مسجد در بهداشت معنوی و روانی جامعه نقش دارد/ ظرفیت‌های سیاسی اجتماعی مساجد تقویت شود


مسجد در بهداشت معنوی و روانی جامعه نقش دارد/ ظرفیت‌های سیاسی اجتماعی مساجد تقویت شود

یک کارشناس مذهبی با بیان‌ این‌که مسجد باید پایگاهی برای کاهش اضطراب و نگرانی‌های مردم باشد، گفت: مساجد در مواضع حساس و تاریخی ثابت کرده‌اند که می‌توانند اثرگذار باشند لذا ضرورت دارد دولت‌ها ظرفیت سیاسی اجتماعی این نهاد را تقویت و از آنها حمایت کنند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، نامگذاری بیست و یکم اوت مصادف با ۳۰ مرداد با عنوان روز جهانی مسجد در کنار یادآوری حادثه تلخ آتش زدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست ها، مسئله اهمیت این قبله نخست مسلمین و نقش‌آفرینی آن در رویدادهای آخرالزمانی را نیز گوشزد می کند؛ نکته ای که ضرورت دارد از ابعاد مختلف به آن پرداخته شود از این رو در گفتگو با حجت الاسلام «علیرضا رجالی تهرانی»، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی، کارشناس مذهبی و مولف آثاری همچون «آتش در حرم (سوگنامه حضرت زهرا(س) و گذری بر مسائل کربلا» و «موعود قرآن، امام مهدی(عج)» به اهمیت مسجدالاقصی پرداخته ایم که مشروح آن در ادامه می آید:

مسجدالاقصی در تاریخ اسلام از چه جایگاه و اهمیتی برخوردار است؟

مسجدالاقصی قبله گاه اول مسلمین و از مساجد بافضلیتی است که در کنار مسجد الحرام و مسجد النبی(ص) از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است. در تاریخ اسلام آمده که مسجد الاقصی برای نخستین بار توسط حضرت داوود(ع) بنا و حضرت سلیمان(ع) نیز آن را تکمیل نموده است. معراج پیامبر(ص) هم در این مسجد صورت گرفته که این بیانگر قداست این مسجد است.

گروه های تندروی صهیونیسیتی اعتقاد دارند، که خرابه های معبد نخست و دوم حضرت سلیمان(ع) در زیر مسجد الاقصی است، در همین راستا طرح یهودی سازی قدس و تخریب مسجدالاقصی را دنبال می کنند. آنها گاهی با تخریب بخشی از مسجدالاقصی به بهانه گودبرداری و حفاری و گاهی نیز با آتش زدن این مسجد و از بین بردن منبرهای آن تلاش دارند که آثار متبرک این مسجد یک هراز ساله را از بین ببرند و از اجتماع در این مسجد ممانعت به عمل می آورند. به دلیل این حرکت نژادپرستانه جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد نامگذاری روز جهانی مسجد را مطرح و مورد موافقت کشورهای اسلامی قرار گرفت و در حال حاضر نیز برنامه های جدی تری در کشورهای اسلامی در مورد جایگاه این مسجد صورت می گیرد.

هدف اصلی رژیم اشغالگر صهیونیستی از تسلط بر مسجدالاقصی، تخریب نمادهای اسلامی این مسجد و تبدیل آن به مکانی مقدس برای صهیونیست ها چه بوده است؟

جایگاه مسجد الاقصی به عنوان یک کانون و قطب بااهمیت برای مسلمانان مطرح است، طبیعی است که رژیم صهیونیسم به دنبال از بین بردن نمادهای اسلامی و احاطه بر سرزمین فلسطین است، بنابراین جامعه اسلامی وظیفه دارد، نسبت به موضوع مسجد الاقصی دغدغه مند باشد و آن را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد و به عنوان یکی از مهم ترین مساجد مسلمانان نسبت به جایگاه و حرمت مسجد الاقصی حساسیت داشته باشد و توطئه های دشمنان در مورد این مسجد را بیان کنند.

امروز اسلام ستیزی از مسائلی است که در کشورهای مختلف به صورت سازمان دهی شده انجام می شود، آنها با قرآن سوزی و آتش زدن مسجد تلاش دارند که به مقدسات اسلامی بی حرمتی نمایند، این اقدامات به این دلیل است که اسلام کانون توجهات دنیا شده است و آنها سعی دارند که مردم دنیا با حقیقت قرآن و اسلام آشنا نشوند، از طرفی درصدد هستند، مسلمانان را تروریست معرفی کنند و به دنیا بگویند که قرآن عامل جدایی و اختلاف در انسان ها می شود.

مساجد در صدر اسلام از کارکردهای بسیاری برخوردار بودند، الزامات تحقق شعار نهضت بازگشت به مسجد چیست؟

دولت باید به این فکر باشد که چگونه می توان ساز و کارهای حمایت از مساجد را دنبال کند. اگر چه مساجد پایگاه هایی هستند که از همان ابتدا مردم در عمران و آبادانی آنها نقش داشته اند و خودشان مساجد را اداره نموده اند و امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری تاکید داشته اند که دولت در بحث ساخت و ساز مساجد دخالت نداشته باشند. اما این به این معنا نیست که دولت ها در بحث ساخت و ساز و حمایت از مساجد ورود نداشته باشند. امروز در شرایط خاصی هستیم که بسیاری از مساجد مشکلات فراوان دارند که باید چاره ای برای آنها اندیشیده شود. مساجد به عنوان پایگاه مردمی و اثرگذار در محلات مختلف سراسر کشور از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و در مواقع حساس و ضروری همواره خدمت رسان مردم بوده اند، بنابراین ضرورت دارد که به مساجد بویژه در مناطق محروم توجه ویژه ای صورت گیرد.

خداوند متعال در آیه ۱۸ سوره توبه می فرماید: «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ ۖ فَعَسَىٰ أُولَٰئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ؛ منحصرا تعمیر مساجد خدا به دست کسانی است که به خدا و روز قیامت ایمان آورده و نماز به پا دارند و زکات مال خود را بدهند و از غیر خدا نترسند، پس امید است که از هدایت‌ یافتگان راه خدا باشند». این آیه نشان می دهد، خانه های خدا کارکردهای مختلفی دارند و از نظر اعتقادی، عملی، روحی و اجتماعی، بهداشتی و مسائل سیاسی می توانند در جامعه نقش آفرین باشند و ما می توانیم مساجد را به سمتی سوق دهیم که محور فعالیت های محلات باشند و به صورت منسجم فعالیت های قابل توجهی انجام دهند، این نیازمند حمایت های سخت افزاری و نرم افزای از مساجد است.

مسجد تراز اسلامی علاوه بر مکان نیایش و عبادت خداوند، در چه محورهایی باید فعالیت کند؟

ظرفیت مساجد، جدای از اقامه نماز و جنبه عبادی، در محورهای رسانه ای، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی نیز کارکرد دارد که باید تقویت شود. مسجد باید پایگاهی برای کاهش اضطراب و نگرانی های مردم باشد، هر قدر به جایگاه مساجد توجه شود، نقش مثبت آن را در جامعه مشاهده خواهیم نمود. با نگاه به تاریخ شکل گیری انقلاب اسلامی می بینیم که خاستگاه اصلی انقلاب اسلامی مسجد بوده است. در دوران دفاع مقدس نیز خاستگاه اصلی فعالیت های مردمی، اعزام به جبهه ها در مسجد صورت می گرفت، ادامه مسیر انقلاب نیز با توجه به این پایگاهها انجام می شود. امروز دشمن با امپراطوری رسانه‌ای تلاش دارد که با برنامه های تبلیغاتی و تهاجم فرهنگی جوانان را فریب دهد، مسجد به عنوان یک رسانه قوی می تواند واقعیات و حقایق را بیان کند و در سلامت معنوی جامعه و خنثی کردن برنامه های دشمنان نقش اثرگذاری دارد.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان