6 مزیت مهم بهره‌برداری فاز 11 پارس جنوبی


6 مزیت مهم بهره‌برداری فاز 11 پارس جنوبی

یک کارشناس انرژی اقدام دولت سیزدهم در راه اندازی فاز ۱۱ پارس جنوبی را گامی مهم در راستای بهبود ظرفیت صادرات گاز کشور دانست و کاهش مصرف گازوئیل در نیروگاه‌ها، افزایش ظرفیت صادرات گاز و همچنین عملیاتی شدن کامل تعهدات گازی ایران به کشور‌های عراق و ترکیه را به عنوان برخی از مزیت‌های بهره‌برداری این فاز عنوان کرد.

6 مزیت مهم بهره‌برداری فاز 11 پارس جنوبی

گروه نفت و انرژی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمدعلی قدیری» کارشناس انرژی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آغاز بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی و مزیت‌های آن برای اقتصاد کشور اظهار کرد: این اقدام فواید بسیاری برای کشور به همراه دارد، اما همزمان با افزایش تولید، دولت باید در زمینه بهینه سازی مصرف گاز چاره اندیشی‌های لازم را هم داشته باشد. از جمله مزیت‌های بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی این است که دولت می‌تواند در نیروگاه‌ها گازوئیل کمتری را بسوزاند و عدم النفع خود را در این زمینه را کاهش دهد.


این کارشناس انرژی افزود: پیش بینی شده که سالانه حدود ۱ میلیون تن ال پی جی از فاز ۱۱ پارس جنوبی برداشته می‌شود. با توجه به این نکته، از آنجایی که ما برای صادرات این ماده به لحاظ تحریمی مشکلی نداریم، این امر می‌تواند مزیت بالایی برای کشور محسوب شود. علاوه بر این مورد، اتان تولیدی از این فاز نیز می‌تواند به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.


وی بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی در دولت سیزدهم را اقدامی مهم و متکی بر توانمندی‌های داخلی عنوان کرد و گفت: این موضوع یک امتیاز ویژه برای ما در مذاکرات خارجی به حساب می‌آید. قرار است روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز از طریق این فاز تولید شود، با در نظر گرفتن این مسئله و از آنجایی که ما قرارداد صادرات گاز به کشور‌های دیگر مثل ترکیه و عراق را پیش رو داریم، بهره‌برداری از فاز ۱۱پارس جنوبی به ظرفیت صادراتی ما می‌افزاید. با تحقق این امر دولت می‌تواند از گاز استخراج شده از این فاز در راستای عمل کردن به تعهدات خود استفاده کند.


قدیری توضیح داد: اگر به توسعه مخازن ذخیره سازی در کشور بپردازیم و همزمان تولید ال پی جی را داشته باشیم، می‌توانیم در فصول غیر پیک مصرف به ذخیره سازی مبادرت کنیم.


این کارشناس انرژی در پایان خاطرنشان کرد: بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی توسط یک پیمانکار داخلی اهمیت بالایی برای کشور دارد. این اقدام به صرفه جویی اقتصادی برای ما منجر می‌شود و از وابستگی ما به خارجی‌ها می‌کاهد. استفاده از توانمندی پیمانکاران داخلی باید به یک اولویت در وزارت نفت تبدیل شود و در تمامی پروژه‌ها به سمت استفاده از ظرفیت‌های داخلی حرکت کنیم.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان