استقرار 360 موکب در ایران و عراق/ برپایی 800 متر مربع چادر اسکان در سامراء


استقرار 360 موکب در ایران و عراق/ برپایی 800 متر مربع چادر اسکان در سامراء

حجت‌الاسلام موسوی از استقرار۳۶۰ موکب در ایران و عراق خبرداد وگفت: ۱۱۰ موکب درمسیرهای متعدد زائران ازمبدأ (داخل کشور) به سمت مرزها، امامزادگان و مسیرهای بین راهی برپا شده اند. برخی نیز در مرزهای خروجی زائران یا یا مرزهای ورودی به ایران برپا شده اند.

حجت‌الاسلام «سید محمدکاظم موسوی متقی»؛ مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به برنامه های این سازمان در اربعین حسینی گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه امسال در 360 نقطه اقدام به برپایی مواکب خدمت به زائران اربعین حسینی کرده است. 110 موکب در مسیرهای متعدد زائران از مبدأ (داخل کشور) به سمت مرزها، امامزادگان و مسیرهای بین راهی برپا شده اند. برخی نیز در مرزهای خروجی زائران یا مرزهای ورودی به ایران برپا شده اند مانند مرزهای سیستان و بلوچستان و آذربایجان و تعدادی از این مواکب هم در کشور عراق برپا شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه چند سالی است زوار ایرانی به زیارت امامین عسگریین (ع) در شهر سامرا نیز مشرف می شوند لذا سازمان اوقاف تصمیم گرفت شش موکب نیز در این شهر برپا نماید، ضمن اینکه ادارات اوقاف استان های آذربایجان شرقی، استان های قم، لرستان، مازندران، هرمزگان و حسینیه اعظم زنجان نیز اقدام به برپایی موکب در شهر سامرا کرده اند. قالب این موکب ها بحث پذیرایی و مباحث فرهنگی را در دستور کار خود دارند البته استان قم اسکان و برگزاری مراسمات فرهنگی مانند نماز جماعت، سخنرانی و عزاداری ها را بر عهده دارد و با برپایی دو چادر بزرگ به مساحت 800 متر مربع در سامرا برای نخستین بار اقدام به این کار کرده است.

حجت الاسلام متقی موسوی در ادامه افزود: کمیته فرهنگی که مسئولیت این کار را از سوی ستاد سازمان اوقاف بر عهده دارد، مامور دعوت از سخنرانان و مداحان در خیمه است که در طول ایام اربعین از پنجم و ششم صفر تا بیست و سوم و بیست و چهارم صفر به سامرا مشرف می شوند و برنامه هایی را اجرا خواهند کرد.

مدیر کل امور فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از اعزام گروهی از مبلغان و مربیان به سامرا خبر داد و افزود: این مبلغین و مربیان برای بحث روایتگری و اجرای برنامه های کودک اعزام شدند. برنامه ای که برای کودکان و نوجوانان ایرانی و عراقی در سامرا پیش بینی کرده‌ایم یک کار بسیار فاخری است که در صورت اجرایی شدن یک کار ماندگاری خواهد بود و شاید در نوع خود در میان همه مواکب خدمت در اربعین بی نظیر باشد.

وی با بیان اینکه پذیرایی از زائران به صورت 24 ساعته خواهد بود، تصریح کرد: در برنامه های مواکب خدمت به هیچ عنوان وقفه ای ایجاد نخواهد شد و با توجه به اینکه ما به صورت شبانه روزی ورود زائران به سامرا را داریم برای همین سعی کردیم خدمات رسانی مواکب را به صورت شبانه روزی برای زائران داشته باشیم.

حجت الاسلام متقی موسوی با بیان اینکه مشکل اسکان یکی از معضلات هر ساله ما در سامرا است، خاطرنشان کرد: در سال های قبل، اسکان زائران فقط در سرداب حرمین عسکریین صورت می گرفت که به ویژه زنان با مشکلات زیادی مواجهه می شدند، اما امسال با چادرهایی که تدارک دیدیم، یک اسکان آبرومندی را برای زائران پیش بینی کردیم. با توجه به سفری که مسئولان مواکب در هفته های اخیر به سامرا داشتند، بسیاری از مایحتاج زائران مانند آب، اقلام و سایه بان خریداری شده است.

مدیر کل امور فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه همه برنامه های ما به صورت مشترک برای خانم ها و آقایان تدارک دیده شده است، افزود: با توجه به اینکه اسکان بانوان در سامرا بسیار مشکل بود لذا سازمان امسال یک توجه ویژه به بخش اسکان بانوان در سامرا نموده است که این امر یک وجه امتیاز نسبت به سال های قبل می باشد.

وی تصریح کرد: تاریخ خدمت مواکب سازمان اوقاف از پنجم صفر همزمان با اول شهریور آغاز و تا 23 صفر همزمان با 18 شهریور ادامه دارد.

وی گفت: کل مواکبی که سازمان اوقاف در ایران و عراق برپا نموده 360 موکب است اما در سامرا 50 موکب برپا شده است که از این تعداد شش موکب را سازمان اوقاف مدیریت می کند.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نمونه سوالات علوم اول دبستان همه فصلها