ضرورت اجماع جهانی و ارائه راهکارهای نوین جهت مقابله با گرد و غبار


ضرورت اجماع جهانی و ارائه راهکارهای نوین جهت مقابله با گرد و غبار

رئیس سازمان زمین شناسی کشوربا اشاره به ضرورت اجماع جهانی و ارائه راهکارهای علمی نوین جهت مقابله با گرد و غبار گفت: منبع اصلی ریزگردها خارج کشور است.

علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره برگزاری اجلاس بین المللی مقابله با طوفان‌های ماسه و گرد و غبار که هفته آینده در تهران برگزار می‌شود، اظهار داشت: کشور ما در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد و خشکسالی‌های ناشی از تغییر اقلیم هم سبب کاهش بارندگی‌ها شده است از طرفی در نرم‌های ۵۰ ساله درجه حرارت متوسط کشور ۱ تا ۱.۵ درجه افزایش یافته و این مسئله موید ضرورت توجه به طوفان‌های ماسه و گرد و غبار است.

وی افزود: همچنین مبحث تغییرات اقلیم و راه اندازی سدهای مختلف توسط کشورهای همسایه سبب شده که وضعیت طوفان‌های گرد و غبار و ماسه در برخی از کشورها مانند عراق بدتر شود و ریزگردهای مختلف از کشورهایی مانند عراق و … به سمت ایران هجوم آورند.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ادامه داد: طبق بررسی‌هایی که در سازمان زمین شناسی انجام گرفته از ۳۵۰ هزار کیلومتر مربع مساحت کشور که پتانسیل ریزگرد دارد، ۳۵ هزار کیلومتر آن منبع ریزگرد، داخلی و بقیه منبع خارج از ایران دارد.

وی بیان داشت: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ریزگردهای اتمسفر را بررسی و نمونه برداری می‌کند و از این طریق منبع داخلی یا خارجی ریزگردها مشخص می‌شود بر همین اساس هم بانکی در سازمان زمین شناسی کشور راه‌اندازی شده است.

شهیدی با اشاره به اینکه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور جز کمیته گرد و غبار و محیط زیست است، گفت: برگزار اجلاس بین المللی مقابله با طوفان‌های ماسه و گرد و غبار نتایج مؤثری را به همراه خواهد داشت و از طریق اشتراک تجربیات افراد شرکت کننده در این اجلاس از کشورهای مختلف مانند عراق، کویت، بحرین، هند، عمان، پاکستان، عربستان می‌توان به اجماع جهانی و راهکارهای علمی نوین بیشتری در جهت مقابله با پدیده گرد و غبار رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا