آشنایی با انواع یقه لباس زنانه و مردانه در طراحی لباس


انواع یقه لباس زنانه و مردانه در طراحی لباس اگر انواع یقه‌های لباس مردانه و زنانه را بشناسید می‌توانید یک طراح لباس فوق‌العاده شوید. یقه لباس نزدیک‌ترین قسمت به صورت است که علاوه بر ظاهر، بر روی زیبایی اندام نیز تأثیر دارد. برای...

انواع یقه لباس زنانه و مردانه در طراحی لباس

اگر انواع یقه‌های لباس مردانه و زنانه را بشناسید می‌توانید یک طراح لباس فوق‌العاده شوید. یقه لباس نزدیک‌ترین قسمت به صورت است که علاوه بر ظاهر، بر روی زیبایی اندام نیز تأثیر دارد. برای نمونه یقه لباس می‌تواند افراد را چاق و لاغر نشان دهد.

اگر می‌خواهید طراح لباس شوید، باید بدانید هر یقه ‌لباس برای چه سلیقه‌ای مناسب است. برای اطلاعات بیشتر درباره انواع یقه لباس و ویژگی‌های هرکدام می‌توانید تا انتهای مقاله را مطالعه کنید.

انواع یقه های لباس

به طور کلی طراحان لباس یقه‌ها را به چهار دسته تقسیم کرده‌اند؛ این چهار دسته شامل یقه‌های خطی یا مسطح، یقه‌های برگردان، یقه‌های ایستاده و یقه‌های فانتزی است. هرکدام از این یقه‌ها زیر مجموعه‌ گسترده‌ای دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

آشنایی با انواع یقه لباس زنانه و مردانه در طراحی لباس

' ); w.anetworkParams[ ad.id ] = ad; d.write( '
' ); w.anetworkParams[ ad.id ] = ad; d.write( '

یقه های خاکی یا مسطح

یقه‌های خاکی یا مسطح بخشی از دسته‌بندی انواع مدل یقه‌ لباس است که در ادامه آن‌ها را شرح خواهیم داد:

  • یقه گرد: یقه گرد زیر پایه و اساس همه یقه‌ها است. یقه گرد قرینه دور گردن بوده که برای فرم طبیعی گردن مناسب است. این یقه‌ در دو نوع باز و بسته تولید می‌شود که هرکدام از آن‌ها روی اندام فرد یک تأثیر دارند. اگر یقه باز باشد باعث می‌شود قفسه سینه کوچک‌تر نشان داده شود.
  • یقه قایقی: به دلیل اینکه این یقه به قایق شباهت زیادی دارد به این نام معروف شده است. اگر دوخت افقی این یقه به شانه‌های نزدیک‌تر باشد گردن را کوتاه‌تر و گرد نشان می‌دهد. این یقه برای افرادی که چهارشانه هستند مناسب نیست، زیرا آن‌ها را چاق نشان می‌دهد.
  • یقه هفت: یقه هفت یکی از یقه‌های معروف به شمار می‌رود که شبیه به عدد ۷ است. این نوع یقه برای افرادی که صورت گرد دارند مناسب است؛ زیرا باعث می‌شود صورت کشیده‌تر و زاویه‌دارتر نشان داده شود.
  • یقه چهارگوش یا خشتی: این یقه به فرم مربع یا مستطیل طراحی می‌شود که باز و بسته بودن آن می‌تواند روی صورت و بدن تأثیر بگذارد. این نوع یقه برای افرادی که صورت بیضی یا مثلثی دارند مناسب است‌. هرچقدر بازی این یقه به سمت پایین بیشتر باشد باعث می‌شود گردن کشیده‌تر نشان داده شود.
  • یقه دلبری: این یقه یکی از قدیمی و محبوب‌ترین یقه در میان خانم‌ها به شمار می‌رود. باز و بسته بودن این یقه روی اندام و چهره فرد تأثیر می‌گذارد. پس بهتر است باز و بسته بودن آن را بر اساس ویژگی فیزیکی خود طراحی کنید.

انواع یقه‌های برگردان

یقه‌های برگردان برای هر سبک و سلیقه‌ای مناسب است، زیرا طراحی آن بر اساس تفاوت سلیقه‌ها انجام شده است. در ادامه با انواع یقه‌های برگردان آشنا می‌شوید:

  • یقه بدون پایه: یقه ب.ب و یقه شکاری یقه‌های بدون پایه هستند که برای افرادی که گردن‌های بلند دارند مناسب هستند. در یقه ب ب، برگردان به شکل منحنی است و در یقه شکاری این برگردان نوک‌تیز است.
  • یقه پایه‌دار: یقه انگلیسی و یقه بلیزر دو دسته از یقه‌های پایه‌دار هستند. یقه انگلیسی در قسمت برگردان خود دو لبه نوک‌تیز دارد که شکلی شبیه به دال را به وجود می‌آورد‌. یقه بلیزر شبیه به یقه انگلیسی بوده و تنها تفاوت آن این است که نوک‌تیز در برگردان آن تا سر شانه می‌رسد.
  • یقه آرشال و یقه آمریکایی: این دو یقه، یقه‌های پایه‌دار است که شبیه به شکل هفت هستند. این یقه‌ها مانند شال در امتداد لباس قرار می‌گیرند. یقه آمریکایی و یقه آرشال یک برگردان یک‌تکه دارند که پهن بوده و گوشه‌های آن نوک‌تیز است. این دو یقه هرچقدر بلندتر باشند بالاتنه بلندتر نشان داده می‌شود.
  • یقه ملوانی و یقه کرواتی: یقه ملوانی بیشتر برای یونیفرم دریانوردان استفاده می‌شود؛ اما در لباس کودکان نیز می‌توان آن ‌را مشاهده نمود. یقه ملوانی شبیه به یقه ب ب است. یقه کرواتی به شکل پاپیون یا کروات در یقه لباس قرار دارد. مقدار اندازه پارچه که در این یقه‌ها بکار می‌رود روی اندام افراد تأثیر می‌گذارد.

انواع یقه‌های ایستاده

یقه‌های ایستاده می‌تواند استایل شما را تکمیل کند. در ادامه می‌توانید با انواع یقه‌های ایستاده آشنا شوید:

  • یقه چینی و یقه ایرانی: نام‌گذاری یقه چینی به علت لباس سنتی مردم چین است. این یقه حالت رسمی داشته و افرادی که این لباس را می‌پوشند کشیده‌تر نشان داده می‌شوند. یقه‌های این لباس روی یکدیگر قرار نمی‌گیرند و اگر لبه‌های آن به شکل منحنی باشند به آن یقه فرنچی می‌گویند. یقه ایرانی شبیه به یقه چینی است که تفاوت آن در لبه‌های لباس است.
  • یقه اسکی: در زمستان می‌توانید از لباس‌هایی استفاده کنید که یقه اسکی هستند. افرادی که کوتاه هستند و گردن پهنی دارند بهتر است از این لباس استفاده نکنند، زیرا باعث می‌شود بالاتنه کوتاه به نظر برسد.

انواع یقه‌های فانتزی

یقه‌های فانتزی برای لباس‌های جشنی طراحی می‌شوند. در ادامه درباره انواع یقه‌های فانتزی برای شما مطالبی شرح داده شده است:

  • یقه دراپه: این یقه در حجم‌های گوناگون طراحی می‌شود که هرچقدر چین‌های آن بیشتر باشد بالاتنه بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.
  • یقه برتا: این یقه شبیه به یقه قایقی است که برگردان آن با تور و حریر طراحی می‌شود. این یقه برای افرادی که بالاتنه لاغری دارند مناسب است، زیرا بالاتنه را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

سخن پایانی

دنیای یقه لباس‌ها بسیار گسترده است که در هر سبکی حرفی برای گفتن دارند. اگر می‌خواهید در طراحی لباس یقه‌های زیبایی را به نمایش بگذارید باید با هر سلیقه‌ای آشنا باشید. از آنجایی که یقه‌های لباس روی ظاهر و اندام تأثیر می‌گذارد بهتر است در طراحی لباس روی این قسمت وقت زیادی بگذارید. برای آموزش طراحی لباس به صورت اصولی و آکادمیک می‌توانید در دوره‌های آموزشی سایت ساعت مد شرکت کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خیاطی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان