ویدئو/ گوزن ناقلا چگونه از چنگ خرس زنده بیرون می‌رود!


ویدئو/ گوزن ناقلا چگونه از چنگ خرس زنده بیرون می‌رود!

یک خرس گوزن را لقمه چرب و نرمی برای خود می‌بیند. به گزارش وقت صبح، این گوزن برای رویارویی با خرس از شگرد جالبی استفاده کرد. ویدئوی زیر با نشان دادن یک گوزن تنها که در وسط یک برکه کم عمق ایستاده شروع می‌شود. این یک منظره زیبا با تعداد...

یک خرس گوزن را لقمه چرب و نرمی برای خود می‌بیند.

به گزارش وقت صبح، این گوزن برای رویارویی با خرس از شگرد جالبی استفاده کرد.

ویدئوی زیر با نشان دادن یک گوزن تنها که در وسط یک برکه کم عمق ایستاده شروع می‌شود. این یک منظره زیبا با تعداد زیادی درخت، گیاهان و مناظر دیدنی است.

صحنه آرام کاملاً بی‌حرکت به نظر می‌رسد تا زمانی که دوربین حرکت می‌کند تا خرسی را که با چشمانش به آهو زل زده نشان دهد.

در چند لحظه، خرس شروع به تعقیب کامل گوزن می‌کند، که باعث می‌شود تا از ساحل بالا رفته و به جنگل اطراف برسد.

درست زمانی که به نظر می‌رسد تعقیب و گریز تمام شده است، آهو از جنگل بیرون می‌زند و یک بار دیگر به داخل برکه شیرجه می‌زند.

به همین ترتیب، خرس از نزدیک و پشت سرش آن را دنبال می‌کند. در یک صحنه خرس حتی سعی می‌کند در تعقیب آهو از میان برکه شنا کند. این تعقیب و گریز برای چند دقیقه ادامه پیدا می‌کند.

در ادامه خرس که با چابکی آهو برابری نمی‌کند از شرم می‌گریزد. در نهایت آهو به برکه برمی‌گردد و خوشحال است که توانسته یک روز دیگر زنده بماند.

حال ناخوش گوزن زرد ایرانی

جولان گوزن زرد در جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه زیباست اما بیم شکار شدن و طعمه قرار گرفتن از یک سو و گرفتار شدن در دل باتلاق‌های این زیست‌بوم جهان از سوی دیگر زمینه را برای انقراض نسل این زرین پوست در اطراف نگین آبی آذربایجان بیش از گذشته فراهم کرده است.

ایرنا: زیستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی مناطقی از غرب و جنوب غربی ایران است. اما روند کاهشی جمعیت این گونه ارزشمند و زیبا در دهه ۳۰ (۱۳۳۰ تا ۱۳۳۹) هجری شمسی سبب شد که از اواخر همان دهه اقداماتی برای نجات گوزن‌های زرد ایرانی در کشور انجام شود.

از اوایل دهه ۴۰ (۱۳۴۰ تا ۱۳۴۹) هجری شمسی نگهداری این گونه‌ها در مناطق و زیستگاه‌های جدید و حفاظت شده آغاز شد و جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه یکی از این زیستگاه‌های ارزشمند و امنی بود که میزبان گوزن‌های زرد ایرانی شد.

اکنون ۴۴ سال از ورود نخستین گله از گوزن‌های زرد ایرانی از «دشت‌ناز» ساری به جزیره ۲ هزار و ۳۵۰ هکتاری «اشک» در پارک ملی دریاچه ارومیه می‌گذرد و در طول این مدت این مهمانان گرانبها، دوران پرفراز و نشیبی را طی کرده‌اند زیرا زمانی گله‌های آنان به ۳۰۰ راس می‌رسید. اما امروز به ۲۹ راس رسیده است.

کاهش آمار گوزن زرد ایرانی خالدار در پارک ملی دریاچه ارومیه از ۲۵۵ راس در سال ۱۳۹۲ به ۱۶۶ راس در سال ۱۳۹۴و به ۵۵ راس در سال ۱۳۹۹ و در نهایت ۲۹ راس در سالجاری نیاز به احیای دریاچه و به دنبال آن جزیره اشک به عنوان یک مکان امن که شباهت بسیاری نیز به شرایط جنگلهای زاگرس داشت، صدچندان کرده است.

طبق اظهارات کارشناسان بحران کم آبی دریاچه ارومیه موجب اتصال جزایر پارک ملی به یکدیگر شده است و ورود گونه‌های پستانداران به جزیره اشک به عنوان رقیب غذایی گوزن زرد ایرانی، افزایش یافته است.

منبع: رویداد ۲۴


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد پسرم | 60 متن تبریک روز تولد پسرم جدید و احساسی