محبت ازلی، علل پیدایش هستی/ به برکت عشق و محبت راه آشتی گنهکاران با پروردگار سهل و ممکن می‌شود


محبت ازلی، علل پیدایش هستی/ به برکت عشق و محبت راه آشتی گنهکاران با پروردگار سهل و ممکن می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: دستورات الهی برای نظم بخشیدن به زندگی بشر وضع شده؛ لذا اگر بشر از حق روی برگردانده و در زندگی رابطه خود را با حق قطع نماید، جز گمراهی و انحراف دستاورد دیگری نخواهد یافت و در قفس گمراهی اسیر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه به مناسبت دهه اول ماه صفر در مهدیه سیرجان به تبیین حق بودن اوامر و نهی‌های الهی که در قرآن ترسیم شده و از زبان پیامبران (ص) و امامان (ع) بیان شده‌اند پرداخته و گفت: بر اساس قرآن و روایات بسیار مهم و صحیح، کلام پروردگار که در قرآن مجید ذکر شده و به زبان انبیاء (ص) و ائمه (ع) جاری شده است حق بوده و این حق بودن کلام خدا از صفات پاکش در دعای جوشن کبیر ذکر شده و دلیلی بر حق بودن آیات قرآن است. حق بودن کلام انبیاء (ص) نیز در قرآن مجید تصریح شده است. حق بودن ائمه (ع) نیز از روش و سیره زندگی آن بزرگواران و از هدایتگری‌های آنها در طول زندگانی شریفشان مشهود است.

وی در ادامه ضمن تأکید بر پذیرش حق و رد کردن باطل افزود: از زمان حضرت آدم تاکنون رد کردن حق بدون ادلّه روشن و کافی میسر نیست، اما باطل را به راحتی می‌توان رد کرد. در آیات متعددی از قرآن مجید به همه زنان و مردان اهل خرد و انصاف خطاب شده که اگر از حق روی برگردانید و در زندگی رابطه خود را با حق قطع نمایید، جز گمراهی و انحراف دستاورد دیگری نخواهید یافت و گمراهی نیز جز معصیت و گناه و تباه کردن حق انسان و سایر موجودات هستی حاصلی نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین (ع) در خصوص مسئولیت انسان در قبال نعمات دنیوی بیان کرد: حضرت علی (ع) می‌فرمایند فردای قیامت افراد یک جامعه مورد پرسش قرار می‌گیرند از قطعات زمینی که در اختیار آنها قرار داشت، اما آن را آباد نکرده و در آن به کشت و زرع نپرداختند، یا حیواناتی که در اختیار داشتند اما حقوق آنها را رعایت نکردند. باید درخصوص نعمات پروردگار در پیشگاه الهی پاسخ قابل قبول ارائه داد. به فرموده حضرت رسول (ص) اگر فردی چاهی را حفر کرد و در کنار آن نهالی را کاشت، اما بعد به او خبر رسید که بزودی مرگ وی فراخواهد رسید و او به این دلیل به نهال آب نداد، فردای قیامت در این خصوص از وی سوال شده و او باید در پیشگاه الهی پاسخگو باشد.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر این که دستورات الهی همگی حق هستند عنوان کرد: اوامر الهی گوشه‌ای اندک از طلوع حق بوده و برای هر نعمتی در این دنیا حد و اندازه قرار داده شده است. برای نمونه هیچ انسانی حق پرخوری یا استفاده از منابع غذایی بیش از نیاز بدنش ندارد. همچنین خداوند متعال به هیچ انسانی اجازه نداده که بیش از مصرف خود هزینه کند و اگر انسانی در خوراک و هزینه منابع مالی بیش از نیاز خود مصرف کرد از منظر قرآن کریم چنین انسانی «مُسرف» است و خداوند به صراحت بیان کرده که مسرفین را دوست ندارد. حضرت علی (ع) نیز م‌یفرمایند: کل مردم دنیا دو گروه هستند، یک گروه به دنیا و نعمات آن با دید شهوانی و بهره بردن صِرف از هستی می‌نگرند، این طیف دنبال شکم‌چرانی و انسان‌گرایی بدون وجه ربانی و الهی بوده که جایگاه آنها جهنم خواهد بود و گروه دیگر به زندگانی با دید عقل و وجدان نگریسته در پی کسب معرفت و انجام عمل نیکو و صالح هستند که به فرموده قرآن اینان سرآمدان هستی و بهترین جنبندگان و آفرینندگان پروردگار بوده و جایگاهشان بهشت برین است.

وی در ادامه ضمن اشاره به این امر که در آیات قرآن کریم و روایات رسیده از حضرات معصومین (ع)، حقوق زوجین نسبت به همدیگر تشریح شده است تصریح کرد: اگر زن یا مردی بدون علت شرعی همسرش را در مضیقه روحی، اخلاقی و روانی قرار دهد و به عبارت دیگر باعث آزار همسرش شود، چنین کسی به فرموده قرآن کریم در واقع خدای خود را آزار داده و نافرمانی کرده است. در این راستا به زنان و مردان توصیه شده که بدون ملاک عقلی یا خانوادگی وارد طلاق نشوند؛ چرا که در این صورت امر طلاق آن دو مورد نفرت پروردگار واقع خواهد شد. در مقابل در قرآن کریم خطاب به زنان و مردانی که با ملاک شرعی و عقلی تصمیم به طلاق می‌گیرند امر شده که برای جاری شدن صیقه طلاق به دو شاهد عادل (یعنی کسی که به گناه کبیره آلوده نبوده و بر گناه صغیره نیز اصرار نداشته باشد) رجوع شود در غیر این‌صورت طلاق آنها باطل است.

استاد حوزه علمیه در ادامه ضمن تأکید بر این امر که دستورات الهی جملگی برای نظم بخشیدن به زندگی بشر وضع شده ابراز کرد: رویگردانی از اوامر الهی، انسان را در قفس گمراهی اسیر خواهد کرد. برای نمونه در کلام وحی (آیه 32 سوره مبارکه مائده) ذکر شده که کشتن یک انسان با کشتن همه انسانها برابری می‌کند. لذا باید خطاب به تمامی مخالفان یا منکران قوانین الهی بیان کرد که به جای این قوانین انسان‌ساز چه قانون دیگری را می‌توان جایگزین قرار داد که بدینسان حق و حرمت و جایگاه انسان را محترم شمرده باشد. برای نمونه کدام قانون توانایی جایگزینی با این امر پروردگار را دارد که حق پدر و مادر از هر طیف یا اقلیتی اعم از کافر، ملحد، مسیحی، مسلمان و ... را پس از حق خود واجب‌ترین امر قرار داده و به بندگان خود ضمن توصیه احسان به پدر و مادر، اعلام کرده که اگر کسی مورد خشم پدر و مادر خود قرار گیرد بوی بهشت حتی به مشام او نیز نخواهد رسید.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در پایان ضمن اشاره به آثار و پیامدهای محبت به بندگان خدا خاطرنشان کرد: خداوند متعال در آیه 99 و 100سوره مبارکه مومنون می‌فرماید: برخی از بندگان وقتی موعد مرگشان فرا می‌رسد، مى‌گویند: پروردگارا؛ مرا بازگردان، شاید در آنچه از خود به جاى گذاشته‌ام (از مال و ثروت و ...)، کار نیکى انجام دهم. پروردگار به آنها خطاب می‌کند؛ هرگز، این گفته سخنى است که به ظاهر مى‌گویید و اگر برگردید، به آن عمل نمى‌کنید. لذا تا فرصت باقی است خود را پاک کنیم. با گناهکاران با محبت مضاعف برخورد کرده و گره از کارشان بازکنید و مشکلات آنها را برطرف نمایید تا راه آنها به معجزه و برکت عشق و محبت برای آشتی با پروردگار به حکم عقل و فطرت سهل و ممکن شود.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه