موستانگ نسل چهارم؛ عضلانی فراموش‌شده‌ که شایسته توجه است


موستانگ نسل چهارم؛ عضلانی فراموش‌شده‌ که شایسته توجه است

نسل چهارم موستانگ در نسخهٔ فیس‌لیفتی که سال ۱۹۹۹ معرفی شد، به دلیل مشکلات پیشرانه و قدرت پایین، با بی‌مهری طرفداران مواجه است. آنچه در این مطلب می‌خوانید: چرا موستانگ‌های اوایل دههٔ ۲۰۰۰ خیلی زود فراموش شدند؟تلاش فورد برای بهبود موستانگ نیو...

نسل چهارم موستانگ در نسخهٔ فیس‌لیفتی که سال ۱۹۹۹ معرفی شد، به دلیل مشکلات پیشرانه و قدرت پایین، با بی‌مهری طرفداران مواجه است.

موستانگ نسل چهارم؛ عضلانی فراموش‌شده‌ که شایسته توجه است

فورد موستانگ یکی از محبوب‌ترین ماسل کارهای تاریخ خودروسازی آمریکا محسوب می‌شود ولی بااین‌وجود، به دلایلی، علاقه‌مندان کاملاً نمونه‌های متعلق به اوایل دههٔ ۲۰۰۰ این خودرو را نادیده گرفته‌اند. این موستانگ‌ها، بخشی از نسل چهارم هستند که با عنوان نیو اج (New Edge) شناخته می‌شوند. موضوع بحث‌برانگیز اعداد قدرت موستانگ کبرا مدل‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ و عوامل دیگر، وجههٔ این نسل را کاملاً خراب کردند و به همین دلیل، طرفداران روی خوشی به این مدل‌های نشان نمی‌دهند و سراغ نمونه‌های مدرن‌تر موستانگ یا مدل‌های کلاسیک دههٔ ۸۰ و قبل از آن می‌روند.

موستانگ نسل چهارم؛ عضلانی فراموش‌شده‌ که شایسته توجه استموستانگ GT مدل ۱۹۹۹

نسل چهارم موستانگ از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۴ تولید شد اما عنوان نیو اج به فیس‌لیفت این نسل اطلاق می‌شود که در سال ۱۹۹۹ به بازار آمد. در این مدل که فیس‌لیفت بزرگی محسوب می‌شد، خطوط شارپ و تیزتر جایگزین خطوط نرم قبل شدند. نیو اج در نسخهٔ GT از یک پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 با دو سوپاپ در هر سیلندر استفاده می‌کرد که در اصل همان موتور فورد کراون ویکتوریا بود و ۲۶۰ اسب بخار قدرت و ۴۱۰ نیوتن متر گشتاور داشت درحالی‌که زیر کاپوت مدل پایه یک موتور ۳.۸ لیتری V6 با تنها ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته بود.

موستانگ نسل چهارم؛ عضلانی فراموش‌شده‌ که شایسته توجه استموستانگ GT مدل ۱۹۹۹

هیچ‌کدام از این پیشرانه‌ها به دلیل قدرت پایین، موردعلاقهٔ طرفداران نبودند اما فورد نسخهٔ قوی‌تر کبرا را هم ارائه می‌کرد که به پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 با چهار سوپاپ در هر سیلندر مجهز بود و ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور داشت. در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ نیز با اضافه شدن یک سوپرشارژر به این موتور، قدرت به ۳۹۰ اسب بخار رسید اما این رقمی بود که نیو اج باید از ابتدا می‌داشت. درنهایت، آخرین دستگاه نیو اج در ۱۰ می ۲۰۰۴ از خط تولید خارج شد تا یکی از منفورترین نسل‌های موستانگ به تاریخ بپیوندد.

موستانگ نسل چهارم؛ عضلانی فراموش‌شده‌ که شایسته توجه استموستانگ کبرا مدل ۱۹۹۹

چرا موستانگ‌های اوایل دههٔ ۲۰۰۰ خیلی زود فراموش شدند؟

طراحی تیز و شارپ نیو اج، قصد ادای احترام به میراث موستانگ را داشت و حتی طرفداران خودروهای JDM را هم وارد حوزهٔ ماسل کارهای آمریکایی کرد. این نسل همچنین خریداران جوان‌تری را به مشتریان سنتی موستانگ اضافه کرد و فروش موستانگ نیو اج V6 خوب بود اما در مدل V8 مشکلاتی وجود داشت. موتور V8 این مدل ابتدا برای نصب عرضی در لینکلن‌های دیفرانسیل جلو طراحی شده بود و به همین دلیل، فاصلهٔ سیلندرها از هم و قطر سیلندرها کم و اندازهٔ سوپاپ‌ها کوچک بود.

