سیاست دولت سیزدهم محرومیت زدایی و بهبود معیشت مرزنشینان است


سیاست دولت سیزدهم محرومیت زدایی و بهبود معیشت مرزنشینان است

معاون وزیر کشور با تاکید بر حل مشکلات و معضلات مناطق مرزی،گفت: محرومیت زدایی، توسعه و آبادانی همه جانبه و بهبود معیشت مرزنشینان، سیاست دولت سیزدهم است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن کوشش تبار معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور در نخستین جلسه مشترک رؤسای دبیرخانه‌های استانی شورای توسعه و امنیت پایدار غرب و شرق کشور، با تاکید بر حل مشکلات و معضلات مناطق مرزی، گفت: محرومیت زدایی، توسعه و آبادانی همه جانبه و بهبود معیشت مرزنشینان، سیاست دولت سیزدهم است.

بر اساس این گزارش، این جلسه روز دوشنبه (۲۰ شهریور ۱۴۰۲) به ریاست محسن کوشش تبار دبیر شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور، محسن خلیلی باصری مدیر شورا و نمایندگان ۱۰ استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، شمالی و رضوی، کرمان و هرمزگان به عنوان رؤسای دبیرخانه استانی این شورا برگزار شد.

معاون وزیر کشور در این نشست با تاکید بر اینکه "لازم است با تلاش این شورا و کمیته‌های ذیل آن، رونق مناطق مرزی، رفاه و آسایش عمومی توأم با الفت و انسجام و یکپارچگی بر فضای این مناطق حاکم شود"، گفت: تشکیل شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور ابتکاری هوشمندانه از رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۶۸ بوده است که به دنبال برخی تنش‌های مرزی در شرق کشور مطرح کردند.

کوشش تبار ادامه داد: اگر این شورا از همان هنگام با جدیت و پیگیرانه کار را دنبال می‌کرد، بدون شک مشکلات و تلخی‌هایی که سال گذشته در مناطق غرب و شرق کشور با آن رو به رو شدیم، رخ نمی‌داد و این تاوان بی توجهی به کارکرد و اهمیت این شورا بود.

معاون وزیر کشور از نمایندگان استانی این شورا که دبیرخانه استانی را راه اندازی کرده و مدیریت می‌کنند، خواست با حکمت و قدرت کار را پیگیری کنند و ضمن رصد و پیگیری اوضاع، موضوعات و پیشنهادهای خود را برای پیگیری و تصویب به دبیرخانه مرکزی در وزارت کشور منتقل کنند.

وی از رؤسای دبیرخانه‌های استانی خواست در راستای توسعه، عمران و آبادی همه جانبه و همچنین بهبود معیشت مرزنشینان و محرومیت زدایی از منطقه، با دقت، نوآورانه و خلاقانه اوضاع را رصد و با طرح موضوعات جدی در کمیته‌های پنج گانه، هر موضوعی را که بتواند به توسعه همه جانبه این مناطق کمک کند، برای پیگیری و اجرایی کردن آن ارائه کنند.

کوشش تبار تاکید کرد: در تلاش‌های خود ضمن رصد دقیق کارشناسی، بازدیدهای میدانی و نشست با کمیته‌های استانی و همچنین مستندسازی فعالیت‌ها، کار را پیش ببرند.

در این نشست محسن خلیلی باصری مدیر شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور نیز ساز و کار اجرایی و راه اندازی دبیرخانه استانی شورا را در استان‌های مشمول تشریح کرد.

وی بر پیگیری جدی و فعال کردن دبیرخانه استانی در استان‌های یاد شده تاکید کرد و در خصوص جایگاه شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور توضیح داد: رئیس شورا وزیر کشور و دبیر آن معاون وزیر کشور است و دبیر خانه استانی نیز ذیل معاونت اقتصادی استانداران تشکیل شده، از همین رو با توجه به وزن مدیریتی این تشکیلات، از قدرت عمل بالایی برخوردار است.

گفتنی است شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور دارای ۵ کمیته تخصصی شامل کمیته‌های "اقتصادی"، "قضایی"، "اطلاعات و عملیات" و "اجتماعی – فرهنگی" است.

این شورا که در سال ۱۳۸۶ تشکیل شد، تا سال ۱۴۰۰ فعالیت و کارکرد قابل ملاحظه‌ای نداشت و به نوعی طرح مسکوت مانده بود، اما از زمان شروع به کار دولت سیزدهم، کار عملیاتی کردن این شورا در دستور کار قرار گرفته است.

خلیلی باصری، "نیل به توسعه همه جانبه و امنیت پایدار و تقویت وحدت ملی در مناطق غرب و شرق کشور"، "شناسایی استعدادها و ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه منطقه و استفاده بهینه از آنها" و "برنامه‌ریزی در مورد سیاست‌های کلان راهبردی در راستای تحقق اهداف تعریف شده در طرح" را از جمله اهداف تعریف شده برای این شورا دانست.

وی تقویت فرهنگ عمومی، انسجام اجتماعی و وحدت ملی و همچنین برنامه ریزی در جهت تأمین رفاه و آسایش عمومی از طریق توسعه زیرساخت‌ها، جذب سرمایه اعم از داخلی و خارجی و ایجاد اشتغال پایدار را از دیگر اهداف این طرح عنوان کرد.




حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا