12 نکته برای ترک سیگار


۱.اجازه ندهید که ترس از ترک سیگار شما را فلج کند. هر فرد سیگاری با نزدیک شدن به روز شروع برنامه ریزی برای ترک کردن سیگار، ترسی تمام وجودش را فرا می‌گیرد. ناگهان تردید تمام وجودتان را پر می‌کند و شک می‌کنید که آیا کارتان درست است؟ شاید باید...

12 نکته برای ترک سیگار

۱.اجازه ندهید که ترس از ترک سیگار شما را فلج کند.

هر فرد سیگاری با نزدیک شدن به روز شروع برنامه ریزی برای ترک کردن سیگار، ترسی تمام وجودش را فرا می‌گیرد. ناگهان تردید تمام وجودتان را پر می‌کند و شک می‌کنید که آیا کارتان درست است؟ شاید باید منتظر بمانید تا مشغله و استرستان کم شود؟ وقتی به یاد اعتیادتان به نیکوتین می‌افتید، با خودتان می‌گویید که یک هفته بعد یا ماه بعد زمان بهتری برای ترک کردن سیگار است.

اجازه ندهید که ترس از ترک سیگار قبل از شروع به ترک کردنش شما را از تصمیمتان منصرف کند. هنگامیکه زمانش فرا رسید، آخرین سیگار را با اطمینان مچاله کنید. شما قادر به انجامش هستید و مزایای این تصمیم در انتظارتان است.

۲.از دفترچه ترک سیگار استفاده کنید.

دفترچه یادداشتی برای ترک کردن سیگار تهیه کنید و در ابتدا دلایل ترک را بنویسید. به فهرست مزایا و معایب سیگار کشیدن از نظر فردیکه قبلاً سیگاری بوده توجه کنید و از آن برای تهیه فهرست مفصل خودتان استفاده کنید.

هنگامیکه بارها و بارها موردی را به خودمان گوشزد کنیم؛ آنرا باور می‌کنیم. با توجه به دفترچه ترک می‌توانید دستیابی به اهدافتان و پیشرفت خودتان را مورد بررسی قرار دهید.

۳.به دنبال پشتیبان بگردید.

تشویق و حمایت شدن از جانب افرادیکه به موفقیت شما علاقمند هستند؛ نقش مهمی در موفقیت شما دارد. جلب حمایت خانواده و دوستان در کنار انجمن‌های آنلاین بسیار کمک کننده است. این انجمن‌ها، گروهی فعال و متشکل از افرادی در شرایط مشابه شما است که ۲۴ ساعت روز و هفت روز هفته در دسترس هستند. می‌توانید اول به عنوان مهمان وارد این گروهها شوید و نظرات سیگاری‌های سابق را بخوانید و بعد هم نظرات خودتان را ارسال کنید.

۴.هوشمندانه غذا بخورید.

در ابتدا بدنتان به خاطر ترک سیگار شوکه می‌شود. مواد شیمیایی درون دود سیگار مضر هستند ولی شما به لحاظ جسمانی به آنها اعتیاد پیدا کرده‌اید هنگامیکه سیگار را ترک می‌کنید؛ متوجه فقدان این مواد می‌شوید.

اگر می‌خواهید سوخت لازم برای عملکرد مناسب بدنتان را در اختیارش قرار دهید باید با ناراحتی حاصل از ترک سیگار مقابله کرده و آنها را به حداقل برسانید.

مصرف مواد غذایی لذیذ اشکالی ندارد ولی نباید زیاده روی کنید چون باعث احساس بی رمقی و اضافه وزن خواهد شد. غذاهای مناسب را در دسترسشان قرار دهید. البته همین حالا هم باید به غذاهای مفید، دسترسی داشته باشید و این شرایط محدود به ترک سیگار نمی‌شود.

۵.آب بنوشید.

آب به تصفیه مواد سمی باقیمانده در بدنتان کمک می‌کند و مانع از بازگشت به سمت سیگار می‌شود. هنگامیکه بدنتان را به خوبی آبرسانی می‌کنید به طور کلی حس بهتری دارید. البته این شرایط به شما برای مقابله با علایم ترک نیکوتین کمک می‌کند.

۶.به اندازه کافی بخوابید.

احتمال سیگار کشیدن در حین خستگی افزایش می‌یابد و شما انرژی کمتری برای مقابله با این وسوسه پیدا می‌کنید. به طور کامل هر شب، هشت ساعت بخوابید و در صورت نیاز به طور پراکنده در طول روز، چرت بزنید.

اگر با ترک سیگار کشیدن، مشکل خواب پیدا کردید؛ می‌توانید دو ساعت قبل از خواب به پیاده روی طولانی بپردازید تا خوب خسته شوید. بی خوابی یکی از علایم ترک مصرف نیکوتین است.

۷.تحرک داشته باشید.

اگر قبل از ترک کردن سیگار به طور مرتب ورزش می‌کردید که خیلی عالی است. همین روند را ادامه دهید. اگر اینطور نیست پس از همین حالا شروع کنید. فعالیتی را که از آن لذت می‌برید، انتخاب کنید با این کار احتمال تداوم فعالیت ورزشی افزایش می‌یابد. با این کار از اضافه وزن جلوگیری کرده و اندروفین در بدنتان تولید می‌کنید که حس خوب شما را افزایش می‌دهد.

نیم ساعت ورزش را در برنامه روزانه خودتان قرار دهید. پیاده روی راحت‌ترین کار ممکن برای اغلب افراد است و راه حل فوری برای وسوسه سیگار کشیدن است. هنگامیکه احساس خستگی دارید؛ ۱۵ دقیقه در اطراف خانه قدم بزنید تا دوباره سرحال و آرام شوید.

اگر بیماری خاصی دارید که انجام فعالیت ورزشی رویش تأثیر دارد؛ پس با پزشکتان مشورت کنید. این امر در در صورتیکه این اواخر بدون تحرک بوده‌اید؛ اهمیت زیادی دارد.

۸.هر روز دوباره با خودتان عهد ببندید.

یک روز ساده تصمیم گرفته‌اید و با خودتان عهد بسته‌اید که سیگار را ترک کنید. هر روزی که بدون سیگار کشیدن می‌گذرد، شما را قوی‌تر می‌کند. شاید اوایل ترک سیگار، چنین حسی به شما دست ندهد اما به روالی که در پیش گرفته‌اید؛ اعتماد کنید و بدانید که زمان می‌تواند شما را التیام دهد و هر شب قبل از خوابیدن دفترچه ترک سیگار را بردارید و چند یادداشت در مورد همان روز را بنویسید. شما به سرعت با جمع شدن روزها در کنار هم شاهد پیشرفت خودتان خواهید بود.

هنگامیکه وقت می‌گذارید و به ارزش کارتان فکر می‌کنید برای ترک سیگار تا آخر عمر، اراده پیدا می‌کنید.

۹.مثل اسفنج عمل کنید.

همه می‌دانیم که سیگار کشیدن برای بدنمان مضر است ولی اگر شما هم مثل سایر سیگاری‌ها هستید؛ پس از دیدن مطالب مربوط به مضرات مصرف دخانیات اجتناب می‌کنید. چشمانتان را باز کنید و مخاطرات سیگار کشیدن را مطالعه کنید. با این کار آمادگی ذهنی برای موفقیت در ترک سیگار را پیدا خواهید کرد.

۱۰.بپذیرید و با آن کنار بیایید.

با آرامش، برنامه ترک را اجرا کنید و وسوسه‌های سیگار کشیدن را بپذیرید. با این وسوسه‌ها مبارزه نکنید به لحاظ عاطفی از کنار این وسوسه‌ها رد شوید. اغلب این وسوسه‌ها بیشتر از سه تا پنج دقیقه طول نمی‌کشند. این وسوسه‌ها را به عنوان نشانه‌ای از التیام بدنتان در نظر بگیرید.

۱۱.خودتان را سرزنش نکنید.

ترک سیگار در حکم یک هدیه است و آسیبی به شما نمی‌زند. نباید به این خاطر که نمی‌توانید سیگار بکشید، خودتان را سرزنش کنید. به خاطر رهایی از یک اعتیاد کشنده به دنبال ترک کردن سیگار هستید. این همان چشم انداز شما است. با چهارچوب ذهنی مثبت به راهتان ادامه دهید.

۱۲.صبور باشید.

یک شهر، یک روزه ساخته نمی‌شود؛ به همین صورت نمی‌توان سیگار را یک روزه یا در یک هفته ترک کرد. اغلب سیگاری‌ها قبل از ترک در حدود ۲۰ سال یا بیشتر، سیگار کشیده‌اند. با توجه به این زمان طولانی به صبر نیاز دارید. روی کنار زدن الگوهای قدیمی و به کارگیری الگوهای جدید و سالمتر متمرکز شوید. هر روزی که بدون سیگار کشیدن می‌گذرد؛ شما را به رهایی نهایی و مدنظرتان نزدیک‌تر خواهد کرد. امسال، سال خوبی برای ترک سیگار است. این فرصت را غنیمت بشمارید.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ویژگی های افراد دو جنسه یا همان ترانس ها چگونه است ؟