ریلزهای اینستاگرام منجر به کاهش سلامت روان میشوند


ریلزهای اینستاگرام منجر به کاهش سلامت روان میشوند

ریلزهای اینستاگرام می‌توانند منجر به کاهش سلامت روان ما شوند. ریلز قابلیتی در شبکه اجتماعی اینستاگرام است که عبارت است از ویدئوهای کوتاهی که در این شبکه منتشر می‌شود و می‌تواند آنها را تماشا...

ریلزهای اینستاگرام منجر به کاهش سلامت روان میشوند
ریلزهای اینستاگرام می‌توانند منجر به کاهش سلامت روان ما شوند.
ریلز قابلیتی در شبکه اجتماعی اینستاگرام است که عبارت است از ویدئوهای کوتاهی که در این شبکه منتشر می‌شود و می‌تواند آنها را تماشا کنید.
وب‌سایت «مدیوم» به‌تازگی مقاله‌ای منتشر کرده است درباره تأثیر ریلزهای اینستاگرام روی سلامت روان و مولفه‌های روانشناختی انسان‌ها. در این مقاله آمده است:تصور کنید یک بعدازظهر آرام است و شما تصمیم گرفته‌اید یک استراحت سریع از کار یا درس داشته باشید. اینستاگرام را باز می‌کنید و شروع به چرخیدن و دیدن پشت سر هم ریلزهای اینستاگرام می‌کنید. سرگرم کننده، خنده‌دار و جذاب هستند و بدون اینکه متوجه شوید، یک ساعت را صرف تماشای آنها کرده‌اید، اما نکته مهم اینجاست که آیا می‌توانید به یاد بیاورید که ریلز پنجمی که تماشا کردید، درباره چه بود؟ یا قبل از آن؟ این آسیب به حافظه کوتاه‌مدت است که تنها یکی از اثرات مخرب ریلزهای اینستاگرام بر سلامت ذهن ماست.
این قابلیت اینستاگرام با ویدئوهای کوتاه خود، یک فرار سریع از شلوغی زندگی روزمره را برایمان مهیا می‌کند. زمان آن رسیده است که هزینه‌های پنهان این سرگرمی را بررسی کنیم. فراتر از جذابیت اولیه، ریلزهای اینستاگرام می‌توانند منجر به کاهش بهره‌وری و تمرکز و سلامت روان ما شوند.
همانطور که ویدئوهای پشت سر هم را نگاه می‌کنید، به‌راحتی در محتوای آنها گم می‌شوید. غیرقابل انکار است که این مسئله اعتیادآور است. مطالعات نشان داده‌اند که سروکار داشتن با شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به اندازه اعتیاد به کافئین ما را بدعادت کند.
آیا شده تا به حال یک ریلز را تماشا کنید و تنها چند ثانیه بعد به‌سختی به یاد آورید که چه بوده؟ این فقدان می‌تواند به احساس بی‌فکری منجر شده و شما را بدون هدف حرکت دهد و تمرکزتان را مختل کند. ممکن است در طول یک استراحت کوتاه شروع به تماشا کنید، اما یک ساعت بعد نفهمید زمان کجا رفته است. این فقط از دست دادن یک ساعت نیست، بلکه در مورد تأثیر گسترده بر کار، درس یا فعالیت‌های شخصی شماست.
اینستاگرام در پشت صحنه، شیمی مغز شما را دستکاری می‌کند. هر لایک، هر ضربه انگشت، باعث ترشح دوپامین می‌شود که هورمون لذت است. این چرخه‌ای از لذت کوتاه‌مدت است و به‌دنبال آن میل به چیزهای بیشتر به همراه می‌آید که منجر به احساس ناامیدی و اعتیاد می‌شود. با گذشت زمان، این تعقیب و گریز مداوم برای رضایت دیجیتال می‌تواند به اضطراب، افسردگی و اعتماد به نفس پایین منجر شود.
بنابراین از استفاده خود از شبکه‌های اجتماعی آگاه باشید و محدودیت‌هایی را تعیین کنید. در دنیایی مملو از محتواهای جذاب، این شما هستید که باید کنترل خود را حفظ و اطمینان حاصل کنید که ویدئوهای اینستاگرام به جای اینکه مانع زندگی شما شوند، زندگی شما را بهبود می‌بخشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این ویدیو مناسب افراد زیر 18 سال نیست!