موستانگ نسل چهارم؛ عضلانی فراموش‌شده‌ که شایسته توجه است

این موضوع قدرت را به ۲۶۰ اسب بخار محدود کرد و خیلی زود مشخص شد این عدد واقعی نیست. پس‌ازاینکه فورد اقدام به عرضهٔ موستانگ کبرا با نسخهٔ ۳۲ سوپاپ همین موتور کرد و قدرت آن را ۳۲۰ اسب بخار اعلام کرد، خریداران متوجه شدند قدرت واقعی موتور حدود ۲۸۰ اسب بخار است. این موضوع حتی شکایت حقوقی خریداران را به دنبال داشت و فورد مجبور شد فروش موستانگ کبرا مدل ۱۹۹۹ را متوقف کند و برای تمام نمونه‌های فروخته‌شده فراخوان دهد.

موستانگ نسل چهارم؛ عضلانی فراموش‌شده‌ که شایسته توجه است

مشکل قدرت پایین موتورهای V8 موستانگ نیو اج آن‌قدر آزاردهنده بود که بسیاری از خریداران پیشرانهٔ موستانگ خود را با موتورهای LS جنرال موتورز تعویض می‌کردند تا قدرت کافی داشته باشند. همین مشکلات باعث شد نسل چهار به یکی از نسل‌های فراموش‌شدهٔ موستانگ تبدیل شود تا جایی طرفداران دوست دارند این نسل هم مثل نسل دوم از یادها پاک شود؛ اما با وجود این مشکلات، نقاط مثبتی هم در تاریخ موستانگ نیو اج وجود دارد که نباید به‌راحتی آن‌ها را فراموش کرد.

موستانگ نسل چهارم؛ عضلانی فراموش‌شده‌ که شایسته توجه استموستانگ کبرا مدل ۲۰۰۳

تلاش فورد برای بهبود موستانگ نیو اج

مهندسان پیشرانهٔ فورد سخت تلاش کردند تا کمبود قدرت موتورهای نیو اج را بهبود دهند. طراحی سرسیلندرهای جدید با پورت‌های ورودی بزرگ‌تر برای افزایش جریان، بخشی از ارتقاءهایی بودند که در این موتور V8 صورت گرفتند. هرچند این کار قدرت را خیلی افزایش نداد اما فورد توانست شرایط را بهتر کند. همچنین موستانگ کبرا مدل‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ با موتور سوپرشارژ ۳۹۰ اسب بخاری و طراحی بسیار تهاجمی، پیشرفت چشمگیری داشت.

موستانگ نسل چهارم؛ عضلانی فراموش‌شده‌ که شایسته توجه استموستانگ کبرا مدل ۲۰۰۳

یکی دیگر از مدل‌های جذابی که در طول عمر موستانگ نیو اج ارائه شد، مدل مک‌وان در سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ بود. این مدل از همان پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 با سرسیلندرهای چهار سوپاپه موستانگ کبرا استفاده می‌کرد و ۳۰۵ اسب بخار قدرت داشت. در این مدل فورد مشکل کمبود قدرت قبلی را برطرف کرده بود. همچنین برای ادای احترام به مک‌وان اصلی دههٔ ۶۰، برای این مک‌وان جدید پکیج بیرونی رترو با دریچهٔ کاپوت کاربردی طراحی شده بود.

موستانگ نسل چهارم؛ عضلانی فراموش‌شده‌ که شایسته توجه استموستانگ مک‌وان

موستانگ نیو اج سزاوار این همه تنفر نیست

علیرغم تمام جنجال‌هایی که بر سر قدرت موستانگ کبرا شکل گرفت، نیو اج سزاوار این همه تنفر نیست. در این مدل، فورد با ارائهٔ ظاهری رادیکال، موستانگ را بسیار مدرن‌تر کرد. نیو اج را می‌توان زیباترین و جذاب‌ترین موستانگی دانست که تا آن زمان پس از نسل اول تولید شده بود. همچنین ارائهٔ نسخه‌های جدیدتر کبرا و مک‌وان در این نسل نیز شایان توجه هستند. هرچند در تاریخ موستانگ نسل چهارم اصلاً شهرت خوبی ندارد اما باید آن را دست‌کم گرفته‌شده‌ترین مدل در داستان طولانی ماسل کار فورد دانست. در حال حاضر نیز نسل چهارم موستانگ یکی از ارزان‌ترین گزینه‌ها در بازار خودروهای عضلانی کارکرده محسوب می‌شود.

موستانگ نسل چهارم؛ عضلانی فراموش‌شده‌ که شایسته توجه است

منبع
HotCar

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این فیلم حامد آهنگی کل ایران را درنوردید ! / ببینید شاهکار حامد آهنگی را !