نخستین اجلاس بین‌المللی مساجد جهان اسلام برگزار می‌شود/باید به حس خوب مسجد، پناه مردم در محلات برسیم


نخستین اجلاس بین‌المللی مساجد جهان اسلام برگزار می‌شود/باید به حس خوب مسجد، پناه مردم در محلات برسیم

حجت‌الاسلام والمسلمین خداداده، با اشاره به ویژه‌برنامه‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به مناسبت روز جهانی مسجد، گفت: اجلاس بین المللی مساجد جهان اسلام با همکاری کانون‌های مساجد کشور در مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: نشست خبری حجت الاسلام و المسلمین کمال‌الدین خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در آستانه روز جهانی مسجد صبح امروز (یکشنبه، ۲۹ مرداد) در محل ساختمان شهید بهشتی این ستاد برگزار شد.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.

حجت الاسلام و المسلمین خداداده، در این نشست با بیان اینکه امیدوارم به حس خوب مسجد، پناهگاه مردم در محلات برسیم، به سالروز واقعه هتک حرمت به مسجدالاقصی که به عنوان روز جهانی مسجد نام گرفته اشاره کرد و گفت: در این روز اشغالگران صهیونیست این مسجد را به آتش کشیدند که این بهانه ای شد تا مسلمانان هر سال در این روز از هویت توحیدی خود بیشتر صحبت و با مقام مسجد توجه کنند.

نخستین اجلاس بین‌المللی مساجد جهان اسلام برگزار می‌شود/باید به حس خوب مسجد، پناه مردم در محلات برسیم


رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به برخی برنامه های تدارک دیده شده به مناسبت گرامیداشت روز جهانی مسجد، افزود: فردا همایش ائمه جماعات استان‌ها برگزار می شود، همچنین، ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور اجلاسیه مساجد جهان اسلام را با همراهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می کند تا از این رهگذر اخوت ایمانی بین ائمه جماعات مساجد ممالک مسلمان بیش از پیش شکل بگیرد و از تشکیلات مسجد به عنوان بزرگترین و فراگیرترین نهاد مردمی مسلمین در دنیا در راستای حل مشکلات امت بهره مند شویم.

در ادامه اصحاب رسانه به طرح سوالات خود از حجت‌الاسلام والمسلمین خداداده پرداختند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تعامل کانون‌های مساجد با مدارس و فعالیت‌هایی که ویژه دانش آموزان برنامه ریزی شده است، گفت: سامانه شاد و نورینو و سامانه بچه‌های مساجد با یکدیگر هم افزا شدند و زمانی که یکی از دانش‌آموزان وارد برنامه نورینو و شاد شود، می‌تواند فعالیت‌های کانون‌های مساجد را نیز دنبال کند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: در راستای پیوند مسجد و مدرسه اتفاقات خوبی افتاده است، این عرصه باید در حوزه فعالیت‌ها و عملیات های مشترک محقق شود، اگر دانش آموزان با برنامه در مساجد حضور یابند مساجد بیش از پیش رونق می‌گیرد.

نخستین اجلاس بین‌المللی مساجد جهان اسلام برگزار می‌شود/باید به حس خوب مسجد، پناه مردم در محلات برسیم

حجت الاسلام و المسلمین خداداده تصریح کرد: حدود سه هزار مسجد در مجاورت مدارس قرار دارند، اگر بشود کارهای تربیتی و پرورشی مدارس در این مساجد صورت پذیرد شاهد تحول عظیمی خواهیم بود که منجر به آشنایی نوجوانان و جوانان با مساجد می‌شود.

وی با اشاره به اجلاسیه مساجد جهان اسلام با حضور نمایندگان ۱۵ کشور که فردا در قم (مسجد جمکران) برگزار می‌شود، افزود: این اجلاس کار مشترک بین جامعه المصطفی(ص)، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور است، هماهنگی برای برگزاری این اجلاس با جامعه ایمانی جهان اسلام انجام می‌شود. ما به دنبال آن هستیم که مساجد شاخص را شناسایی کنیم و این اخوت بین مساجد شاخص دنیا و کشورمان اتفاق بیفتد.

حجت الاسلام و المسلمین خداداده در بخش دیگری از مباحث خود تأکید کرد: امروز مسجد را نمی‌توان با مدل مدیریتی صد سال و حتی بیست سال قبل اداره کرد، اداره مسجد اقتضائات جدیدی را می طلبد، امروز مسجد رقبای مختلفی دارد اما نَه به این معنا که این اماکن مسجد و جایگاه مسجد را به انزوا بکشانند، مسجد اگر امروز در طراحی مدیریتی بتواند خود را بازآفرینی کند می‌تواند محل مراجعه نسل جوان باشد، مردم ما گرایش به سمت معنویت دارند و اگر مسجد پاسخگوی این نیاز افراد باشد قطعا محل تجمع افراد مختلف خواهد بود، اگر اصالت کار مسجد به رسمیت شناخته شود شاهد تحول خواهیم بود و این معنویت در جامعه کارکرد خود را نشان می دهد، از سوی دیگر اصل کار و فعالیت مسجد مباحث تربیتی است.

رئیس‌ ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور گفت: ما باید به سمت نظام نامه ای برویم که برای فعالیت‌های قرآنی تدوین می‌شوند، این نظام نامه به احیای فعالیت‌های قرآنی در مساجد کمک می کند، اینگونه نیست که ما به شکل سازمانی برای شکل گیری پایگاه قرآنی اقدام کنیم بلکه ما باید گفتمانی را که توسط ولی مسلمین مطرح می‌شود با کانون‌ها هماهنگ کنیم تا این مهم محقق شود.

نخستین اجلاس بین‌المللی مساجد جهان اسلام برگزار می‌شود/باید به حس خوب مسجد، پناه مردم در محلات برسیم

مطالبه ۳۵۰۰ کانون مسجدی برای راه اندازی پایگاه قرآنی

وی افزود: بعد از فرمایش رهبری در رابطه با تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی، فراخوانی را به کانون‌ها ارایه کردیم که هر کسی می تواند در این عرصه حضور یابد اعلام کند و بر اساس آن شیوه نامه ای را تعریف و رویدادهای قرآنی را برنامه ریزی کردیم، بنابراین برای تحقق این اقدام از ناحیه یک ستاد و نه یک سازمان که به بخشی از جامعه فرمان و امر و نهی صادر می کند وارد عرصه شدیم. با این رویکرد از نظر آماری سه هزار و ۵۰۰ درخواست برای پایگاه قرآنی از سوی کانون‌ها ارائه شد که بر همان اساس برنامه ریزی ها صورت پذیرفت.

حجت الاسلام و المسلمین خداداده تصریح کرد: ما بخشی از مسجد هستیم، ما با همراهی بسیج، باری را که در عرصه فعالیت‌های فرهنگی هنری در مساجد روی زمین مانده پیگیری می کنیم. ما از موضوعی صحبت می کنیم که رویکرد و عزم ملی و فرادستگاهی را می‌خواهد تا به تحقق مسجد تراز اسلامی برسیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در مورد ادغام همه نهادهای مسجدی با یکدیگر گفت: البته که قرارگاهی باید عملیات مختلف مسجد را راهبری و مدیریت کند، اما به معنای آن نیست که به طور مثال لشکر پیاده را منحل کنیم چون می‌خواهیم نیروی هوایی را تقویت کنیم. قرارگاهی که نهادهای مسجد را حمایت می‌کنند نهاد امامت است و مقام معظم رهبری نیز به عنوان ولی همواره بر عرصه مسجد نظارت دارند، بنابراین اگر ساختارها را به درستی بشناسیم اصلا این سوال مطرح نمی‌شود، سند ملی مسجد به معنای ادغام دستگاه ها نیست بلکه چشم انداز ما را در عرصه مسجد نشان می‌دهد. در این میان کانون‌های مساجد، بسیج و امور مساجد همه حوزه‌های کاری‌شان مشخص است.

حجت الاسلام و المسلمین خداداده در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد ادغام خبرگزاری‌های دولتی و به تبع آن شرایطی که برای خبرگزاری شبستان نیز لحاظ خواهد شد، گفت: خبرگزاری شبستان نیازمند تحول از حیث ساختار و محتوا بود و دوستان ما در راستای بهبود منابع سازمانی و انسانی کاری را آغاز کردند، آرایش جدیدی شکل گرفته و کار در حال پیش رفتن است، تمام تلا‌ش ما در ستاد این است که به اندازه وسع در خدمت همکاران از جمله فعالان در خبرگزاری شبستان باشیم و به زودی پوسته جدید خبرگزاری نیز رونمایی خواهد شد.

نخستین اجلاس بین‌المللی مساجد جهان اسلام برگزار می‌شود/باید به حس خوب مسجد، پناه مردم در محلات برسیم

حجت الاسلام و المسلمین خداداده در مورد اصلاح فرهنگ با هدف حضور هرچه بیشتر کودکان، نوجوانان و جوانان در مساجد، اظهار کرد: تاکنون فعالیت‌های متعددی انجام شده و در حال انجام است. طبیعتا نمی‌توان انتظار نتیجه ناگهانی داشت. در این عرصه باید مربی تربیت کرد و بهترین مربیان طلابی هستند که در سال‌های اول تحصیل هستند و می‌توانند در کنار امام جماعت در مسجد کار تربیتی داشته باشند. حضور نوجوانان و جوانان به صورت رسمی در مسجد به تدریج در حال شکل گیری است آن هم بر اساس برنامه‌ها و فعالیت هایی که در حال انجام است.

وی خاطر نشان کرد: ما می‌خواهیم و باید فرهنگی را در مسجد اصلاح کنیم اما این مساله زمان‌بر بوده و نیاز به گفتمان سازی دارد، عرصه مسجد عرصه ای نیست که مورد تهاجم قرار نگیرد، کار مسجد تربیتی و انسانی است. مجاهدتی که نوجوانان و جوانان انقلابی ما با وجود همه مشکلات در عرصه‌های مختلف آغاز کردند قابل توجه است و همه به این نتیجه رسیدند که برای موفقیت جامعه باید مساجد پویا و اثرگذار در مساجد داشته باشیم و ما به عنوان ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور تسهیل گر این امور هستیم تا رابطه تشکیلاتی بین‌شان ایجاد شود.

گفتنی است، در ادامه این نشست پوستر نخستین اجلاس بین المللی مساجد جهان اسلام که به مناسبت روز جهانی مسجد در مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود، رونمایی شد.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلوع خدا