روبات ها شغل مردان را بیشتر از زنان تهدید می کنند


روبات ها شغل مردان را بیشتر از زنان تهدید می کنند

شغل بخش مهمی از زندگی ما محسوب می شود و حتی اگر از کار کردن لذت نبریم هم برای گذران زندگی نیاز به داشت یک شغل داریم. در این میان اما روبات ها در حال اشغال بسیاری از موقعیت های کاری ما هستند و آینده بسیاری از مشاغل به دلیل فعالیت این روبات ها به...

شغل بخش مهمی از زندگی ما محسوب می شود و حتی اگر از کار کردن لذت نبریم هم برای گذران زندگی نیاز به داشت یک شغل داریم. در این میان اما روبات ها در حال اشغال بسیاری از موقعیت های کاری ما هستند و آینده بسیاری از مشاغل به دلیل فعالیت این روبات ها به خطر افتاده است.

به گزارش سیناپرس، جان مینارد کینز، اقتصاددان مشهور در سال ۱۹۳۰ میلادی پیش بینی کرد که با تغییرات تکنولوژیکی و بهبود بهره وری، در آینده نیاز به ۱۵ ساعت کار در هفته خواهد بود البته این رویا هنوز تحقق نیافته و اکثر ما هنوز به طور متوسط ۴۲ و نیم ساعت در هفته مشغول کار هستیم.

یکی از چیزهایی که کینز آن را دست کم گرفته میل انسان به رقابت با همتایان خود است انگیزه ای که باعث می شود بیشتر ما بیش از آنچه نیاز داریم، کار کنیم. الکس سوجونگ کیم پانگ، محقق مدعو در دانشگاه استنفورد و نویسنده کتاب Rest: Why You Get در این رابطه می ‌گوید: ما دیگر بهره ‌وری را با تعداد هکتارهایی که برداشت کرده ‌ایم اندازه‌گیری نمی ‌کنیم، بنابراین مقدار زمانی که صرف کار می‌ کنیم تبدیل به یک پروکسی می‌شود و با کمک فناوری حتی وقتی کمتر کار می کنید می توانید کارهای بیشتری انجام دهید.

به لطف اختراع کامپیوتر و جهانی‌سازی در دهه ۱۹۸۰، مدیران ‌توانستند با این تهدید که مشاغل آن ها به واسطه کامپیوتر در خطر است و می تواند به شخص دیگری داده ‌شود، از کارکنان کارهای بیشتری تقاضا کردند بنابراین فشار زیاد شد. در این میان اما ثابت شده است که کار بیش از حد به دور از ارائه بهره وری، ارزش یا رضایت شخصی، منجر به فرسودگی شغلی، استرس، خطر بیشتر بیماری قلبی، سکته مغزی و حتی طول عمر کوتاه تر می شود. با این وجود، ما همین روش را ادامه دادیم تا زمانی که کرونا ظهور کرد. در این دوران همه جهان کشف کرد که امکان دورکاری وجود داشته و نیازی نیست کارمندان هشت ساعت در روز در محل کار حضور داشته باشند.

به گزارش سیناپرس، در واقع کووید-۱۹ علاوه بر اینکه ما را به سمت کار هوشمند سوق داد، حرکت به سمت اتوماسیون و هوش مصنوعی را نیز تسریع کرده است. ، دکتر کارل فری، اقتصاد دان و مایکل آزبورن، استاد یادگیری ماشینی در دانشگاه آکسفورد، پیش ‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۵۰ حداقل ۴۰ درصد مشاغل فعلی به دلیل حضور روبات ها از بین خواهند رفت، در حالی که شرکت مشاوره مدیریت مک کینزی این رقم را ۵۰ عنوان می‌کند.

در این میان اما استثناهایی وجود دارد. مشاغلی که شامل تعاملات اجتماعی پیچیده هستند فراتر از مهارت روبات ‌های فعلی هستند: بنابراین آموزش، مراقبت اجتماعی، پرستاری و مشاوره و همچنین مشاغلی که به خلاقیت متکی هستند، احتمالاً از انقلاب هوش مصنوعی جان سالم به در خواهند برد.

به گفته فری و آزبورن، همین امر در مورد کارهای نظافتی نیز صدق می کند، به دلیل انبوهی از اشیاء مختلف که پاک کننده ها با آن مواجه می شوند و روش های مختلفی که باید با آن اشیا برخورد کرد.

جالب توجه است، مناطقی از محل کار که به طور سنتی تحت تسلط زنان است، به راحتی توسط هوش مصنوعی پذیرفته نمی شوند. همچنین ربات‌ها نمی ‌توانند کار در شیفت دوم را انتخاب کنند و با توجه به این که زنان هنوز سه چهارم تمام کارهای مراقبتی را بر عهده دارند و ۴۰ درصد بیشتر کارهای خانه را انجام می‌دهند. بعید است روبات ها به حوزه آن ها ورود کرده و مواردی مانند آموزش و تربیت، آماده کردن نهار و … را انجام دهند. از سوی دیگر مطالعات انجام شده نشان می دهد به طور عمومی در حوزه هایی که زنان به میزان بیشتری در آن شاغل هستند، کمتر شاهد حضور روبات ها خواهیم بود و روبات ها عمدتا کارهای مردانه را به میزان بیشتری تهدید می کنند.

به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر یک مطالعه در مقیاس بزرگ که توسط شرکت حسابداری PricewaterhouseCoopers انجام شد، پیش‌بینی کرد که طی ۲۰ سال آینده، اگرچه ۷ میلیون شغل به دلیل هوش مصنوعی از بین می‌رود، 7.2 میلیون شغل جدید در نتیجه فعالیت روبات ها ایجاد خواهد شد. بنابراین ما در آینده کار خواهیم کرد اما فقط نمی دانیم که چه کاری انجام خواهیم داد.

مترجم: احسان محمدحسینی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل گرگ با نوشته های انگیزشی + متن های زیبا و انگیزشی