جرم استفاده از عکس پروفایل دیگران چیست؟


جرم استفاده از عکس پروفایل دیگران چیست؟

قوانین و مجازات استفاده عیرقانونی از عکس پروفایل دیگران چیست ؟

مجازات استفاده از عکس پروفایل دیگران

استفاده بدون اجازه از عکس پروفایل دیگران، به عنوان یک نقض از حقوق مالکیت فکری شناخته می‌شود. این عمل می‌تواند به عنوان یک جرم شناخته شود و ممکن است باعث شکایت و پیگیری قانونی شود.

پیشرفت تکنولوژی و توسعه‌ی اینترنت، باعث شده استفاده از فضای مجازی روز به روز بیشتر شود. اما متأسفانه، جرایمی مانند استفاده از عکس دیگران و ایجاد اکانت‌های جعلی توسط افراد سودجو، بسیار شایع شده است. در سال‌های اخیر، تعداد کاربران در فضای مجازی و برنامه‌های سرگرم‌کننده مانند واتساپ، تلگرام و اینستاگرام در ایران بسیار زیاد شده است.

به همین دلیل، افراد برای شناسایی خود به دیگر کاربران، از عکس‌های خودشان برای پروفایل اکانت استفاده می‌کنند. این امر، شرایط را برای سوءاستفاده‌ی برخی افراد فراهم کرده و آن‌ها را وسوسه می‌کند تا با دانلود تصاویر پروفایل افراد، به ایجاد اکانت‌های جعلی و یا قرار دادن مطالب نامناسب بپردازند.

جرم استفاده از عکس پروفایل دیگران چیست؟

جرم استفاده از عکس دیگران در پروفایل چیست ؟

بر اساس ماده ۱۶ این قانون هرکس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم، صوت یا تصویر دیگران را تغییر دهد یا تحریف کند مجرم است.

بر اساس این ماده قانونی هرکس تصویر دیگری را با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال، یا جزای نقدی از ۵ تا ۴۰ میلیون ریال و یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

بر همین اساس سوء استفاده از تصویر دیگری و قرار دادن عکس شخصی دیگران روی پروفایل صفحه خود در فضای مجازی جرم است و در صورت شکایت شخص از این کار فرد خاطی به مجازات قانونی محکوم می‌شود.

جرم استفاده از عکس پروفایل دیگران چیست؟

  • نحوۀ پیگیری قانونی این جرم

اگر کسی متوجه شود که از تصویر پروفایلش توسط سودجویان سوءاستفاده شده است ابتدا باید اقدام به جمع‌آوری مدارک کند یعنی اعمال خلافی را که با نام یا با عکسش صورت گرفته از طرق مختلف ثبت کند. به طور مثال می‌تواند از صفحۀ جعلی که با نام و عکس او ساخته شده اسکرین شات بگیرد.
گام بعدی این است که تمامی عکس‌های خود را از شبکه‌ها اجتماعی حذف کند و بعد به دادسرای جرایم رایانه‌ای مراجعه کرده و شکایتش را مطرح کند تا در آنجا به این شکایت رسیدگی شود.

  • برای جلوگیری از هر نوع سوءاستفاده از عکس پروفایل چه باید کرد؟

واقعیت این است که همواره سودجویانی وجود دارند که بخواهند از هر طریقی به منافع مدنظرشان برسند . از این رو بهتر است عکسی معمولی برای پروفایلتان انتخاب کنید. اگر هم ترجیح می‌دهید عکس پروفایلتان پر رنگ و لعاب و کاملاً شخصی باشد بهتر است آن را محدود کنید به گونه‌ای که فقط افرادی که می‌شناسید بتوانند عکستان را ببینند. عکس‌های پروفایل به نوعی معرف صاحب عکس هستند. معمولاً عکس‌هایی که در مکان‌های رسمی ارائه می‌شود با عکسی که فرد در شبکه‌های مجازی قرار می‌دهد متفاوت است و روحیات واقعی فرد را نشان می‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران، وب سایت علیرضا طباطبایی وکیل پایه یک دادگستری

بیشتر بخوانید

مجازات و نحوه شکایت از هک اینستاگرام چگونه است ؟

هک تلگرام و دیگر برنامه های موبایل افراد چه مجازاتی دارد ؟

حملات سایبری چیست و چه مجازاتی دارد ؟


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه عکس پروفایل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ساخت کاردستی ورزشی برای کودکان با روش های ساده و راحت