هر آنچه باید درمورد عمل لاغری بدانید!


هر آنچه باید درمورد عمل لاغری بدانید!

عمل لاغری یکی از رایج‌ترین روش‌های لاغری محسوب می‌شود. در این مطلب به معرفی انواع جراحی لاغری و سوالات پرتکراری که حول موضوع عمل‌های لاغری وجود دارد می‌پردازیم. راهنمای مطالعه...

عمل لاغری یکی از رایج‌ترین روش‌های لاغری محسوب می‌شود. در این مطلب به معرفی انواع جراحی لاغری و سوالات پرتکراری که حول موضوع عمل‌های لاغری وجود دارد می‌پردازیم.

عمل لاغری (Bariatric Surgery) به دسته جراحی‌های گفته می‌شود که با هدف کاهش وزن، آناتومی و ساختار دستگاه گوارش را تغییر می‌دهند. محبوبترین عمل‌های لاغری شامل عمل بای‌پس و عمل اسلیو معده هستند. این جراحی‌ها با تغییر ساختار دستگاه گوارش باعث کاهش حجم غذایی که می‌توانید بخورید می‌شوند یا جذب غذا را کاهش می‌دهند و یا هر دورمورد. همچنین این تغییرات بر اشتها و هورمون‌های گرسنگی نیز تأثیر می‌گذارند و به همین دلیل معمولا کاهش وزن بعد از عمل لاغری موفقیت آمیز و پایدار است.

جراحی باریاتریک یا همان عمل لاغری، گزینه مناسبی برای آن دسته افرادی است که با رژیم و ورزش بارها تلاش کرده‌اند اما موفق نشدند به تناسب اندام دست یابند. همچنین عمل لاغری گزینه خوبی برای افراد مبتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند کبد چرب و دیابت نوع 2 است.

از سوالات پر تکرار افراد در مشاوره عمل لاغری این است که کدام عمل لاغری مناسب من است؟ آیا من کاندید عمل لاغری هستم؟ عمل لاغری چه عوارضی دارد؟ میزان کاهش وزن بعد از عمل لاغری چقدر است؟ و سوالاتی مشابه این موارد.

در این مقاله، درمورد انواع عمل لاغری و پاسخ سوالات فوق اطلاعاتی بدست خواهید آورد.

انواع عمل‌های لاغری

وقتی در حال بررسی عمل لاغری هستید، احتمالاً پزشک نوع خاصی را به شما توصیه می‌کند که بهترین نتیجه را برای شما خواهد داشت. انتخاب عمل لاغری مناسب شما بسیار مهم است. در صورتی که عمل لاغری نامناسبی برای شما انتخاب شود ممکن است به خوبی لاغر نشوید. اینجاست که تجربه و دانش جراح لاغری بسیار مهم می‌شود.

متداول‌ترین عمل‌های لاغری عبارتند از:

جراحی دئودنال سوئیچ کم‌تر رایج است اما ممکن است توصیه شود.

جراحی بای پس معده

جراحی بای‌پس عمل جراحی است که اندازه‌ی معده‌ شما را کاهش می‌دهد. بدن در واکنش به عمل جراحی کالری و مواد مغذی از جمله کربوهیدرات‌های کمتری جذب می‌کند. این امر منجر به تغییرات هورمونی شده و بر سیگنال‌های گرسنگی شما نیز تأثیر می‌گذارد.

عمل لاغری بای‌پس در مقایسه با دیگر جراحی‌های لاغری باعث کاهش وزن بسیار بیشتر می‌شود؛ اما پیچیده‌ترین عمل درمیان همه‌ی عمل‌های لاغری محسوب می‌شود.

جراحی بای‌پس دارای سه مرحله مجزا است:

  • منگنه کردن معده
  • تقسیم روده کوچک
  • تغییر جای قسمت فوقانی روده کوچک

جراحی اسلیو معده

جراحی اسلیو یکی از رایج‌ترین جراحی‌های لاغری است. در این عمل لاغری اندازه معده کاهش پیدا می‌کند و میزان غذایی که می‌توانید هر بار بخورید تقلیل پیدا می‌کند.

جراحی اسلیو معده ترشح هورمون‌های روده‌ای را تغییر می‌دهد که بر گرسنگی و متابولیسم تاثیر می‌گذارند. یکی از این هورمون‌ها GLP1 نامیده می‌شود. این هورمون می‌تواند سیگنال‌های گرسنگی را کاهش داده و سطح گلوکز (قند) خون را بهتر تنظیم کند.

به گزارش مؤسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی نتایج جراحی اسلیو معده دائمی هستند؛ زیرا در طی این عمل لاغری بخشی از معده برداشته می‌شود.

هر آنچه باید درمورد عمل لاغری بدانید!

حلقه گذاری معده

حلقه گذاری قابل تنظیم معده یا صرفاً همان حلقه گذاری شامل قرار دادن یک حلقه پیرامون بخش بالایی معده است. درنتیجه

این امر کیسه‌ای در بالای معده شما ایجاد می‌شود که میزان غذای کمتری در آن جای می‌گیرد و به‌طورکلی جذب کالری و مواد مغذی شما نیز کاهش پیدا می‌کند.

منظور از قابل تنظیم در نام این عمل لاغری بدان معنا است که پزشک می‌تواند برای ایجاد یک کیسه‌ کوچک‌تر یا بزرگ‌تر اندازه دهانه حلقه را تغییر دهد.

حلقه گذاری معده یکی از مهم‌ترین عمل‌های لاغری با کمترین میزان تهاجم است. طبق تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۷ جراحی حلقه گذاری معده نسبت به جراحی بای‌پس یا اسلیو باعث کاهش وزن قابل‌توجهی نمی‌شود. در ضمن این نوع عمل لاغری امروزه تقریبا منسوخ شده است.

شاید بدن شما تحمل حلقه را نداشته باشد و این امر منجر به التهاب یا سایر عوارض در ناحیه قرارگیری حلقه می‌شود. در این موارد جراح لاغری باید حلقه معده را بردارد. به‌همین دلیل است که به گزارش مؤسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی اغلب جراحی‌های بای‌پس یا اسلیو معده ترجیح داده می‌شوند.

دئودنال سوئیچ

دئودنال سوئیچ نوع کم‌تر متداول عمل لاغری است. این عمل جراحی که با نام انحراف بیلیوپانکراس با سوئیچ اثنی عشر نیز شناخته می‌شود شامل دو عمل جراحی مجزا است:

  1. جراح عمل متعارف اسلیو معده را انجام خواهد داد
  2. جراح روده کوچک را به دو بخش تقسیم می‌کند

هدف جراحی دئودنال سوئیچ کاهش جذب کالری و کاهش وزن سریع است؛ اما این عمل لاغری بیشترین ریسک را به‌همراه دارد.

یکی از ریسک‌های آن کمبود پروتئین و دیگر مواد مغذی و ویتامین‌ها است. دلیل این کمبود کاهش توانایی بدن برای جذب ویتامین‌ها و مواد مغذی پس از عمل جراحی است.

عمل لاغری مناسب چه کسانی است؟

عمل لاغری تنها یک گزینه پیش روی افراد مبتلا به چاقی است. اگر شرایط زیر را داشته باشید، عمل لاغری گزینه مناسبی برای شما است:

  • شاخص توده بدنی 35 یا بالاتر
  • عدم درمان چاقی با دیگر روش‌های درمانی

همچنین اگر دچار بیماری‌هایی اعم از موارد زیر باشید، شاید پزشک عمل لاغری را به شما توصیه کند:

  • دیابت نوع 2
  • فشار خون بالا
  • سندرم متابولیک
  • کبد چرب

درضمن ممکن است بیماری خاصی داشته باشید که پزشک شما را از انجام عمل لاغری منع کند.

آیا بیمه هزینه عمل لاغری را می‌دهد؟

عمل لاغری در شرایطی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد. حتی بیمه تکمیلی نیز عمل لاغری را تحت پوشش قرار می‌دهد اما این موضوع بستگی زیادی به شرکت بیمه و نوع قرارداد شما با آن دارد. بهتر است در این زمینه قرارداد بیمه تکمیلی خود را بررسی کنید یا با شرکت بیمه تکمیلی خود ارتباط بگیرید.

ریسک‌های عمل لاغری

هدف عمل لاغری کمک به کاهش وزن افراد چاق است. عمل لاغری یک عمل تهاجمی دارای ریسک است. البته فراموش نکنید در صورت توانمندی جراح و همچنین رعایت دستورالعمل‌ها، احتمال این ریسک‌ها به حداقل می‌رسد.

ریسک‌های کوتاه‌مدت عمل لاغری عبارتند از:

  • خون‌ریزی
  • عفونت
  • لختگی خون
  • نشت از بخش‌هایی از روده کوچک، معده یا هر دو
  • اسهال

ریسک‌های بلندمدت به تغییرات ایجادشده در معده شما مربوط هستند. این ریسک‌های عمل لاغری عبارتند از:

  • کمبود مواد مغذی
  • فتق
  • بافت زخم
  • کاهش قند خون شدید
  • ضعف استخوان
  • بیماری عصب محیطی که باعث آسیب عصبی در ساق پا، پاها و دست‌ها می‌شود.

نه‌فقط پس از عمل لاغری بلکه در بلندمدت حواستان به این ریسک‌ها باشد. بعضی از این ریسک‌ها قابل‌پیش‌بینی هستند مانند مصرف مولتی ویتامین برای کمک به پیشگیری از کمبود مواد مغذی.

کاهش وزن بعد از عمل لاغری چقدر است؟

میزان دقیق کاهش وزن با عمل لاغری بین افراد متفاوت است. به عنوان مثال تا یک سال بعد از عمل اسلیو، 70 تا 75 درصد از اضافه‌وزن شما کاهش پیدا می‌کند؛ و جراحی بای‌پس معده باعث بیشترین میزان کاهش وزن می‌شود.

مزایای عمل لاغری

  • کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی
  • کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های کبدی و کلیوی
  • کاهش فشار خون بالا
  • تعادل سطح کلسترول خون از جمله تری گلیسیرید پایین‌تر
  • کاهش قند خون در دیابت نوع 2 و وابستگی به داروهای مربوطه
  • بهبود سندرم تخمدان پلی کیستیک که باعث بهبود باروری می‌شود
  • افزایش تستوسترون در مردان

حرف آخر

اگر چاق هستید و چاقی شما به رژیم، ورزش و درمان واکنش خوبی نداده است، پزشک برای کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های مربوط به چاقی عمل لاغری را به شما توصیه می‌کند.

عمل لاغری انواع مختلفی دارد و هر یک از آنها مزایا، نتایج و شرایط متفاوتی دارند. اینکه کدام عمل لاغری مناسب شماست به شرایط و فاکتورهای بسیار متعددی بستگی دارد. اگر همچنان نیاز به اطلاعات دقیق دارید، یا می‌خواهید بدانید بهترین عمل مناسب شما کدام است، می‌توانید از متخصصان جراحی لاغری کلینیک اسلیم بیوتی مشاوره رایگان دریافت کنید. در کلینیک اسلیم بیوتی تمامی جراحی‌های لاغری توسط دو متخصص مجرب به صورت همزمان انجام می‌شود (آقای دکتر ماهر کردی و آقای دکتر سعید سینا) و هزاران عمل موفق را در کارنامه دارند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، کلیک کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تناسب اندام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک روز معلم مبارک به برادرم 1401 + عکس نوشته تبریک روز معلم به برادر