بزرگترین تولید کننده سرب، «فاسمین»، زیر ذره‌بین تحلیل!


بزرگترین تولید کننده سرب، «فاسمین»، زیر ذره‌بین تحلیل!

فاسمین به عنوان بزرگترین تولید کننده سرب و روی کشور ارزیابی شد.

اقتصاد آنلاین - مینا یوسفی؛ کالسمین با نماد فاسمین با ارزش بازار حدود ۱۴۳ هزار میلیارد ریال، به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه تولیدی در زمینه سرب و روی در کشور می باشد، به علاوه شرکت کالسیمین بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شرکت تابعه هلدینگ توسعه معادن روی ایران نیز هست.

شرکت کالسیمین با دارا بودن واحدهای فرآوری تغلیظ، کارخانه روی و واحد BZS به‌عنوان‌ بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مجموعه تولیدی در زمینه سرب و روی در کشور است. این شرکت توانایی خوراک‌دهی با انواع خوراک اکسیده و مخلوط اکسیده سولفوره را دارد. حدود ۸۰ معدن سرب و روی در کشور وجود دارد. معادن انگوران زنجان، مهدی‌آباد یزد، عمارت اراک و ایرنکوه اصفهان از جمله معادن مهم سرب و روی کشور هستند. ایران رتبه چهارم تولید ماده معدنی سرب و روی را در آسیا پس از چین، قزاقستان و هند دارد. همچنین ایران، ششمین کشور تولیدکننده شمش روی در آسیا است. با وجود آن‌که بیش از ۹ درصد ذخایر خاک سرب و روی کل جهان در ایران قرار دارد، سهم تولید و صادرات کشور حدود یک درصد از کل تولیدات و صادرات جهانی است.

شرکت کالسیمین سهامی عام در تاریخ ۴ آذر ۱۳۴۳ در اداره ثبت شرکتهای تهران به صورت شرکت سهامی خاص و با سرمایه ۱۵ میلیون ریال به ثبت رسید و در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۷۰ مرکز اصلی شرکت از تهران به زنجان تغییر و در اداره ثبت شرکتهای زنجان به ثبت رسید و در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۷۶ از سهامی خاص به سهامی عام تغییر و در تاریخ ۱۰ آذر ۱۳۷۶ در بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.

فعالیت اصلی شرکت:

شرکت کالسیمین در زمینه اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن، تغلیظ، ذوب مواد معدنی و ایجاد کارخانه‌های تبدیلی مواد معدنی فعالیت دارد. ۵۷ سال است که فعالیت اصلی و عمده شرکت، استحصال روی و سرب از ماده معدنی معدن سرب و روی انگوران و تولید و فروش کنستانتره و شمش روی و سرب است. شرکت های مجتمع ذوب و احیاء روی قشم، تولید روی بندرعباس، اسیدسازان زنجان، صنعت روی زنگان، آلفا ماشین پویا و کاتالیست پارسیان جزء شرکت های زیر مجموعه شرکت کالسیمین می‌باشند. همچنین لازم به ذکر است، شرکت کالسیمین یکی از شرکت های تابعه شرکت توسعه معادن روی ایران می باشد.

محصولات و خدمات شرکت:

عمده فعالیت های شرکت را می‌توان به سه بخش تولیدی، بازرگانی و اکتشافی تقسیم نمود. در خصوص بخش های تولید و بازرگانی این شرکت باید اشاره نمود که عمدتا شمش روی، کنسانتره سرب، کنسانتره روی خام و شمش سرب در شرکت تولید شده و در بازار های مختلف اعم از داخلی و خارجی به فروش می‌رسند. محصولات اصلی شرکت شامل شمش روی، کنستانتره سرب و کنستانتره روی خام است. فلز روی (که محصول عمده شرکت است) پس از مس و آلومینیوم از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین فلزات غیرآهنی است و به دلیل خواص مطلوب آن در صنایع متعددی استفاده می‌شود. کاربرد روی، بیشتر گالوانیزه و آلیاژهای مختلف است. فلز سرب به‌عنوان افزودنی نرم‌کننده سوخت، آلیاژهای بلبرینگ و لوله‌کشی، باتری‌های ذخیره‌کننده و ابزارهای شیمیایی کاربرد دارد. کاربردهای مدرن این عنصر شامل اسلحه‌سازی، تولید شیشه، عایق صدا و محافظ تشعشات در نیروگاه‌های اتمی است.

همچنین مبنای قیمت گذاری آن نیز تابعی از قیمت های جهانی (LME) و قیمت دلار است. فعالیت های اکتشافی نیز از جمله مزیت های این شرکت است. چرا که برای تامین مواد خام، خودکفا بوده و نیازی به خرید از شرکت های دیگر ندارد.

از آنجائیکه بخشی از محصوالت تولیدی شرکت صادر می‌گردد و بخشی از درآمد حاصل از فروش شرکت در راسـتای صادرات تـحقق می یابد و از سـوی دیـگر بخشی از مواد اولیه نیز از کشورهای دیگر وارد می گردد، بنابراین نوسانات نرخ ارز تاثیر به سزایی در درجه اول بر درآمدهای شرکت و در درجه بعد بر هزینه های شرکت خواهد داشت، مضافاً اینکه افزایش نرخ ارز علاوه بر اینکه از بعد صادراتی، منافعی را برای شرکت ایجاد می نماید از نظر قیمت گذاری محصوالت در بورس کالا نیز به افزایش درآمدهای شرکت منجر خواهد گردید.

سهامداران:

شرکت توسعه معادن روی ایران دارای ۵۷.۵ درصد از سهام این شرکت است. همچنین شرکت کالسیمین بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شرکت تابعه هلدینگ توسعه معادن روی ایران است

گزارش عملکرد شرکت:

فاسمین در گزارش شهریور، یک ماهه ۱۳۳ میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به شهریور پارسال ۲۵۳ درصد افزایش داشته است.

مجموع فروش ۶ ماهه نخست شرکت را در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۳۵۳۲ میلیارد تومان اعلام نموده است. لذا فروش شرکت در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۳ درصدی را داشته است.

همچنین فروش شرکت در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به فصل گذشته رشد ۱۴۰ درصدی را داشته است. در ۶ ماهه فعالیت خود در سال مالی ۱۴۰۲ توانسته ۶۵ درصد از بودجه فروش خود را پوشش دهد.

تحلیل تکنیکال شرکت:

(b)

بزرگترین تولید کننده سرب، «فاسمین»، زیر ذره‌بین تحلیل!

نمودار تکنیکی سهم نشان میدهد از سال ۹۹ تا اذر ۱۴۰۱ پس از تکمیل یک الگوی سمیتریکال و اصلاح بیشتر زمانی سهم وارد یک الگوی صعودی شده است. (A) صعودی تا محدوده ۸۰۰ تومان شارپ پیش رفته و پساالگویی تکمیل شده است. سپس وارد اصلاح ترکیبی محتمل و زمانبرتر (B) شدیم که ممکن است هنوز به لحاظ زمانی نهایتا دو سه هفته نیاز باشد تا تکمیل شود.

با رعایت حد حمایت قوی ۵۲۰-۵۷۰ تومان سهم می تواند یک رشد خوب را در قالب (C) تجربه نماید.هدف های مهم ۸۰۰-۹۷۰-۱۰۰۰ تومان در مسیر رشد محقق خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید