توسعه ظرفیت گازی ایران در میادین مشترک، اقتصادی‌ترین راهکار برای کنترل ناترازی گازی مقطعی


توسعه ظرفیت گازی ایران در میادین مشترک، اقتصادی‌ترین راهکار برای کنترل ناترازی گازی مقطعی

یک کارشناس حوزه انرژی طی یادداشتی، توسعه ظرفیت گازی ایران در میادین مشترک را به عنوان مهمترین و درعین حال اقتصادی‌ترین راهکار برای کنترل ناترازی گازی مقطعی دانست.

توسعه ظرفیت گازی ایران در میادین مشترک، اقتصادی‌ترین راهکار برای کنترل ناترازی گازی مقطعی

گروه نفت و انرژی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «فرشاد جامع» کارشناس حوزه انرژی طی یادداشتی پیرامون راهکار‌های لازم برای حل ناترازی گازی در کشور نوشت: ثابت شده است که ناترازی مقطعی گاز در ایران یک موضوع تکراری است که نه تنها عملیات صنعتی را مختل می‌کند، بلکه درآمد‌های ارزی را در فصول سرد سال نیز با مشکل مواجه می‌کند. برای رفع این ناترازی مقطعی، یک رویکرد کلیدی در کنترل تولید و مصرف گاز وجود دارد که آنها هم با افزایش تولید است.


ایران تمرکز بر افزایش تولید گاز را به عنوان راه‌حلی حیاتی برای مقابله با این نارضایتی انتخاب کرده است. طی چند سال گذشته، ایران گام‌های مهمی برای افزایش تولید گاز در میدان گازی برداشته است. شایان ذکر است، راه اندازی اخیر فاز ۱۱ پارس جنوبی را می‌توان به عنوان نقطه عطف این استراتژی دانست.


انتظار می‌رود که فاز ۱۱ پارس جنوبی با تولید روزانه ۱۵ میلیون مترمکعب گاز، کمک شایانی را به تولید این محصول کند. با بهره برداری از ظرفیت کامل این فاز، پیش‌بینی می‌شود که تولید گاز به ۵۶ میلیون متر مکعب در روز برسد. این توسعه تعهد ایران به افزایش تولید گاز را نشان می‌دهد.


ایران برای افزایش بیشتر استخراج از میادین مشترک گازی، اهمیت استفاده از تخصص و منابع داخلی را تشخیص می‌دهد. در گذشته، کشورمان وابستگی شدیدی به پیمانکاران خارجی داشت و همین مسئله باعث شد که عقب ماندگی قابل توجهی در این زمینه باقی بماند، اما با این حال دولت سیزدهم برای عبور از این چالش، تاکنون گام‌های قاطعی مهمی را برداشته است.


ایران با بهره‌گیری از ظرفیت داخلی و پیشرفت‌ فناوری‌های بومی، تاخیر ۲۰ ساله در برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی را با موفقیت پایان داد. این دستاورد نه تنها نشان دهنده ظرفیت ایران برای خوداتکایی در تولید گاز است، بلکه پیام قدرتمند اقتصادی و منطقه‌ای را به کشور‌های همسایه ارسال می‌کند و قدرت و توانمندی صنعت نفت و گاز کشورمان را به نمایش می‌گذارد.


دولت سیزدهم وارد سومین سال فعالیت خود می‌شود، اما با این حال اطمینان از وجود منابع مالی مناسب برای تداوم توسعه میادین گازی مشترک پیچیده در مناطق دریایی ایران هنوز یک دغدغه بسیار مهم است. علاوه بر این مورد، منابع دست نخورده صندوق توسعه ملی که از طریق گسترش تجارت نفت خام و مازاد درآمد‌های نفتی ایران از دیگر منابع مالی مهمی است که می‌تواند به سمت توسعه میادین مشترک گازی هدایت شود.


بهره برداری موفقیت آمیز از فاز ۱۱ پارس جنوبی با تکیه بر توانمندی‌های تمام ایرانی به عنوان موتور محرکه توسعه صنعت انرژی ایران عمل می‌کند. برای دستیابی به این هدف، تامین منابع مالی مناسب دولتی و غیردولتی یک امر ضروری است. سرمایه‌گذاری مستقیم صنایع بزرگ در جهت خودکفایی در گاز و همچنین استفاده راهبردی از منابع عظیم صندوق توسعه ملی برای بهره‌برداری و صادرات ذخایر گاز فراوان ایران، گام‌های مهمی در جهت تغییر شکل بخش انرژی ایران خواهد بود.


در پایان باید پیرامون حل ناترازی مقطعی گاز در ایران باید این نکته را یادآوری کرد که این امر رویکردی چند وجهی است. ایران با افزایش تولید گاز و کنترل مصرف آن، کاهش اثرات نامطلوب کمبود گاز در فصول سرد سال را جبران خواهد کرد . راه‌اندازی موفقیت‌آمیز فاز ۱۱ پارس جنوبی نشان‌دهنده توانایی ایران در بهره‌برداری از ظرفیت‌های داخلی در صنعت نفت و گاز بدون اتکا به پیمانکاران خارجی است.


با حرکت رو به جلو، حمایت منابع مالی دولتی و غیردولتی در توسعه میدان‌های گازی مشترک و تضمین استقلال انرژی بلندمدت برای ایران مفید خواهد بود. این رویکرد راهبردی نه تنها اهمیت اقتصادی دارد، بلکه پیام منطقه‌ای مثبتی را ارسال می‌کند و بر قدرت و توانایی ایران در بخش نفت و گاز تاکید می‌کند.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!