تکه چسبانی یا کلاژ چیست؟


تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که با ترکیب یک تکه کاغذ رنگی، یک تکه پارچه یا یک تکه روزنامه اثری هنری خلق کنید؟ خوب، این ترکیب دقیقا همان چیزی است که هنر کلاژ یا تکه چسبانی را به وجود می‌آورد. هنر کلاژ پیشینه تاریخی طولانی دارد و...

تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که با ترکیب یک تکه کاغذ رنگی، یک تکه پارچه یا یک تکه روزنامه اثری هنری خلق کنید؟ خوب، این ترکیب دقیقا همان چیزی است که هنر کلاژ یا تکه چسبانی را به وجود می‌آورد. هنر کلاژ پیشینه تاریخی طولانی دارد و به‌کارگیری این تکنیک به صورت جدی در خلق آثار هنری به قرن ۱۹ میلادی برمی‌گردد.

در ادامه این مطلب قصد داریم به شما بگوییم که تکه‌چسبانی یا کلاژ چیست؟ همچنین در ادامه چند تکنیک ساده برای خلق آثار هنری خلاقانه با این تکنیک هنری جذاب را بررسی می‌کنیم. اگر شما هم دستی بر هنر دارید و می‌خواهید با تکنیک کلاژ اثری خلق کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

تکه چسبانی یا کلاژ چیست؟

' ); w.anetworkParams[ ad.id ] = ad; d.write( '
' ); w.anetworkParams[ ad.id ] = ad; d.write( '

تکه چسبانی یا کلاژ چیست؟

تکه چسبانی یا کلاژ (Collage) از واژه فرانسوی Coller به معنای چسباندن گرفته شده است. در این تکنیک هنری با استفاده از ترکیب و چسباندن مواد مختلف روی یک سطح، اثری هنری خلق می‌شود. از جمله موادی که برای ساختن کلاژ می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، باید به تکه‌هایی از انواع کاغذ رنگی، پارچه، روزنامه، عکس، مقوا و وسایل تزیینی مانند دکمه اشاره کنیم. تکنیک کلاژ تنوع و ترکیب‌پذیری بالایی دارد و دست هنرمندان را برای خلق آثار خلاقانه باز می‌گذارد.

روش‌های خلق آثار هنری با استفاده از تکنیک کلاژ

در استفاده از تکنیک کلاژ، هنرمندان این اجازه را دارند تا از هر چیزی که به ذهنشان می‌رسد برای ترکیب با یکدیگر و خلق اثر هنری استفاده کنند. برای ساختن کاردستی یا اثر هنری با کلاژ، روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

تکه چسبانی با کاغذ رنگی؛ ساده‌ترین و رایج‌ترین تکنیک کلاژ

یکی از ابتدایی‌ترین و درعین‌حال متداول‌ترین روش‌های ساختن کلاژ، تکه چسبانی با کاغذ رنگی است. در این روش از کاغذهای رنگی به صورت تکه‌شده، خردشده، مچاله‌شده و بریده‌شده با قیچی برای چسباندن روی یک صفحه استفاده می‌شود. اگر کودکان قصد ساختن کلاژ با کاغذ رنگی را دارند، طرحی چاپ‌شده و از پیش آماده‌شده را در اختیار او قرار دهید و از او بخواهید قسمت‌های مختلف طرح را با انواع کاغذ رنگی پر کند.

با خرید مداد رنگی می‌توانید از او بخواهید بخش‌هایی از طرح را به سلیقه خود رنگ‌آمیزی کند؛ حتی می‌تواند روی کاغذهای سفید به دلخواه خود نقاشی بکشد و آن‌ها را روی طرح بچسباند. تکه چسبانی با کاغذ رنگی با این که ساده‌ترین تکنیک کلاژ است، ولی خلاقیت فرد را محک می‌زند.

کلاژ با روزنامه؛ تکه چسبانی ساده و مقرون‌به‌صرفه

تکه چسبانی با روزنامه یکی از روش‌های ساده و مقرون‌به‌صرفه برای ایجاد آثار هنری با تکنیک کلاژ است. در این روش با استفاده از قیچی کاغذ بری، باید روزنامه را به تکه‌های کوچک برش دهید. در ادامه بخشی از طرح را به سلیقه خود با روزنامه پر کنید. از روزنامه برای ایجاد یک منظره، چهره، شکل یا هر نمادی که در ذهن دارید، می‌توان استفاده کرد.

تکه چسبانی یا کلاژ چیست؟

کلاژ با مواد دورریختنی؛ به مواد غیرقابل‌استفاده زندگی ببخشید!

یکی از روش‌های جذاب برای تکه چسبانی، استفاده از مواد دورریختنی است. در این روش می‌توانید از مواد دورریختنی مختلف مانند تکه‌های چوب، دکمه‌‌ها، مهره‌های رنگی، مواد پلاستیکی، در بطری و هر وسیله دورریختنی که به نظرتان جالب است، برای ساختن کلاژ استفاده کنید.

تکه چسبانی با پارچه؛ خلق آثار هنری از پوشیدنی‌ها

یکی از جذاب‌ترین تکنیک‌های کلاژ، تکه چسبانی با پارچه است. در این روش می‌توانید از چسباندن تکه‌های پارچه‌های مختلف، اثری هنری ایجاد کنید. برای انتخاب پارچه هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد؛ شما می‌توانید از انواع پارچه‌های ساده و طرح‌دار با جنس‌های متفاوت برای ساختن کلاژ استفاده کنید. کافی است هر بخش از طرح را با یک تکه پارچه که به نظرتان زیبا می‌آید تزیین کنید.

هرچقدر تنوع پارچه‌های استفاده‌شده در ساختن کلاژ بیشتر باشد، اثری که در نهایت ایجاد می‌شود زیباتر خواهد شد. توجه داشته باشید که برای تکه چسبانی با پارچه، برای هر قسمت از طرح، تا جای ممکن از پارچه‌ای با بافت، رنگ یا طرح مشابه استفاده کنید؛ مثلا پارچه آبی برای آسمان، پارچه‌ای با طرح سنگی برای زمین و پارچه گل‌گلی برای باغچه انتخاب بسیار مناسبی است.

تکه چسبانی یا کلاژ چیست؟

کاربردهای کلاژ چیست؟

کلاژ یک تکنیک هنری است که برای ساختن آثار هنری از آن استفاده می‌شود؛ بااین‌حال این آثار هنری کاربردهای مختلفی دارند. از جمله کاربردهای استفاده از تکنیک کلاژ می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ساختن آثار هنرهای تجسمی
  • ساخت کارت‌های مختلف مانند: کارت تبریک، کارت تولد و کارت عروسی
  • ساختن پوسترها و تابلوهای زینتی
  • خلق آثار هنری انتزاعی

علاوه‌بر این، برای پرورش خلاقیت و بهبود مهارت‌های حرکتی ظریف در کودکان، می‌توان از تکنیک کلاژ استفاده کرد. به دلیل تنوع بالایی که این تکنیک هنری در ساختن کاردستی دارد، کودکان از آن بسیار استقبال می‌کنند. شما می‌توانید فرزند خود را با استفاده از این تکنیک ساعت‌ها سرگرم کنید.

وسایل کلاژ را از فروشگاه ایران تحریر خریداری کنید

برای ساختن کاردستی با تکنیک تکه چسبانی، به وسایلی چون کاغذ رنگی، قیچی، چسب، مداد رنگی و انواع مقواهای رنگی با بافت متفاوت احتیاج دارید. با استفاده از این وسایل می‌توانید خلاقیت خود را محک بزنید و آثاری متفاوت و جذاب بسازید.

برای خرید وسایل کلاژ پیشنهاد می‌کنیم به فروشگاه ایران تحریر با نشانی اینترنتی irantahrir.shop سر بزنید. در این فروشگاه کلیه وسایل برای خلق یک اثر هنری جذاب با تکنیک کلاژ را پیدا خواهید کرد. علاوه‌بر این، در فروشگاه ایران تحریر آرشیو کاملی از نوشت‌افزار و وسایل دانش‌آموزی قابل‌ خریداری هستند. از دیدن محصولات این فروشگاه به‌ هیچ‌ عنوان پشیمان نخواهید شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کاردستی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید