آغاز کارهای عملیاتی و میدانی مقابله با گرد و غبار


آغاز کارهای عملیاتی و میدانی مقابله با گرد و غبار

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کارهای عملیاتی و میدانی مقابله با گرد و غبار در عراق، سوریه و ایران آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز اجلاس بین المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار در محل اجلاس سران برگزار شد. در این اجلاس آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، حسین امیر عبدالهیان، وزیر امورخارجه و مقامات بیش از ۵۰ کشور و آژانس بین المللی حضور داشتند.

علی سلاجقه در اجلاس بین المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار اظهار کرد: از سال ۲۰۰۰ میلادی تعداد وقوع خشکسالی‌ها و دامنه گستره آنها ۳۰ درصد افزایش داشته است. بر اساس آخرین یافته‌های جهانی و نتایجی که آژانس اسکپ سازمان ملل متحد منتشر کرده طی ۵۰ سال اخیر حدود ۵۰ درصد وقایع آب و هوایی مربوط به خشکسالی بوده است.

وی ادامه داد: از سال ۱۹۹۷ حدود ۱۲۱ هزار میلیارد دلار خسارات اقتصادی ناشی از خشکسالی بوده است. پیش بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۷۰۰ میلیون نفر مهاجرت ناشی از خشکسالی را در جهان داشته باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مشکل کمبود آب در جهان گفت: در حال حاضر ۳.۲ میلیارد نفر در جهان با مشکل کمبود آب مواجه هستند و تحقیقات نشان می‌دهد این مقدار تا سال ۲۰۵۰ به ۵ میلیارد نفر خواهد رسید که سه چهارم جمعیت کل جهان است.

به گفته سلاجقه ۵ میلیارد نفر در جهان حداقل یک ماه در سال به آب دسترسی نخواهند داشت.

وی با اشاره به خشکی تالاب‌ها و دریاچه‌های بزرگ جهان گفت: بر اساس آخرین مقالاتی که ساینس منتشر کرده است، دریاچه‌های بزرگ و منابع عظیم آبی جهان به خشکی گراییده که این موضوع دال بر افزایش منابع گرد و غبار است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: بنابر اعلام دبیرکل سازمان ملل متحد سالانه ۷ میلیون نفر در اثر آلودگی جوی طبیعی و مصنوعی در حال مرگ هستند. این آمار و ارقام ما را به چاره اندیشی وادار می‌کند. رئیس جمهوری نیز با توجه به این مشکلات دستور دادند تا برای حل این مشکل از تمام ظرفیت‌های ملی استفاده شود.

وی ادامه داد: مبتنی بر این دستور سازمان حفاظت محیط زیست در کنار وزارت امور خارجه رایزنی‌های خود را آغاز کردند که به تشکیل اولین نشست منطقه‌ای گرد و غبار در ۲۱ تیرماه با حضور کشورهای همسایه، همسو و مسلمان در تهران منجر و در نتیجه همین رایزنی‌ها روز ۲۱ تیرماه به عنوان روز بین المللی مقابله با گرد و غبار در تقویم سازمان ملل ثبت شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به دلیل دستاوردهای بزرگ اجلاس منطقه‌ای سازمان ملل متحد ضمن قدردانی از کشور جمهوری اسلامی ایران، کشور ما را به عنوان میزبان اجلاس بین المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار انتخاب کرد.

سلاجقه ادامه داد: با توجه به اینکه محیط زیست مرز نمی‌شناسد، کشورها از دعوت ما استقبال کرده و از ۵۵ کشوری که دعوت به عمل آمده بود ۵۰ کشور و آژانس بین المللی در اجلاس حاضر شدند. در این زمینه سازمان ملل متحد نیز همراه ما بود که جا دارد از گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و استفان پریزنر، نماینده سازمان ملل متحد در ایران تشکر کنم.

وی افزود: از آنجایی که تاکید رئیس جمهور دولت مردمی سیزدهم بر اجرایی شدن نتایج این اجلاس ها است اقدامات عملی نیز شروع شده است. به عنوان مثال در ۴ کشور عراق و ۲ استان مجاور ایران عملیات اجرایی شروع شده است.

به گفت معاون رئیس جمهور بر اساس اطلاعات آژانس اسکپ کشورهای ترکمنستان، ارمنستان، ازبکستان، آذربایجان و ایران بیشترین تاثیرپذیری را از گرد و غبار را دارند.

سلاجقه تاکید کرد: امیدواریم نتیجه نهایی این اجلاس رهاوردی برای همه کشورها در راه مقابله با گرد و غبار باشد و الزامات قطعنامه سازمان ملل متحد کشورها را در کنار هم قرار دهد. در این راستا ۱۵ نهاد بین المللی نیز وظایفی دارند که باید به وظایف خود عمل کنند.

وی خاطر نشان کرد: توقع ما از سازمان ملل متحد این است که به تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه نباید تأثیری بر همکاری‌های سازمان ملل با کشورهای مختلف از جمله ایران داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ جزئیاتی از سرقت صندوق امانات بانک ملی