قرعه جهاد تبیین این بار به نام «مسجد» افتاد/ معرفی مساجد در طراز اسلامی


قرعه جهاد تبیین این بار به نام «مسجد» افتاد/ معرفی مساجد در طراز اسلامی

نامگذاری یک روز در تقویم جهان اسلام به نام مسجد فرصتی را فراهم کرده تا نقش و جایگاه ویژه مسجد به شکل جدی تر در جامعه تبیین شود.

خبرگزاری شبستان- استان فارس: مهدی رحمانیان

مسجد، محلی برای اجتماع مردم‌؛ مکانی با کارکردهای متفاوت و متنوع که بیش از هزار سال است مامن اهالی هر شهر و روستاست. مردم از گذشته های دور مسجد را ملجأ و پناه خود می دانستند و همواره این مکان سرپناهی برای بی پناهان و مستضعفان بوده است.

کارکردهای مساجد به جز عبادتگاه مسلمانان، رتق و فتق امور مردم بوده و همواره گرفتاری مردم در مساجد حل و فصل شده است. امروزه نیز علاوه بر کارکردهای گذشته، مساجد مکانی با جنبه های تربیتی، آموزشی، اجتماعی، فرهنگی و... است که تمام اقشار جامعه را تحت لوای خود قرار می دهد.

از ائمه معصومین علیهم السلام روایت های متعددی در اهمیت مساجد نقل شده که نشان از جایگاه والای خانه های خدا دارد.

یک روز به نام مسجد

نامگذاری یک روز در تقویم جهان اسلام به نام مسجد فرصتی را فراهم کرده تا نقش و جایگاه ویژه مسجد به شکل جدی تر در جامعه تبیین شود.

همچنین این ایام فرصتی برای تجلیل از اصحاب مسجد است‌؛ افرادی که بدون چشم داشت در مسیر اعتلای مساجد گام برداشته و با فعالیت های جهادگونه خود به صورت عملی تبیین گر جایگاه مسجد هستند.

قرعه جهاد تبیین این بار به نام «مسجد» افتاد/ معرفی مساجد در طراز اسلامی

روز جهانی مسجد بهانه ای شده تا مساجد طراز انقلاب به مردم معرفی شوند امری که در شیراز با برگزاری اجلاسیه مساجد محقق می شود.

قدردانی از خادمان مساجد/ معرفی مساجد در طراز اسلامی

تقدیر و تکریم از فعالان مسجد به عنوان جمع بندی فعالیت های یک ساله مساجد از برنامه هایی است که به مناسبت روز جهانی مسجد در ۳۰ مردادماه صورت می گیرد. امری که رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس به آن اشاره کرده و می گوید: در کنار این برنامه تقدیر کارگزاران مسجد به ویژه خادمان و امامان جماعت نیز در این برنامه گنجانده شده است.

آنچه به مناسبت روز جهانی مسجد در شیراز رخ خواهد داد شناسایی و معرفی مسجد طراز است؛ مسجدی که به اعتقاد حجت الاسلام حسین امیدی، میزبان کودکان، نوجوانان و اقشار مختلف مردم باشد و به خوبی از آنان استقبال کند.

او مسجد طراز انقلاب را برخوردار از ملاک ها و معیارهایی می داند و عنوان می کند: مهمترین ویژگی مسجد طراز از دیدگاه رهبری و دیگر علما آن مسجدی است که بتواند دل افراد را در کنار هم قرار دهد چرا که جامعه امروز به شدت نیاز به یکدلی، همصدایی و همدلی دارد.

به اعتقاد مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس، تشتت آرا و نظرات در حوزه مناسبات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی گاهی سبب می شود دل ها از هم دور شود؛ در مسجد همه در کنار هم پشت سر یک امام حرکت می کنند و این یک نماد وحدت است.

او معتقد است مسجد طراز آن مسجدی است که اختلاف در آن نباشد؛ امری که آفت جدی در مجموعه های فرهنگی و مذهبی است و سبب می شود مجموعه ها آسیب ببینند و دل ها از هم دور شوند.

قرعه جهاد تبیین این بار به نام «مسجد» افتاد/ معرفی مساجد در طراز اسلامی

از دیگر ویژگی های مسجد طراز از دیدگاه حجت الاسلام امیدی آن است که همه ارکان و مدیران مسجد خود را خدمتگذار مردم بدانند و هر گاه یک جوان و نوجوان وارد مسجد می شود با روی گشاده از او استقبال کرده و نگذارند احساس غریبی کند.

برای معرفی مساجد در طراز انقلاب بهره گیری از این شاخصه ها و معیارها است که این مهم به مناسبت روز جهانی مسجد در شیراز با برپایی نمایشگاه از توانمندی ها و ظرفیت های مساجد صورت می گیرد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس در همین رابطه می گوید: در نمایشگاهی که در حاشیه اجلاسیه روز جهانی مسجد برپا می شود به معرفی مسجد طراز انقلاب اسلامی می پردازیم تا مردم با اطمینان خاطر فرزندان شان را به مساجد بسپارند و مطمئن باشند این مکان ها پایگاه امن و امان برای تربیت و رشد فرزندان در تمام زمینه ها است.

پایان پیام/691

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پادشاه انگلیس مرد!