ماجرای انتقال 1500 تُن پسماند خطرناک ایران خودرو به اصفهان چیست؟


ماجرای انتقال 1500 تُن پسماند خطرناک ایران خودرو به اصفهان چیست؟

اصفهان- اطلاعات ثبت شده در سامانه جامع محیط‌زیست نشان می‌دهد که ۱۵۰۰ تُن پسماند صنعتی شرکت ایران خودرو قرار است برای امحاء به مرکز مدیریت پسماند صنایع در اصفهان منتقل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، براساس اطلاعات ثبت‌شده در سامانه جامع محیط زیست قرار است ۱۵۰۰ تُن پسماند صنعتی خطرناک شامل ۷۰۰ تن لجن رنگی سالن رنگ و ۸۰۰ تنی لجن تصفیه‌خانه شرکت ایران خودرو در مدت ۶ ماه، برای دفع و امحاء به سایت شرکت رهپویان صالح (مرکز مدیریت پسماند صنایع ایران) در اصفهان منتقل شود.

این خبر طی روزهای اخیر با نگرانی‌ها و واکنش‌هایی همراه بوده و در مطالب انتشار یافته در فضای مجازی درخصوص روش دفع این ۱۵۰۰ تن پسماند خطرناک صنعتی گفته شده که به روش سوزاندن امحا خواهد شد. در حالی که قرار است این پسماندها در لندفیل پسماندهای صنعتی مرکز مدیریت پسماند صنایع اصفهان دفن شود.

در همین پیوند سمیه سلیمی، کارشناس پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سامانه جامع محیط زیست مراکز دریافت کننده مجاز پسماند مورد انتقال، تعریف شده است که مرکز دریافت کننده پسماند انتخاب شده توسط ایران خودرو، مجهز به سیستم پسماندسوز و لندفیل پسماندهای صنعتی و ویژه است.

وی خاطرنشان کرد: ادارات کل حفاظت محیط‌زیست تهران و اصفهان به ترتیب بر فرآیند بارگیری و دفع پسماند مطابق با ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی، نظارت دارند.

محیط زیست مجوز صادر کرد

کارشناس پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به اینکه وضعیت زیست محیطی شرکت دریافت پسماند اصفهان از طریق سیستم‌های آنلاین، تحت نظارت کامل این اداره کل است، افزود: صدور مجوز انتقال پسماند از طریق بالاترین مقام اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به صورت سامانه‌ای صادر شده است.

سلیمی با بیان اینکه تمامی مراکز دریافت کننده پسماند تعریف شده در سامانه جامع محیط زیست، مجوز محیط زیست دارند، ابراز داشت: مرکز مدیریت پسماند انتخاب شده توسط ایران خودرو نیز دارای مجوزهای لازم از ادارات کل حفاظت محیط زیست و صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان است.

وی با بیان اینکه مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه مطابق با ماده هفت قانون مدیریت پسماند بر عهده تولید کننده است، ادامه داد: براساس این ماده قانونی شرکت تولید کننده می‌تواند تمام یا بخشی از عملیات مربوط به جمع آوری، جداسازی و دفع پسماند را به اشخاص حقیقی و یا حقوقی واگذار کند.

سلیمی اضافه کرد: در حال حاضر واحدهای صنعتی از بین دریافت کنندگان پسماند سراسر کشور که در سامانه جامع محیط زیست کشور معرفی شده‌اند، برای مدیریت پسماند خود اقدام می‌کنند و شرکت ایران خودرو نیز طبق همین فرآیند از بین دریافت کنندگان پسماند درج شده در سامانه این مرکز مدیریت پسماند را انتخاب کرده است.

فرآیند انتقال پسماندهای صنعتی از طریق سامانه جامع محیط زیست است

کارشناس پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: به استناد تبصره یک ماده ۲۰ ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه که مصوبه هیئت دولت است و براساس دستور العمل های ابلاغی از سازمان حفاظت محیط زیست کشور، تمامی نقل و انتقالات پسماند از طریق سامانه جامع محیط‌زیست باید انجام شود.‌

سلیمی تصریح کرد: واحد صنعتی ملزم است که از طریق سامانه جامع محیط زیست پسماند خود را مدیریت کند و خارج از این روند مورد تأیید سازمان محیط زیست نیست.

وی اضافه کرد: همچنین بر اساس ماده ۲۴ ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه، مدیریت اجرایی پسماند (تولیدکننده) مکلف است از طریق اشخاص حقیقی و یا حقوقی بر اساس کمیت و کیفیت پسماند یکی از روش‌های دفع را انتخاب کند که بر اساس این ضوابط و قوانین، شرکت ایران خودرو از بین دریافت کنندگان پسماند، یک شرکت در اصفهان را انتخاب کرده است.

کارشناس پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه روش دفع پسماندها در سامانه جامع محیط زیست بر اساس نوع پسماند، تعریف شده است، گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران به عنوان استان مبدا، درخواست انتقال پسماندهای ایران خودرو را در سامانه تأیید و اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز به عنوان استان مقصد، انتقال پسماند به شرکت امحاء کننده را تأیید کرده ومجوز انتقال پسماند به صورت سامانه‌ای صادر شده است.

سلیمی تاکید کرد: واحدهای صنعتی در سراسر کشور از طریق سامانه جامع محیط زیست باید پسماند خود را مدیریت کنند و طبق ضوابط تعیین شده ما هیچ الزامی بر واحدهای صنعتی نداریم که پسماند خود را به کدام مرکز دریافت کننده پسماند منتقل کند.

به گزارش مهر، شرکت مدیریت پسماند صنایع ایران بهار ۱۴۰۰ لندفیل پسماندهای صنعتی و ویژه را با ظرفیت ۲۶۴ هزار تن در محل سایت امحای این مرکز بهره برداری کرد.

براساس اطلاعات موجود، در طراحی این لندفیل، از جدیدترین متد روز دنیا استفاده شده و از لایه‌های مختلف از جمله ژئوتکستایل، GCL، ژئوممبران، بتن ریزی جهت غیرقابل نفوذ کردن لندفیل استفاده شده و چاهک‌های پایش نشتی احتمالی لندفیل در بالا دست و پایین دست لندفیل حفاری شده است.

دراین محل دفن، قابلیت پذیرش انواع پسماندهای صنعتی و ویژه وجود دارد و می‌تواند عمده مشکلات پسماندهای صنعتی و ویژه استان از جمله خاک‌های آلوده به ترکیبات هیدروکربنی، خاک‌های رنگبر، پشم سنگ، پشم شیشه و عمده پسماندهای صنعتی و ویژه را برطرف کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ جزئیاتی از سرقت صندوق امانات بانک ملی