ضرورت گفتمان واحد کشورها برای مقابله با گرد و غبار


ضرورت گفتمان واحد کشورها برای مقابله با گرد و غبار

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به گفتمان واحد کشورها و نهادهای بین‌المللی برای مقابله با گرد و غبار گفت: بیشتر منشأ گرد و غبارها در خارج از کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره اهداف اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های گرد و غبار اظهار داشت: محیط زیست مرز نمی‌شناسد هوا آب، خاک، حیات وحش و پوشش گیاهی مرز نمی‌شناسد همه مؤلفه‌های محیط زیستی فاقد مرز هستند وقتی این بحث را داریم یعنی جهان یک پیکره واحد است و محیط زیست جهان کاملاً با هم در ارتباط هستند.

وی افزود: بر همین اساس برگزاری اجلاس بین‌المللی را با همکاری سازمان ملل در دستور کار قرار دادیم. گرد و غبار مرز نمی‌شناسد و غالب گرد و غبارهایی که کشور ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند از مرزهای خارج از کشور و سایر کشورها از آفریقا گرفته تا کشورهای حوزه خلیج فارس و نهایتاً مقصد نهایی جمهوری اسلامی ایران می‌آید پس ما نیاز داریم که حتماً با همه کشورهای دنیا وارد بحث و گفتگو شویم و به یک گفتمان واحد در این زمینه برسیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: در روزهای ابتدایی شکل‌گیری دولت در هیئت دولت با توجه وضعیتی که کشور داشت کاملاً گرد و غبار مردم را با مشکل مواجه کرده بود ریزگردهای گرد و غباری خیلی طولانی و تعدادشان افزایش پیدا کرده بود مردم ناراحت بودند آقای رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت به بنده فرمودند که آقای سلاجقه چه کار می‌خواهید بکنید ما بحث را مطرح کردیم، بیشتر این منشأ گرد و غبارها در خارج از کشور است و ایشان در همان جلسه به من فرمودند که همین الان بلند می‌شوید می‌روید فرودگاه بلیت می‌گیرید و کشورهای مقصدی را که خودتان می‌دانید بروید و رایزنی را شروع کنید مشکل مردم را حل کنید و این مشکل را از چهره کشور بزدایید.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در یک برنامه تلویزیونی گفت: در آن برهه زمانی حدود ۶ تا ۷ کشور مستقیماً رفتیم و رایزنی را شروع کردیم مسائل را دوجانبه مطرح کردن خیلی سخت بود در ابتدای کار کشورهای همسایه ما گرد و غبار غالباً اولویت کارشان نبود و این مشکل را ما با تمام مردم با تمام گوشت و پوست و استخوانشان لمس می‌کردند. شرایط ناشی از گرد و غبار را و برایشان سخت بود، ولی کشورهای همسایه این بحث را نداشتند و ما برای اینکه به یک گفتمان مشترک برسیم به یک کلید واژه‌های مشترک برسیم خیلی سخت بود، ولی خوشبختانه خدا کمک کرد و رایزنی‌ها انجام شد رایزنی‌های متعددی داشتیم.

سلاجقه گفت: این رایزنی‌ها وقتی به صورت دوجانبه شکل گرفت با توجه به سیاست دولت مردمی انقلابی مبتنی بر اینکه دیپلماسی کشور مبتنی بر کشورهای همسایه کشورهای مسلمان و کشورهای همسو شکل بگیرد ما دیدیم بهترین راهکاری که وجود دارد دیپلماسی محیط زیست یک موضوع است که مشترکات همه بشر است و واقعاً سیاست اینجا نمی‌تواند وارد موضوع شود و ما را از هم جدا کند بر این اساس تدابیری توسط رئیس جمهور اندیشیده شد و ما ابتدا نشست منطقه‌ای کشورهای همسایه را تحت عنوان نشست منطقه‌ای محیط زیست کشورهای همسایه در تهران برگزار کردیم در ۲۱ تیرماه ۱۴۰۱ که تقریباً بعد از یک سال رایزنی کمتر از یک سال حدود ۸ تا ۹ ماه رایزنی این اتفاق بزرگ در کشور افتاد ۱۱ کشور حضور پیدا کردند و خوشبختانه منجر به بیانیه خیلی خوبی شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بیان داشت: یعنی کشورها تقریباً با توجه به مسائل قبلی که گفتگو شده بود به یک اتفاق نظر رسیدند که یک مشکل مشترک دارد دامنگیر همه کشورها می‌شود و آنجا شما شاهد بودید که بحث بیانیه نهایی موضوع ایجاد سازمان منطقه‌ای محیط زیست دبیرخانه منطقه‌ای محیط زیست و صندوق منطقه محیط زیست را مطرح شد آن اجلاس یک اجلاسی بود با دستاوردهای خیلی خوب که کشورها با اظهار رضایت خیلی زیاد این اجلاس را ترک کردند.

وی بیان داشت: این رایزنی‌ها که ادامه پیدا کرد مجمع عمومی سازمان ملل تشکیل شد و گزارش این اجلاس و نشست منطقه‌ای مطرح شد مجمع عمومی از جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد و از این نشست که دستاوردهای مناسبی داشته و توانسته این همگرایی را در رابطه بایکی از مؤلفه‌های محیط زیست ایجاد کند قدردانی کرد و از کشور جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد که میزبان یک اجلاس‌های بین‌المللی با همکاری سازمان ملل باشد خوب ما این بحث را مطرح کردیم در هیئت دولت ریاست جمهور و هیئت دولت پذیرفتند این مأموریت به ما داده شد که با همکاری سازمان ملل متحد این اجلاس و این نشست در تهران برگزار شود.

سلاجقه یا تاکید بر ضرورت گفتمان واحد کشورها و نهادهای بین‌المللی برای مقابله با گرد و غبار گفت: ان شاالله که دستاورد اجلاس این است که مردم ببینند که گرد و غبار کشور کاهش پیدا کرده آسمانشان به سمت آبی شدن پیش می‌رود از سمت خاکستری خارج شود دستاورد نهایی این موضوع باید باشد. ما وقتی کشور عراق را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی قرار می‌دهیم در رایزنی‌های بین‌المللی، چون منشأ اصلی ۴ کانون اصلی برداشت گرد و غبار در کشور عراق است خوشبختانه ما در این کشور به این نتیجه رسیدیم که در ۴ استان عراق به عنوان کار آزمایشی شروع شود و در دو استان کشور خودمان ایلام و خوزستان کار شروع شود که به صورت میدانی ان شاالله اتفاق بیفتد و مردم ببینند.

وی بیان داشت: البته خود مردم عزیز ما مردم دانشمند اهل فنی هستند و می‌دانند که واقعاً مسائل محیط زیستی مسائلی نیست که یک ساله یا چند ساله به هر صورت متوقف شود مشکلات حل شود این مسائل در دراز مدت اتفاق افتاده یک بازده زمانی طولانی هم طول می‌کشد که اگر ما خوب مدیریت کنیم و این مدیریت کردن ما مستمر باشد و نهایتاً با تغییر دولت‌ها عوض نشود معضلات کاهش یابد.

سلاجقه به نتایج اخیر اجلاس اشاره کرد و گفت: همه کشورها همگرا هستند و همگرایی اتفاق افتاده یک هدف واحدی برای همه کشورهای شرکت کننده خوشبختانه اتفاق افتاده و به اتفاق همه کشورها به این اذعان داشتند که این معضل جهانی باید با مشارکت همگانی حل شود ولا غیر. یک کشور به هیچ وجه نمی‌تواند به این مشکل فائق آید در نتیجه من فکر می‌کنم هم سازمان ملل پذیرفته که ان شاالله وارد مباحث شود و مطمئناً کارگروه‌هایی که دارد شکل می‌گیرد، نتایج خوبی داشته باشد.

وی گفت: برگزاری این اجلاس بی‌سابقه است در این شرایط تحریم کشور یک دستاورد بسیار بزرگی چه از جنبه سیاسی از جنبه امنیت محسوب می‌شود وقتی شما ۵۰ کشور جهان را در این حالت در کشور جمهوری اسلامی ایران در تراز وزرا بالاتر از وزرا و رؤسای هیئت‌های مختلف می‌بینید که واقعاً حضور پیدا کرده‌اند بر سر یک مسئله محیط زیستی نشستند با هم توافق دارند و دارند با هم بحث می‌کنند و دنبال راهکارهایی هستند که این مشکل حل شود این یک دستاورد واقعاً بزرگی برای کشور است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ جزئیاتی از سرقت صندوق امانات بانک ملی