راهنمای انتخاب بهترین رنگ اتاق کودک از نظر روانشناسی


رنگ‌ها مهم‌ترین راه ارتباطی برای انتقال احساسات کودکان هستند. کودکان از طریق رنگ‌ها مفاهیم مختلفی را درک و منتقل می‌کنند. از نظر روانشناسی، رنگ‌ها تاثیر قابل‌توجهی بر خلق‌وخو، احساسات و عواطف افراد دارند. به کمک رنگ‌ها و با...

رنگ‌ها مهم‌ترین راه ارتباطی برای انتقال احساسات کودکان هستند. کودکان از طریق رنگ‌ها مفاهیم مختلفی را درک و منتقل می‌کنند. از نظر روانشناسی، رنگ‌ها تاثیر قابل‌توجهی بر خلق‌وخو، احساسات و عواطف افراد دارند. به کمک رنگ‌ها و با به‌کارگیری مناسب آن‌ها می‌توان هم فضایی آرام و هم فضایی خلاق و سرزنده برای کودکان ایجاد کرد. طراحی اتاق سرشار از رنگ، تاثیر بسزایی بر رشد مناسب و شکوفایی استعدادهای فرزندتان خواهد داشت. در این مقاله شما را با بهترین رنگ‌هایی که برای اتاق کودک مناسب هستند آشنا می‌کنیم. برای آشنایی با تاثیر هریک از این رنگ‌ها بر روحیه و خلق‌وخوی کودکتان مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

راهنمای انتخاب بهترین رنگ اتاق کودک از نظر روانشناسی

اتاق خواب آبی؛ القای احساس آرامش و کاهش استرس کودکان

آبی رنگی شفاف و مرطوب است و حس آرامش را به محیط منتقل می‌کند. با انتخاب این رنگ، اتاق خلوت‌تر و دلباز‌تر به‌ نظر می‌رسد. همچنین رنگ آبی باعث کاهش تنش و حس پرخاشگری، کاهش ضربان قلب و فشار خون می‌شود. اگر کودک بیش‌فعال دارید، به کمک رنگ آبی می‌توانید تا حدی انرژی او را کنترل کنید. با انتخاب کاغذ دیواری اتاق خواب به رنگ آبی و حاکم شدن آرامش در فضا، کودکتان خوابی راحت و آرام خواهد داشت. برای جلوگیری از القای حس خستگی و بی‌حالی به کودکان، در کنار رنگ آبی از رنگ‌های گرم همچون زرد و نارنجی نیز در اتاق استفاده کنید.

راهنمای انتخاب بهترین رنگ اتاق کودک از نظر روانشناسی

' ); w.anetworkParams[ ad.id ] = ad; d.write( '
' ); w.anetworkParams[ ad.id ] = ad; d.write( '

صورتی؛ رنگی مناسب برای اتاق کودک با انرژی بالا

در حوزه روانشناسی رنگ‌ها صورتی به‌ عنوان رنگ قوی و آرام‌بخش شناخته می‌شود. این رنگ ارتباط مستقیمی با حس زنانگی و سرزندگی دارد. به همین دلیل کسانی‌ که فرزند دختر دارند، صورتی را به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی رنگ اتاق خواب انتخاب می‌کنند. غالب بودن رنگ صورتی در اتاق یا استفاده از رنگ صورتی سیر، باعث تحریک فرد و پرخاشگری می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است از رنگ صورتی ملایم و صورتی پاستیلی استفاده کنید.

همچنین می‌توانید برای برقراری تعادل در اتاق کودک عناصری به رنگ سفید یا آبی روشن همچون کاغذ دیواری ساده به‌کار ببرید. با‌توجه‌ به اینکه برای اتاق کاغذ دیواری ساده یا طرح‌دار را انتخاب می‌کنید، به بودجه متفاوتی نیاز خواهید داشت. معمولا قیمت کاغذ دیواری ساده نسبت به نمونه‌های طرح‌دار یا سه‌بعدی مناسب‌تر است. با استفاده از رنگ‌های مکمل در کنار صورتی می‌توانید از آثار مثبت چند رنگ به‌صورت همزمان بهر‌ه‌مند شوید.

زرد؛ تزریق طراوت و شادابی به رنگ اتاق کودک

رنگ زرد بهترین نماینده در اتاق کودک برای القای حس شادی، گرمی و اشتیاق است. انتخاب زرد برای رنگ اتاق کودک حس طراوت و سرزندگی را به محیط وارد می‌کند. رنگ زرد بیانگر روشنایی است و باعث می‌شود که کودکان در چنین اتاقی روز خود را با انرژی و حس خوب شروع کنند. البته اگر کودک شما اختلال خواب دارد، انتخاب این رنگ را پیشنهاد نمی‌کنیم.

رنگ زرد باعث تقویت حافظه و انگیزه در کودکان نیز می‌شود؛ بنابراین می‌توانید بخش‌های مختلفی از اتاق کودک همچون کاغذ دیواری برای سقف را به رنگ زرد اختصاص دهید یا اسباب‌بازی‌های به این رنگ در اتاق قرار دهید.

تاثیر استفاده از رنگ نارنجی در اتاق کودک بر افزایش انرژی و اشتها

یکی دیگر از رنگ‌های پرطرفدار برای اتاق کودکان رنگ نارنجی است. از نظر روانشناسی این رنگ باعث افزایش انگیزه و خلاقیت در کودکان می‌شود. همچنین این رنگ با گرمایی که به محیط می‌بخشد نقش بسزایی بر افزایش انرژی، افزایش اشتها و سحرخیزی کودکان خواهد داشت. اگر کودکتان برای برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارد، رنگ نارنجی باعث بالا رفتن حس اعتمادبه‌نفس در کودکان می‌شود. به‌کارگیری این رنگ در اتاق بر تقویت آداب معاشرتی کودک تاثیرگذار خواهد بود.

برای تزریق مناسب این رنگ به اتاق می‌توانید برای کودکان روتختی، وسایل دکوری و بازی به رنگ نارنجی انتخاب کنید. به‌این‌ترتیب هم فضایی پرانرژی و دلنشین خواهید داشت و هم کودکتان علاقه بیشتری نسبت به حضور و بازی در اتاق نشان می‌دهد.

راهنمای انتخاب بهترین رنگ اتاق کودک از نظر روانشناسی

انتخاب رنگ بنفش برای اتاق کودک و ارتباط آن با رشد خلاقیت

یکی دیگر از رنگ‌های محبوب برای طراحی اتاق دختربچه‌ها رنگ بنفش است. از آثار مثبت این رنگ و استفاده از آن در فضای اتاق خواب کودک می‌توان به تحریک خلاقیت و تقویت مهارت تحصیلی اشاره کرد. این رنگ الهام‌بخش احساسات و اندیشه است. رنگ بنفش با تزریق انگیزه و شوق به اتاق باعث بالا رفتن سرعت انجام کارها می‌شود.

به دلیل تیرگی رنگ بنفش، ممکن است افراد برای استفاده از آن به‌عنوان رنگ اتاق کودک تردید داشته باشند. انتخاب رنگ‌های کنتراست همچون سبز و صورتی در کنار بنفش نقش بسزایی در روشن شدن فضا خواهد داشت.

تهیه کاغذ دیواری در رنگ‌‌ها و طرح‌های متنوع از لینوم فلکس برای اتاق کودک

اتاق خواب یکی از مهم‌ترین محیط‌های دوران زندگی کودکان محسوب می‌شود. بیشتر زمان بچه‌ها صرف استراحت و بازی می‌شود. همه این اتفاقات در اتاق رخ می‌دهند؛ بنابراین طراحی اتاق خواب کودک و انتخاب رنگ مناسب نقش بسزایی در رشد و شکل‌گیری شخصیت کودکان خواهد داشت. رنگ‌ها با انرژی که تولید می‌کنند بر عملکرد بدن، ذهن و احساسات کودکان تاثیر می‌گذارند. بهترین انتخاب برای رنگ اتاق کودک در‌واقع ترکیب رنگ‌ها با یکدیگر است. برای انجام این کار می‌توان از عناصر مختلفی همچون کاغذ دیواری، روتختی، وسایل بازی، فرش، پرده و تابلوها استفاده کرد.

بخش قابل‌توجهی از فضای اتاق با کاغذ دیواری پوشانده می‌شود. کاغذ دیواری‌ها با‌توجه‌به تنوع طرح و رنگی که دارند برای اتاق کودکان انتخاب بسیار مناسبی محسوب می‌شوند. بسته به اینکه کودک شما دختر است یا پسر و با در نظر گرفتن علاقه‌مندی‌های او می‌توانید کاغذ دیواری مورد‌نظرتان را انتخاب کنید. برای مشاهده این محصولات متنوع پیشنهاد می‌کنیم که از فروشگاه اینترنتی لینوم فلکس به آدرس Linumflex.com دیدن کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دکوراسیون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان