تفکرات مثبت را چگونه میتوان پرورش داد


تفکرات مثبت را چگونه میتوان پرورش داد

تفکر مثبت پیش زمینه‌ای است که در داشتن آرامش و اخذ تصمیم مناسب و به موقع، تأثیر بسزایی دارد. بعضی اوقات می‌توان با تغییر دیدگاه، لحظات چالش برانگیز یا ناراحت کننده را با آرامش و بدون سختی پشت سر...

تفکرات مثبت را چگونه میتوان پرورش داد
تفکر مثبت پیش زمینه‌ای است که در داشتن آرامش و اخذ تصمیم مناسب و به موقع، تأثیر بسزایی دارد. بعضی اوقات می‌توان با تغییر دیدگاه، لحظات چالش برانگیز یا ناراحت کننده را با آرامش و بدون سختی پشت سر گذاشت.
تفکرات مثبت را چگونه میتوان پرورش داد ؟ هر چیزی که تصور می‌شود، ایجاد می‌شود یا به دست می‌آید، با تفکر شروع می‌شود. افکار مثبت یا منفی انتخاب های ما را مشخص می کنند و بر اعتماد به نفس، احساس هویت، روابط و توانایی ارتباط با دیگران و خودمان تأثیر می گذارند.
تفکر مثبت پیش زمینه‌ای است که در داشتن آرامش و اخذ تصمیم مناسب و به موقع، تأثیر بسزایی دارد. بعضی اوقات می‌توان با تغییر دیدگاه، لحظات چالش برانگیز یا ناراحت کننده را با آرامش و بدون سختی پشت سر گذاشت.
همه چیز زمانی عالی است که احساس خوبی داشته باشیم، انتخاب هایی داشته باشیم که از خوشبختی ما حمایت کند و ما را به جلو هدایت کند. اما زمانی که افکار ما از تفکر سفت و سخت و روایت‌های خود محدودکننده حمایت می‌کنند که منجر به اضطراب، افسردگی و نگرانی مزمن می‌شوند و در نتیجه منجر به از دست دادن ایمان به خود و توانایی‌هایمان می‌شوند یا ما را از ارتباط با دیگران باز می‌دارند، دچار چالش های جدی می‌شویم. ما باید برای خودمان بایستیم و کنترل را به دست بگیریم تا زندگی ای را که واقعاً می خواهیم داشته باشیم. نکته مهم این است که بیاموزیم تفکرات مثبت را چگونه میتوان پرورش داد ؟
خبر خوب این است که وقتی نوبت به افکارمان می‌رسد، می‌توانیم افکارمان را کنترل کنیم. یک فکر در یک زمان.اکنون میخواهیم بدانیم که تفکرات مثبت را چگونه میتوان پرورش داد ؟

افکار منفی
به عنوان روانشناس بالینی، من بخش زیادی از زندگی کاری خود را صرف کرده ام که به مراجعینم کمک کنم تا افکار منفی را که آنها را از حفظ روابط سالم با دیگران باز می دارد و از دستیابی به اهدافی که برای خود می خواهند محروم می‌کند، متوقف کنند.
ما با هم برای شناسایی و به چالش کشیدن افکار منفی در زندگی آنها کار می کنیم. سپس این افکار را بازنویسی کرده و با افکاری دقیق تر، حمایت کننده و سالم تر جایگزین می کنیم. ما نظرات آنها را در مورد آنچه که ممکن است و زندگی آنها می تواند باشد مجدداً بیان می کنیم. در نهایت، ما حمایت ها و استراتژی هایی را برای کمک به تقویت و حفظ افکار مثبت سالم تر و سازگارتر ارائه می‌کنیم.
وقتی نوبت به افکارمان می رسد، یک انتخاب داریم. ما می‌توانیم با به چالش کشیدن درستی افکار منفی‌مان، افکار منفی خود را دوباره چارچوب‌بندی کنیم. ما می توانیم تصمیم بگیریم که درباره زندگی و خودمان فکر کنیم. ما می توانیم حقیقت افکار منفی خود را به چالش بکشیم و آن افکار منفی را با افکار مثبت جایگزین کنیم.
این فرآیند شامل مراحل ساده‌ای است که عبارتند از: به چالش کشیدن، بازنویسی، و قالب بندی مجدد افکار منفی و تقویت افکار جدید، سالم تر و تایید کننده زندگی. اکنون مروری خواهیم داشت بر روشهایی که تفکرات مثبت را تقویت میکند

چگونه شروع کنیم؟
با تهیه فهرستی از افکار و باورهای منفی خود شروع کنید و فهرستی از باورهای منفی و افکار غیر ارادی خود تهیه کنید.
  1. در نظر بگیرید که چگونه این افکار و باورها انتخاب های شما را محدود می کنند، موانعی برای رشد شما ایجاد می کنند و شما را در نقش ها و موقعیت هایی گیر می‌اندازد که دیگر شما را خوشحال نمی کند.
    موقعیت‌هایی را در فهرست خود بگنجانید که احتمال اتفاقات بد را بیش از حد برآورد می‌کنید. مانند: زمانی که بهانه می‌آورید و در مقابل به چالش کشیدن خود برای امتحان کردن کارها یا رویدادهای جدید مقاومت می‌کنید، زمانی که نمی‌توانید با دیگران ارتباط معناداری برقرار کنید و مواقعی که خود را از زندگی‌ای که واقعاً برای خود می‌خواهید باز می‌دارید.
    پس از تکمیل، این لیست به لیستی از افکار شما تبدیل می شود که باید افکار منفی خود را به چالش بکشید، بازنویسی کنید و قالب بندی مجدد کنید.

فرآیندی قدرتمند.
افکار منفی خود را به چالش بکشید: با دلسوزی برای آنچه امروز هستید، نگاهی طولانی و صادقانه به افکار و باورهایی که مشکل‌ساز و محدودکننده تشخیص داده‌اید بیندازید. تصدیق کنید که از کجا آمده اند. متوجه باشید که آنها دیگر دقیق نیستند، دیگر به شما خدمت نمی کنند و شما را از زندگی به گونه ای که می خواهید باز می دارند.
افکار را بازنویسی کنید: افکار نادقیق و خود محدود کننده را با افکار دقیق، سازگارتر و حمایت کننده در مورد توانایی ها، ویژگی ها و مجموعه مهارت های خود جایگزین کنید. شما همانگونه که هستید لایق عشق هستید و لیاقت داشتن یک زندگی اصیل و معنادار را دارید.
قالب بندی کنید: با استفاده از افکار تازه، سازگارتر و دقیق‌تر، زندگی‌ای را که برای خود می‌خواهید دوباره تصور کنید و این افکار را با تصدیق تأثیر آن‌ها و کمک به شما برای غلبه بر چالش‌هایی که در تلاش برای ایجاد آنچه می‌خواهید تقویت کنید. گذشته شما در گذشته است، آینده تصور شماست.
چرا افکار خود را در مورد آینده به گونه ای پیکربندی نکنید که رویدادهای خوبی در مسیر زندگی شما قرار دهد؟

توجه کنید.
وقتی نوبت به افکارتان می‌رسد، حفظ آگاهی در مورد افکاری که مطرح می‌شوند و توجه به راه‌های متعددی که افکارتان (چه مثبت و چه منفی) بر زندگی شما تأثیر می‌گذارند، مهم است. بنابراین، قدردان تأثیر مثبت افکار تازه، حمایت‌کننده‌تر و دقیق‌تری که برای وارد کردن آنها به زندگی خود سخت تلاش کرده‌اید، باشید.
سعی کنید با احساسات خود ارتباط برقرار کنید. احساسات و افکار منفی خود را در زمان بروز آنها نادیده نگیرید. در عوض، افکار و باورهایی را که دیگر به شما خدمت نمی‌کنند به چالش بکشید، بازنویسی کنید و قالب بندی کنید به یاد داشته باشید، شما می توانید افکار و اشتیاق خود را تحت کنترل بگیرید و هر بار به فردی مثبت اندیش تبدیل شوید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!