ایران رهبری مقابله با گرد و غبار را در منطقه برعهده گرفته است


ایران رهبری مقابله با گرد و غبار را در منطقه برعهده گرفته است

عضو شورای عالی محیط‌زیست عمان گفت: ایران رهبری مقابله با گرد و غبار را در منطقه برعهده گرفته است و بنابراین کشور عمان حتماً به تجربیات جمهوری اسلامی در این زمینه نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی محمد طهماسبی، دبیر ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار با احمد سعید خمیس، عضو شورای عالی محیط‌زیست کشور عمان حاضر دیدار و گفت‌وگو کرد.

طهماسبی در این دیدار دوجانبه با تاکید بر اینکه ایران آمادگی دارد که به تفاهم مشترکی در زمینه انتقال تجربه در حوزه مقابله با بیابان‌زایی و گرد و غبار با کشور عمان دست یابد، اظهار داشت: کنفرانس منطقه‌ای سال گذشته مقابله با گرد و غبار در ایران در تاریخ ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیر) در تهران برگزار شد و به پیشنهاد ایران، این روز در تقویم رسمی سازمان ملل به عنوان «روز جهانی مقابله با توفان‌های گرد و غبار» به ثبت رسید. این مساله نشان داد که اگر کشورهای منطقه خاورمیانه و غرب آسیا در حوزه همکاری‌های محیط‌زیستی دست به دست هم بدهند، نهادهای بین‌المللی ناچار خواهند شد که در این زمینه به ما کمک کنند و از تجربیات مشترک ما بهره‌مند شوند.

دبیر ستاد ملی مدیریت پدیده گرد و غبار ادامه داد: ایران از زمان برگزاری اجلاس منطقه‌ای سال گذشته، در حال رایزنی با کشورهای منطقه برای ایجاد مرکز و صندوق منطقه‌ای مقابله با گرد و غبار است و امیدواریم کشور دوست و برادر، عمان، نه‌تنها در این صندوق مشارکت کند، بلکه همکاری‌های لازم با جمهوری اسلامی را داشته باشد تا بتوانیم مشارکت سایر کشورهای عربی منطقه را در تشکیل این مرکز و کمک به این صندوق جلب کنیم.

طهماسبی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که مقابله با پدیده گرد و غبار باید با مشارکت همه کشورهای منطقه انجام شود و در همین راستا، از سال گذشته رایزنی‌های فعال را در این زمینه آغاز کرده‌ایم. همچنین با توجه به نقشی که کشور عمان در منطقه ایفا می‌کند و نفوذ برادران عمانی در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس، امیدواریم شما بتوانید در زمینه ایجاد همگرایی بین کشورهای منطقه برای مقابله با گرد و غبار کمک کنید.

وی افزود: این درخواستی است که معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست جمهوری اسلامی ایران، دکتر علی سلاجقه نیز از وزیر محترم محیط‌زیست کشور عمان دارند و امیدواریم پیام و سلام ما را به ایشان ابلاغ کنید.

احمد سعید خمیس، عضو شورای عالی محیط‌زیست کشور عمان نیز در این دیدار ضمن قدردانی از میزبانی مطلوب ایران در اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار گفت: ایران رهبری مقابله با گرد و غبار را در منطقه برعهده گرفته است و بنابراین کشور عمان حتماً به تجربیات جمهوری اسلامی در این زمینه نیاز دارد. در همین راستا، از اقدامات ایران در زمینه مبارزه با بیابان‌زایی الگو گرفته‌ایم و کاشت ۱۰ میلیون نهال را در مناطق بیابانی کشورمان در دستور کار داریم.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم مشارکت دولت عمان در تشکیل صندوق و مرکز منطقه‌ای مقابله با گرد و غبار را جلب کنیم، باید در این زمینه با مقامات عالی کشورمان رایزنی کنیم. ولی حتماً پیام شما را به مسئولان ارشد عمان منتقل می‌کنیم و تلاش داریم که این درخواست دولت برادر، ایران را اجابت کنیم.

خمیس خاطرنشان کرد: عمان به سازمان تشکیل‌شده در عربستان سعودی در زمینه مقابله با گرد و غبار ملحق شده است که اولین اجلاس این سازمان در ۲۴ مارس ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد.
عضو شورای عالی محیط‌زیست عمان تاکید کرد: برنامه‌های محیط‌زیستی نمی‌تواند صرفاً توسط یک کشور انجام شود، بلکه باید کشورهای مختلف با یکدیگر همکاری کنند و دانش و تجریبات خود را در حوزه‌های محیط‌زیستی از جمله در زمینه مقابله با گرد و غبار انتقال دهند.

خمیس با بیان اینکه عمان روی پروژه تبدیل مِه به آب فعالیت کرده است، اظهار داشت: به دنبال آن هستیم که با توسعه این پروژه، از آب حاصله برای آبیاری نهال‌های کاشته‌شده در جهت مقابله با بیابان‌زایی استفاده کنیم.

وی در پایان گفت: امیدواریم همکاری همیشگی بین ایران و عمان در همه حوزه‌های محیط‌زیستی از جمله مقابله با گرد و غبار ادامه داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا