نهضت «بازگشت به مسجد» باید از طریق کانون‌های فرهنگی مساجد دنبال شود/هدف ازآتش زدن مسجدالاقصی یهودی سازی شهر قدس بود


نهضت «بازگشت به مسجد» باید از طریق کانون‌های فرهنگی مساجد دنبال شود/هدف ازآتش زدن مسجدالاقصی یهودی سازی شهر قدس بود

امام جمعه مارگون گفت:مسجد در هیچ دوره تاریخی از صدر اسلام، صرفا به عنوان مکانی مقدس برای عبادت محسوب نمی شده، بلکه همواره مهم ترین رسانه در امر تبلیغ و انتقال پیام دین بوده است.

خبرگزاری شبستان__یاسوج: تا جایی که تاریخ بشر به یاد دارد، در همه ادیان و مذاهب و بین همه ملت ها و اقوام، مراکزى خاص با عنوان «معبد» وجود داشته است و این مراکز شاهد حضور و تجمع مردم به مناسبت هاى مختلف و در زمان هاى خاص بوده اند.

این واقعیت تاریخى بیانگر یک حقیقت انکارناپذیر است که احساس نیاز به پرستش و ضرورت برقرارى پیوند و رابطه بین آدمى با خالق خود، امرى فطرى است که در نوع بشر و البته با شدت و ضعف وجود داشته و خواهد داشت .

رابطه بین خالق و مخلوق، رابطه عبودیت و بندگى است و درسایه همین بندگى، زندگى معنا و مفهوم خاص پیدا می کند.

مسجد اسم مکان از فعل سَجد ـ یسجد و به معناى محل سجده و عبادت است .

اگرچه ادیان، مذاهب و یا اقوام مختلف هر یک براى خود معبدى با نام هاى گوناگون داشته اند، اما اسلام «معبد» خود را «مسجد» نام گذاری کرد، نامى که یادآور اوج کرنش، خضوع و بندگى و به همین دلیل است که «مسجد» و «نماز» همزاد هم و تداعى کننده یکدیگر بوده اند، زیرا بین عبادات، عبادتى چون نماز است که در آن انسان به سجده مى رود و در برابر عظمت معبود و مسجود سر بر خاک مى ساید و بندگى خود را به نمایش مى گذارد.

پایگاهى که سنگ بناى آن بر اساس تعهد، ایمان و تقوا نهاده مى شود، مى تواند در کمال سادگى و به دور از جاذبه هاى ظاهرى، تحول آفرین و الهام بخش باشد و در تزکیه و وارستگى اهل ایمان، نقش بى بدیل خود را ایفا نماید.

پایگاه بندگی، عبودیت و وارستگى، کانون فعالیت هاى علمى و فرهنگى، مرکز تصمیم گیری هاى سیاسى و حکومتى، دادگسترى و مرجع حلّ و فصل دعاوى، مقرّ فرماندهى و بسیج نیروهاى نظامى، ارائه خدمات پزشکى، مرکز اطلاع رسانى، مرکز حل مشکلات اجتماعى و ... در مساجد شکل می گیرد.

همچنان که پیامبر گرامی اسلام بعد از هجرت به مدینه، دستور ساخت مسجد قبا را صادر کرد و خود نیز در ساخت این بنا نقش داشت و مسجد قبا به عنوان نخستین مسجد دنیای اسلام علاوه بر پایگاه عبادی، به مرکز تصمیم گیری مسلمانان برای امورات مهم تبدیل شد.

محله قبا نیز با ساخت این مسجد، شاهد وقایع مهمی چون ایجاد عقد اخوت بین مهاجرین و انصار، تشریع وجوب زکات تاریخ الاسلام، ج۲، ص۳۲. و دلایل و معجزاتی چون جوشیدن آب از انگشتان پیامبر(ص) بود. تاریخ الاسلام، ج۲، ص۳۲.

مسجد علاوه بر آنکه مکانی برای عبادت و اجرای مراسم مذهبی به شمار می رفت، مرکزی برای مشورت و تصمیم گیری در امور سیاسی، نظامی، فرهنگی، اجتماعی و ... نیز بود.

مسجدالاقصی به عنوان یکی از مقدس‌ترین و در عین حال کلیدی‌ترین و پرمناقشه‌ترین نقاط روی زمین همواره در طول تاریخ مطرح بوده است.

این مسجد جایگاه ویژه‌ای در بین مسلمانان دارد و نخستین قبله و سومین مکان مقدس آنها به شمار می‌رود. پیامبر اسلام در شب اسرا به این مسجد منتقل شد و خارق‌العاده‌ترین گردهمایی تاریخ بشر در اینجا رخ داد. در واقعه اسرا تمام انبیا در مسجدالاقصی به حضرت محمد (ص) اقتدا کردند و پشت سر ایشان نماز خواندند.

در اسلام، نام مسجد الاقصی در کنار مسجد الحرام، مسجد النبی و مسجد کوفه به عنوان با فضیلت‌ترین مساجد آورده شده و در احادیث آمده است که نماز خواندن در مسجد الاقصی با هزار بار نماز خواندن در مساجد دیگر برابر است.

این مکان مدفن بسیاری از پیامبران و اصحاب پیامبران است. به عنوان نمونه و به احتمال زیاد حضرت سلیمان در این مکان دفن شده است.

در تاریخ ۲۱ آگوست سال ۱۹۶۹ میلادی بود که مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد. این اتفاق در واقع دو سال پس از اشغال شهر قدس به وقوع پیوست.

از همان زمان مشخص شد که صهیونیست‌ها برای از بین بُردن مقدسات اسلامی در اراضی اشغالی دست به کار شده‌اند. پس از اشغال اراضی فلسطینیان، صهیونیست‌ها اقدامات زیادی را در راستای از بین بردن آثار اسلامی در این اراضی صورت دادند که به آتش کشیدن مسجدالاقصی یکی از این اقدامات خصمانه محسوب می‌شود. حادثه آتش سوزی مسجدالاقصی یک سال پس از تصرف بخش شرقی بیت‌المقدس توسط اشغالگران صهیونیست در جریان جنگ ۶ روزه ژوئن ۱۹۶۷ (خرداد ۱۳۴۶) اتفاق افتاد.

در ایران نیز در ابتدای پیروزی انقلاب مساجد نه تنها محلی برای عبادت که محلی برای فعالیت فرهنگی علیه رژیم شاهنشاهی و نظام اجتماعی حاکم تبدیل شد.

نقش مسجد در انقلاب اسلامی به اندازه ای گسترده بود که این رژیم، درب برخی از مساجد را بست. البته حکومت نتوانست مانع کارآیی مساجد شود و مسجد، به پایگاه انقلاب، مرکز نشر آموزه های اسلامی و محل وحدت نیروهای انقلابی تبدیل شد.

در دوران دفاع مقدس هم حوادث جبهه ها و پیامدهای سیاسی و اجتماعی عملیات رزمندگان، بیش تر از تریبون های مساجد برای مردم تبیین می شد، حتی فرماندهان مؤثر دفاع مقدس پس از انجام عملیات های مهم، در مساجد حضور پیدا می کردند و درباره چگونگی عملیات ها و دستاوردهای آن به ویژه تأثیر آن در تحولات منطقه ای و جهانی سخن می گفتند و مردم هم سخنان پرشور آنان را به عنوان سفیران صادق دفاع مقدس، به جان و دل می سپردند و برای دیگران نقل می کردند.

هم اکنون نیز مساجد پایگاهی برای جمع آوری کمک های مردمی، تحقق مردم سالاری دینی، مرکز فعالیت های فرهنگی، محل پیوند نسل دیروز، امروز با فردا، مرکز مطالبات مردم و ... هستند و می طلبد هم مردم و هم مسئولان ضمن حضور در این مکان های معنوی، پاسخگوی نیازهای مسجد و مطالبات افراد محله مسجد محور باشند.

با توجه به نقش تاثیرگذار مساجد در جامعه اسلامی، نمایندگی خبرگزاری شبستان در استان کهگیلویه و بویراحمد به سراغ حجت الاسلام والمسلمین رحم الله خواجه پور، از فعالان مسجدی، فعال فرهنگی، امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان مارگون در این استان رفت تا نظر وی را در زمینه مسجد، کارکردها و جایگاه این مکان معنوی جویا شود که در ذیل از نظر خوانندگان محترم می گذرد.

🌸 در ابتدا بفرمایید مسجد در جامعه اسلامی چه نقشی دارد؟

مسجد امنیت و آرامش را در جان و نهاد افراد جامعه تثبیت می­ کند و در مسیر دستیابی به این هدف متعالی و رساندنِ امنیتِ مسلمانان به بالاترین درجات امنیت روانی، فردی و اجتماعی، از شیوه ­های مختلفی استفاده می ­کند.

از جمله پر کردن اوقات فراغت جوانان و بزرگسالان، ریشه کن کردن ناهنجاری ­های اخلاقی و آثار آن، بازدارندگی از جرم و جنایت، تربیت همسایگان صالح، ایجاد جامعه امن و مسجد به همه مراجعات دینی و دنیایی مردم پاسخ می‌دهد.

شیفتگان دانش، علم و فتوا که از مسجد یاری می‌خواهند و پویندگان امور دنیایی که بدان پناه می‌برند، گمشدة خود را در آن می‌جویند و به هدف خود دست می‌یابند.


🌸 مساجد چه کارکردهایی دارند؟

مسجد در جامعه نقش و عملکرد برجسته ای دارد، در حالی که علاوه بر یک عبادت گاه و محل مناجات، بلکه به عنوان یک سنگر، سنگر تعلیم و تربیت، سنگر جهاد، سنگر مقاومت در برابر دشمنان اسلام، محل تجمع مردم، مرکزی برای اطلاع رسانی و پخش اخبار مهم، نقش ویژه‌ای را از زمان‌های گذشته تا حال ایفا کرده که مصداق بارز آن در جریان انقلاب شکوهمند اسلامی ایران دیده شد.

اصولاً دین مقدس اسلام از این جهت که به مناسبت‌های مختلف مردم را فرا می‌خواند، در میان ادیان دیگر برجستگی خاصی دارد.

این مرکز، به ویژه در زمان صدر اسلام که از جهت اطلاع رسانی فاقد رسانه‌های گروهی بود، اهمیت بسیاری داشت، زیرا در همین اجتماعات، رهبران دینی فرصت را مغتنم می‌شمرند و به مناسبت‌های گوناگون راهنمایی‌های لازم به اطلاع عموم می‌رسد.

هم اکنون نیز در بسیاری از کشور‌های اسلامی مساجد از جهت پخش خبرهای مربوط به جنبش‌های مردم و نهضت اسلامی نقش چشم گیری دارند.


🌸مساجد چه نقشی در شکل گیری تمدن نوین اسلامی می توانند داشته باشند؟

در واقع مسجد در هیچ دوره تاریخی از صدر اسلام، صرفا به عنوان مکانی مقدس برای عبادت محسوب نمی شده، بلکه همواره مهم ترین رسانه در امر تبلیغ و انتقال پیام دین بوده و به واسطه ویژگی های خاص خود، تأثیر مهمی در امر تبلیغ ایفا نموده است؛ به طوری که بسیاری از جنبش ها و حرکت های انقلابی چند سده اخیر از این اماکن و در این ایام مقدس صورت پذیرفته است.


🌸ما چه وظیفه ای در قبال مساجد داریم و برای رونق مساجد و فعالیت های آنها، چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

جذب حداکثری افراد به مسجد، احیای ساختمان مسجد، پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی، اجرای برنامه های دینی. فرهنگی، تفریحی، ورزشی و آموزشی است .

🌸با توجه به شعار بازگشت به مسجد توسط دولت سیزدهم، آیا دولت در این راستا موفق بوده و پیش نیاز بازگشت به مسجد چگونه باید باشد ؟

یکی از سیاست‌ها و شعارهای اصلی شخص رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه و بازگشت به مساجد است که این موضوع باید از طریق کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد دنبال شود.

در این زمینه تاکنون برنامه های خوبی صورت گرفته، ولی کافی نیست و باید با یک برنامه ریزی دقیق تری بازگشت به مسجد رونق پیدا کند .

دولت سیزدهم با این روند موفق خواهد شد انشاء الله.

🌸به نظر حضرتعالی آتش زدن مسجد الاقصی با چه هدفی صورت گرفت؟

هدف آتش زدن مسجدالاقصی در حقیقت یهودی سازی شهر قدس و مسجد الاقصی بود.

پایان پیام/82

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان