات زمان و به روز به آن به صورت مستمر پرداخته شود و در آینده نیز به آن نیاز داریم، بحث روز وقف است.

حجت الاسلام عادل عنوان کرد: از آنجا که اولین واقف در اسلام، شخص مکرم رسول اکرم(ص) بودند، قبلاً 27 صفر همزمان با شب وفات رسول مکرم اسلام(ص) به عنوان روز وقف در تقویم نامگذاری شده بود و همواره در مجموعه سازمان اوقاف و امور خیریه در این هفته برنامه‌های مختلفی برای ترویج فرهنگ وقف و تجلیل از واقفین و خیرین برگزار می شد. ما تغییراتی را در دو دهه اخیر در تقویم این ایام داشتیم که باعث شده بود که مقداری کار برگزاری این هفته را برای سازمان در ایام دهه آخر صفر سخت کند.

بنابر گزارش روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، وی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که وجود داشت این است که به منظور اصلاح مشکلاتی که به دلیل تعطیلی های زیاد در کشور وجود داشت، در مجلس شورای اسلامی تصمیم بر این گرفته شد که تعطیلی روز میلاد امام رضا(ع) از تقویم حذف شود و به جای آن شهادت ایشان در آخر صفر به عنوان روز تعطیل اعلام شود. در کنار این موضوع، در تعطیلات روز 28 صفر که وفات پیامبر(ص) و شهادت امام حسن(ع) است، معمولاً هیئتها به عزاداری می پردازند و عملاً سازمان اوقاف با چند روز تعطیلی بعد از روز وقف مواجه بود و معمولاً این گونه تعطیلی کل هفته را دچار چالش می کند و مانع از اجرای برنامه های جامع و منسجم می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اجرای مراسم اربعین در سالهای اخیر که به لطف الهی رونق خاصی گرفته و دلهای بسیاری از عاشقان را متوجه خود کرده است، گفت: بسیاری از افراد در سازمان اوقاف نیز یا خدمتگزار مواکب هستند و یا به عنوان زائر در جریان اربعین شرکت می کنند و پس از بازگشت از این مراسم و کار شدید جسمی و جدی موکب‌داری که پشت سر گذرانده اند، نمی توانند آن طور که باید و شاید در یک فضای مطلوب برنامه های هفته وقف را اجرا کنند به همین دلیل مجموعه سازمان اوقاف با بررسی هایی که انجام داد و بر حسب نظر ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه تصمیم بر این شد که از شورای فرهنگ عمومی درخواست کنیم که به جای روز 27 صفر که شب وفات پیغمبر اکرم(ص) است، 16 ربیع الاول که شب میلاد حضرت رسول(ص) است به عنوان روز وقف نامگذاری شود تا فرصت بهتری برای ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف و تجلیل از واقفین و خیرین و بیان دستاوردهای وقف و پرداختن به وقفهای جدید در ی کسال است، در اختیار داشته باشیم.

وی افزود: پس از ارسال این درخواست به شورای فرهنگ عمومی این موضوع در دستور کار شورا قرار گرفت و در نهایت با جلساتی که برگزار شد و استدلالاتی که ارائه شد، شورای فرهنگ عمومی به اجماع رسید که بتواند این خواسته سازمان را تصویب کند. پس از آن با امضاء ریاست شورای فرهنگ عمومی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، مصوبه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد و در صحن عمومی شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسید تا توسط ریاست محترم جمهور ابلاغ شود. با پی گیری هایی که صورت گرفت و همکاری خوبی که دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند در روز 24 مرداد این مصوبه در مجمع عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید و تصویب شد و توسط ریاست محترم جمهور ابلاغ شد.

حجت الاسلام عادل تصریح کرد: طبق این مصوبه در سال جدید روز 16ربیع الاول هفته وقف را برگزار خواهیم کرد، البته در تقویم هایی که در اختیار مردم است و از آن استفاده می کنند، روز 27 صفر به عنوان روز وقف ثبت شده، اما ما در هفته ای که میلاد پیامبر(ص) در آن واقع شده، مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه هفته وقف را اجرا خواهیم کرد و در تقویم های سال بعد هم این تاریخ درج خواهد شد.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از ورژن دخترانه یوسف صیادی به سبک حامد آهنگی/ این بشر گوله نمکه + فیلم