تعطیلات پرشور در کتابخانه‌‎های همدان/ تابستان گذرانی کودکان و نوجوانان در حوالی کتاب


تعطیلات پرشور در کتابخانه‌‎های همدان/ تابستان گذرانی کودکان و نوجوانان در حوالی کتاب

همدان - تعطیلات تابستانه رو به پایان است و کودکان و نوجوانان روزهای پرشوق و شورشان را در کتابخانه‌های همدان و در حوالی کتاب گذراندند.

تعطیلات پرشور در کتابخانه‌‎های همدان/ تابستان گذرانی کودکان و نوجوانان در حوالی کتاب
سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): کمتر کسی پیدا می‌شود که در طول سال منتظر فصل تابستان نباشد؛ تابستانی داغ با روزهایی بلند و کلاس‌ گردی‌ها و کتابخانه رفتن‌هایی که تمامی ندارد.

تابستان که می‌شود بچه‌ها فارغ از هر گونه درس و مشق و مشقت‌های امتحان، فرصتی دست می‌دهد تا با فراغ بال به آنچه که علاقه دارند، بپردازند که یکی از آنها شرکت در کلاس‌های تابستانه و خواندن کتاب‌هایی است که در طول سال فرصتی برای مطالعه آنها نیست.

شب‌های پایانی فصل تابستان وقتی که باد خنک گونه‌ها را نوازش می‌دهد، جان می‌دهد برای خواندن کتاب‌هایی که گاهی تا دم‌دمای صبح، هم نفسشان می‌شود و دلشان نمی‌آید تا آن را تمام نکرده‌اند، چشم روی چشم بگذارند‌.

گاهی رقابت با دوستان برای اینکه در تابستان امسال چند کتاب خوانده‌اند، وسوسه می‌کند تا از روزمره‌های تابستان بیشتر به کتاب بپردازند و آمار خواندنی‌هایشان را بالا ببرند و چه چیزی بهتر از کتاب.

اما در این میان نگذریم از کتابخانه‌های عمومی که تابستان را برای اهالی مطالعه غنی کردند و با کتاب‌های رنگارنگ، تابستان رنگی را برای آنها رقم زدند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با بیان اینکه ۱۱۸ کتابخانه عمومی سراسر استان همدان تابستان پرشوری را رقم زدند، گفت: کتابخانه‌ها با توجه به حضور مخاطبان کودک و نوجوان کارگاه‌های آموزشی برگزار کردند که از جمله آنها می‌توان به ۱۰۵ کارگاه آموزشی با موضوعات مختلف اشاره کرد.

عاطفه زارعی کارگاه آموزش نویسندگی خلاق با مربی‌گری بهناز ضرابی‌زاده، نویسنده کتاب دختر شینا و گلستان یازدهم، آموزش و تجوید قرآن کریم و روخوانی، کاردستی و آشنایی با تکنیک‌های مشاوره را از جمله این کارگاه‌ها برشمرد و افزود: آموزش ریاضی، سیاه قلم و نقاشی، استیکر سازی، قصه‌گویی و خلاقیت در کتابخوانی، میناکاری روی سفال، شیوه نگارش پایان‌نامه و مقاله، قالی بافی، خوشنویسی، شیوه‌های تند خوانی و آشنایی با مهارت مطالعه، خانواده و ایمن‌سازی جامعه، جوانی جمعیت، آشنایی با نجوم کهکشان، خوشنویسی و ساخت اوریگامی از دیگر کارگاه‌های آموزشی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در مجموع از ابتدای تابستان تاکنون ۳۸۰ برنامه صرفا در حوزه کودک کتابخانه‌های عمومی استان همدان برگزار شده است، عنوان کرد: برنامه‌هایی مانند بلندخوانی، جمع‌خوانی، قصه‌گویی، کاردستی، سفال برای دست‌ورزی و خلاقیت، شعر خوانی و ... برگزار شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه ۹ جلسه رونمایی کتابخانه‌ای انجام شده که مهمترین آن رونمایی از کتاب «اتویم بی‌بخار است» خاطرنشان کرد: این کتاب اثر شاعر برجسته کودک و نوجوان غلامرضا بکتاش است که در ملایر زادگاه این شاعر برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۵ جلسه مطالعاتی که بیشتر با موضوعات مربوط به جشنواره رضوی و ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برگزار شده است یادآور شد: مقتل‌خوانی و جمع‌خوانی کتاب پژوهشی بر مساله بدحجابی زنان و نحوه کنترل آن توسط اعضا به مناسبت هفته عفاف و حجاب انجام شده است.

تعطیلات پرشور در کتابخانه‌‎های همدان/ تابستان گذرانی کودکان و نوجوانان در حوالی کتاب

زارعی به برپایی چهار جلسه نقد کتابخانه‌ای با موضوعات مهم محرم، عفاف و حجاب و غدیر در شهرستان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: یک مسابقه استانی نیز به مناسبت فرارسیدن عید غدیر خم در کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد.

وی با بیان اینکه ۱۸ مسابقه شهرستانی و ۶۸ مسابقه کتابخوانی با موضوعات مختلف از جمله محرم، حجاب و عفاف، ویژه روز مباهله، یار مهربان و... برگزار شده است، گفت: ۲۰۷ معرفی کتاب نیز در کتابخانه‌های عمومی از ابتدای تابستان تاکنون صورت گرفته است و این برنامه با‌قوت توسط اعضا و کتابداران در حال انجام است و تا پایان این فصل پر هیاهو ادامه دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان یادآور شد: ۴۰۰ برنامه مناسبتی ویژه ایام خاصی که تاکنون پشت سر گذاشته شده در سطح استانی و شهرستانی برگزار شد که مهمترین آن دومین دوره حسینیه‌ اندیشه است که از عاشورا آغاز شده و تا اربعین ادامه دارد.

وی ادامه داد: ۵۸ نشست کتابخوان کتابخانه‌ای نیز برگزار شده که از این تعداد پنج نشست به صورت تخصصی بوده و مهمترین آن با عنوان «چراغ عدالت» و با همکاری قوه قضاییه در استان و با حضور قضات صاحب کتاب برگزار شد.

زارعی به برگزاری ۶ نشست نمایشنامه‌خوانی اشاره کرد و افزود: برگزاری چندین نشست دیگر تا پایان تعطیلات تابستانی پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۴۷ نمایشگاه کتابخانه‌ای از منابع کتابخانه و ۵ نمایشگاه و فروشگاه کتاب در سطح شهرستان‌های استان برگزار شده است، عنوان کرد: همچنین در ایام تابستان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با کمک و حمایت اداره‌کل حفظ محیط زیست استان ۱۰ خانه محیط زیست در کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های همدان راه اندازی شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با تاکید بر اینکه به مناسبت بزرگداشت هفته حجاب اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی نشستی با محوریت کتاب فلسفه حجاب برگزار کرد گفت: ویژه برنامه اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی برای مناطق کمتر توسعه یافته شهر همدان و حضور در رزمایش جهادی طرح تحول و توانمندسازی محلات کم برخوردار در چهار منطقه کوی منوچهری، کوثر، خضر و غدیر از دیگر برنامه‌ها بود که در این رزمایش ۲۰ خدمت به اهالی منطقه ارائه شد.

وی اضافه کرد: این رزمایش برنامه‌های مختلف فرهنگی از جمله مسابقه نقاشی و کتابخوانی، قصه‌گویی، پویش معرفی کتاب، معرفی جشنواره کتابخوانی رضوی، معرفی جشنواره هدهد سفید برگزار شد.

تعطیلات پرشور در کتابخانه‌‎های همدان/ تابستان گذرانی کودکان و نوجوانان در حوالی کتاب

زارعی عضویت رایگان، بهره‌گیری از وای‌فای رایگان، استفاده از پایگاه‌های اطلاع‌رسانی فارسی و لاتین ویژه محققان و دانشجویان را از دیگر خدمات کتابخانه‌های عمومی در این رزمایش عنوان کرد.

وی با بیان ابنکه کتابخانه سیار یار مهربان با حضور در این رزمایش ضمن عضویت افراد داوطلب ویژه برنامه‌های فرهنگی را برگزار کرد گفت: همچنین اداره کتابخانه‌های عمومی استان همدان با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش استان طرحی با عنوان «طرح یار مهربان در تابستان» اجرا می‌کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان خاطرفشان کرد: این طرح در راستای اهداف کتابخانه‌های عمومی در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان با رویکرد فرهنگ کتاب و کتابخوانی و نهادینه شدن آن در زندگی روزمره دانش‌آموزان است.

وی در پایان یادآور شد: ویژه برنامه‌های تابستانی کتابخانه‌های عمومی استان همدان تا پایان شهریور ماه همچنان ادامه دارد.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بازدید اعضای شورای معاونان و مدیران کانون پرورش فکری کشور از گلستان