شروع پروژه موتور مافوق صوت


شروع پروژه موتور مافوق صوت

آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی ایالات متحده یک پروژه پیشگامانه را برای توسعه یک موتور مافوق صوت جدید که قادر به تغییر شکل آن در طول پرواز برای بهینه سازی قدرت، رانش و کارایی است، تأمین کرده و اکنون این موتور در حال ورود به مرحله آزمایشی است.به...

آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی ایالات متحده یک پروژه پیشگامانه را برای توسعه یک موتور مافوق صوت جدید که قادر به تغییر شکل آن در طول پرواز برای بهینه سازی قدرت، رانش و کارایی است، تأمین کرده و اکنون این موتور در حال ورود به مرحله آزمایشی است.

به گزارش سیناپرس، امروزه هواپیماها و موشک‌ های مافوق صوت که می ‌توانند بین ۵ تا ۲۰ برابر سرعت صوت حرکت کنند، در مرکز یک مسابقه تسلیحاتی بین ‌المللی پرسرعت قرار دارند و چندین کشور در حال تلاش برای ساخت و آزمایش تسلیحات و هواپیماهایی هستند که می ‌توانند تقریباً از هر مهمات متعارفی پیشی بگیرند.

اما آیرودینامیک در این سرعت ها بسیار مهم است و این موضوع منجر به بروز پروژه های بسیار جالبی به ویژه ساخت یک هواپیما با قابلیت تغییر شکل در حین پرواز است، شده که می تواند بدون اضافه کردن مقدار زیادی کشش و گرما، ایرلن ها و فلپ های لولایی را جایگزین کند.

اکنون تیمی از پژوهشگران دانشگاه مرکزی فلوریدا در حال استفاده از مفهومی مشابه در داخل موتور اسکرام جت هستند. این تیم توسط پروفسور کریم احمد (Kareem Ahmed) رهبری می ‌شود که پیشتر اولین عملیات پایدار یک موتور انفجاری چرخان را در جهان تولید کرد.

پروژه جدید بررسی خواهد کرد که وقتی از سطوح شکل ‌گیری برای هدایت جریان هوا در محیط احتراق مافوق صوت موتور جت استفاده می ‌شود، چه اتفاقی پیش خواهد آمد و چه احتمالاتی ممکن است. پروفسور احمد و تیمش قبلاً یک مدل آیروترمودینامیکی برای این موتور ساخته و در حال حاضر در مرحله آزمایشی هستند.

به گزارش سیناپرس، کریم احمد محقق اصلی پروژه و استاد دپارتمان مهندسی مکانیک و هوافضا در دانشگاه مرکزی فلوریدا می ‌گوید: بیشتر موتورهای مافوق صوت به دلیل محیط چالش ‌برانگیز از نظر ساختاری ثابت هستند. تحقیق ما دستاوردهای عملکردی از یک پیکربندی موتور سازگار را نشان خواهد داد که سطوح خود را برای به حداکثر رساندن قدرت عملکرد، رانش و مسافت تغییر می دهد که اولین مورد از نوع خود برای موتورهای مافوق صوت است.

مترجم:زهرا علیدوست

منبع: newatlas


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

همزمان با رشد انفجاری بازار هند، اپل همچنان برترین تولیدکننده ساعت هوشمند در دنیا است