ویاگرا یا سیلدنافیل: قرص کوچک آبی برای ناتوانی جنسی مردان


ویاگرا یا سیلدنافیل: قرص کوچک آبی برای ناتوانی جنسی مردان

سیلدنافیل دارویی است که برای درمان اختلال نعوظ (ED) در مردان و فشارخون ریوی (PAH) در هر دو جنس مرد و زن استفاده می‌شود. این دارو تحت نام‌های تجاری ویاگرا، رواتیو و دیگر نام‌ها در دسترس است.

شفا آنلاین>سلامت جنسی>سیلدنافیل در سال ۱۹۸۹ توسط گروهی از شیمی‌دانان شرکت داروسازی فایزر در حین تلاش برای ایجاد درمان‌های جدید برای آنژین صدری(درد قلبی ناشی از اختلال خونرسانی به عضله قلب)، کشف شد. پژوهشگران آزمایش‌های بالینی این دارو، ممتوجه شدند که داوطلبان مرد اغلب نعوظ‌های مکرر و طولانی‌مدت را گزارش می‌کنند. پس از بررسی‌های بیشتر مشخص شد که سیلدنافیل اثر گشاده‌کننده عروقی بر رگ‌های خونی آلت تناسلی دارد و باعث تقویت نعوظ می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:شرکت فایزر متوجه شد که سیلدنافیل بالقوه می‌تواند درمان انقلابی برای اختلال نعوظ باشد که میلیون‌ها مرد در سراسر جهان با آن مبتلا می‌کند.. این شرکت تمرکز خود را بر روی تولید سیلدنافیل برای این هدف تغییر داد و در سال ۱۹۹۸ این دارو توسط FDA تحت نام تجاری ویاگرا تایید شد.

ویاگرا موفقیت تجاری عظیمی به دست آورد و به سرعت محبوب‌ترین درمان اختلال نعوظ شد. همچنین یکی از مشهورترین داروهای جهان شده و اکنون توسط میلیون‌ها مرد در سراسر جهان استفاده می‌شود.
داروشناسی سیلدنافیل

سیلدنافیل یک یک داروی مهارکننده فسفودی‌استراز نوع ۵ (PDE۵) است. PDE۵ آنزیمی است که یک ماده شیمیایی به نام گوانوزین مونوفسفات حلقوی (cGMP) را تجزیه می‌کند. cGMP در شل شدن رگ‌های خونی نقش دارد. سیلدنافیل با مهار PDE۵، سطح cGMP را افزایش می‌دهد که می‌تواند منجر به (گشاد شدن رگ‌های خونی از جمله در آلت تناسلی شو.

سیلدنافیل با افزایش جریان خون به آلت تناسلی طی تحریک جنسی می‌تواند به تقویت نعوظ یا راست شدن آلت تناسلی مردانه کمک کند، اما سیلدنافیل میل جنسی را افزایش نمی‌دهد.

سیلدنافیل همچنینبا شل کردن رگ‌های خونی در ریه‌ها به درمان بیماری پرفشاری خون ریوی یا PAH کمک کند.. این امر باعث می‌شود خون به راحتی بیشتری از ریه‌ها عبور کند، که می‌تواند بار کاری قلب را کاهش دهد و علائمی مانند تنگی نفس، سرگیجه و خستگی را بهبود بخشد.

سیلدنافیل به‌طور کلی داروی بی‌خطری است و خوب تحمل می‌شود. با این حال، می‌تواند عوارض جانبی مانند سردرد، قرمزی پوست، سوزش سردل و سرگیجه ایجاد کند. در موارد نادر می‌تواند عوارض جانبی جدی‌تری مانند پریاپیسم (نعوظ طولانی مدت و دردناک) و تغییرات بینایی ایجاد کند.

سیلدنافیل برای همه مناسب نیست. نباید توسط افرادی که داروهای خاص دیگری مانند نیترات مصرف می‌کنند یا افرادی که دچار بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی یا فشارخون بالای کنترل نشده هستند، باید با احتیاط مصرف شود.

اگر در نظر دارید سیلدنافیل مصرف کنید، مهم است که ابتدا با پزشکتان مشورت کنید تا در مورد مناسب بودن آن برای شما و بررسی خطرات و فواید احتمالی آن صحبت کنید.

سیلدنافیل نمونه کلاسیکی از دارویی است که به طور اتفاقی کشف شده، به این معنی که تصادفاً پیدا شده است. این در کشف داروها بسیار رایج است و بسیاری از مهم‌ترین داروهای مورد استفاده امروزه نیز به همین شکل کشف شده‌اند./همشهری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی