ادعایی جدید درباره کمبود لاستیک در بازار/ دبیر انجمن تایر: احتمال دارد که احتکار تایر از سوی فروشندگان باشد


ادعایی جدید درباره کمبود لاستیک در بازار/ دبیر انجمن تایر: احتمال دارد که احتکار تایر از سوی فروشندگان باشد

دبیر انجمن تایر با تشریح آخرین آمار به دست آمده از تولید تایر و همچنین رد ادعای احتکار این کالا توسط تولیدکنندگان لاستیک، گفت: احتمال دارد که احتکار تایر از سوی فروشندگان باشد.

ادعایی جدید درباره کمبود لاستیک در بازار/ دبیر انجمن تایر: احتمال دارد که احتکار تایر از سوی فروشندگان باشد

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مصطفی تنها» دبیر انجمن تایر در گفتگو با بازارنیوز پیرامون کمبود لاستیک خودروی سواری در بازار اظهار کرد: در حال حاضر نه در تولید و نه حتی در عرضه آن‌ها هیچ مشکلی از سوی تولیدکنندگان وجود ندارد، اما وضعیت کنونی بازار لاستیک به گونه‌ای رقم خورده که در بعضی از اندازه‌های تایر با مازاد و در برخی دیگر با کمبود مواجه هستیم.


دبیر انجمن تایر افزود: تولید لاستیک خودرو‌های سواری در اندازه‌های مختلف هر ساله طی یک برنامه‌ریزی که از قبل تعیین شده صورت می‌گیرد. مشکلی که اکنون در بازار وجود دارد به دلیل کاهش تولید نیست، زیرا تیراژ تولید تایر خودرو سواری در تعدادی از اندازه‌ها در وضع مناسبی قرار دارد.


وی همچنین درباره ادعای برخی از واحد‌های صنفی فروشنده لاستیک مبنی بر احتکار تایر توسط تعدادی از تولیدکنندگان آن برای افزایش قیمت کالای خود، گفت: هیچ احتکاری در کارخانجات لاستیک وجود ندارد؛ هر کس که مدعی این موضوع است، می‌تواند از هر واحد تولیدی که مد نظر دارد بازدید به عمل بیاورد.


تنها تاکید کرد: تولیدکنندگان تایر به دلیل کمبود نقدینگی نمی‌توانند محصولات خود را احتکار کنند؛ لذا، این احتمال وجود دارد که به دلیل انتظار افزایش قیمت لاستیک، برخی از فروشندگان این کالا از عرضه آن به مصرف‌کننده خودداری کرده و اقدام به احتکار آن کنند.


دبیر انجمن تایر خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ احتکاری از سوی تولیدکنندگان صورت نمی‌گیرد، اما با این حال این احتمال وجود دارد که به دلیل کاهش تخصیص ارز به تولیدکنندگان تایر و به دنبال آن عدم تامین به موقع برخی از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید لاستیک، میزان تولید این کالا قدری کاهش پیدا کرده باشد.


وی متذکر شد: تولید لاستیک خودرو با استفاده از چند نوع مواد اولیه انجام می‌شود؛ لذا، هرگونه تاخیر در تامین هر یک از آنها، می‌تواند فرایند ساخت آن را با تاخیر و بازار لاستیک را با کمبود مواجه کند. عدم تخصیص به موقع ارز به تولیدکنندگان تایر، تامین این کالا را با مشکل همراه کرده، اما با این وجود چالش‌های ناشی از این موضوع به اندازه‌ای نیست که بتواند نوسان شدیدی را در سطح بازار ایجاد کند.


تنها همچنین در تشریح مشکلات ناشی از تخصیص ارز به تولیدکنندگان تایر هم گفت: مشکلات موجود درباره تامین ارز تولیدکنندگان صرفا معطوف به تخصیص آن از سوی وزارت صمت نیست بلکه عمده مسائل مربوط به این مسئله به روند دریافت ارز از بانک مرکزی باز می‌گردد.


دبیر انجمن تایر توضیح داد: به عنوان مثال، در برخی از موارد تولیدکنندگان تایر برای تامین مواد اولیه خود به یوآن چین احتیاج دارند، اما بانک مرکزی ارز خارجی دیگری ارائه می‌کند. همین مساله باعث می‌شود که تولیدکنندگان مجدداً در انتهای صف فرایند جدید تخصیص ارز قرار بگیرند که خود امری زمانبر بوده و تولید تایر را با مشکل همراه می‌سازد.


وی در پایان تصریح کرد: برخی از کارخانه‌های تولید کننده لاستیک به دلیل داشتن نقدینگی لازم، امکان طی کردن دوباره این مراحل را دارند، اما بسیاری از تولیدکنندگان این کالا به دلیل نداشتن نقدینگی مورد نیاز توانایی طی کردن این مراحل را نداشته و همین امر موجب تعویق تعهدات مالی آن‌ها برای خرید مواد اولیه و بعضاً برهم خوردن معامله با طرف خارجی می‌شود.

ادعایی جدید درباره کمبود لاستیک در بازار/ دبیر انجمن تایر: احتمال دارد که احتکار تایر از سوی فروشندگان باشد

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز معلم به خواهرزاده و برادرزاده 1401 + عکس نوشته و پروفایل