چطور اختلالات رفتاری دوران بلوغ را کم کنیم؟


چطور اختلالات رفتاری دوران بلوغ را کم کنیم؟

بر اساس اعلام کارشناسان، افسردگی، اضطراب، استرس و اختلال خوردن از شایع‌ترین اختلالات‌روانشناختی در دوران نوجوانی است. همچنین بر اساس آمار جهانی، از هر نوجوان حداقل یکی با یک مشکل رفتاری روبرو است و نیمی...

چطور اختلالات رفتاری دوران بلوغ را کم کنیم؟
بر اساس اعلام کارشناسان، افسردگی، اضطراب، استرس و اختلال خوردن از شایع‌ترین اختلالات‌روانشناختی در دوران نوجوانی است. همچنین بر اساس آمار جهانی، از هر نوجوان حداقل یکی با یک مشکل رفتاری روبرو است و نیمی از اختلالات روانی قبل از سن ۱۴ سالگی و حدود ۷۵ درصد از اختلالات روانشناختی که در بزرگسالان وجود دارد، از سن ۱۴ سالگی شروع می‌شود.
متخصصان معتقدند در سطح فردی، کسانی که از توانایی­ خود آگاهی ندارند، کسانی که عزت­ نفس پایینی دارند، کسانی که در گروه‌های منفی همسالان عضویت دارند و کسانی که تعهد مدرسه‌ای ضعیفی دارند می توانند این مشکلات را بروز دهد. در سطح خانوادگی و اجتماعی نیز عواملی نظیر فرآیند ناقص جامعه‌پذیری در خانواده، کنترل و نظارت والدینی ضعیف مانند والدینی که از محل نوجوانان خود بی‌خبرند، روابط سرد عاطفی بین اعضای خانواده، گسیختگی خانوادگی، شکاف نسلی بین فرزندان و والدین، ارتباط والد ـ فرزندی ضعیف، فقدان حمایت خانوادگی، پایگاه پایین اقتصادی و اجتماعی خانواده، کاهش تعلق خاطر به مدرسه، بی‌اعتقادی به هنجارهای رسمی مدرسه، مشارکت نکردن در فعالیت‌های مدرسه و گروه همسالان، کارایی نداشتن مدرسه، ضعف رسانه‌های جمعی و خانواده در جامعه‌پذیر کردن و کنترل نوجوان، روحیه کنجکاوی نوجوانان و ابهام هویتی همه می‌توانند زمینه‌ساز ایجاد رفتارها و مشکلات در نوجوان باشند.

در همین راستا توجه به سلامت روان نوجوانان و ارائه مشاوره از سوی متخصصان امر به این گروه سنی بسیار حائز اهمیت است.

محبوبه الله یاری روانشناس و کارشناس دفتر مشاوره و روانشناسی بهزیستی استان تهران در یک برنامه رادیویی درخصوص راه‌اندازی اورژانس دانش‌آموزی (مشاوره رایگان به دانش‌آموزان) گفت: مشاوره رایگان یکی از اهداف همیشگی ماست به دلیل اینکه با این کار، آینده بهتری برای دانش آموزان امروز پیش بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه مشاوره رایگان به دانش‌آموزان و یادگیری الگوهای ارتباطی جدید به کودکان کمک می‌کند تا در دوره نوجوانی و بلوغ کمتر دچار اختلالات رفتاری‌شوند، توضیح داد: مدرسه رفتن گام نخست برای شکل گیری ارتباطات است. آنچه که برای یک خانواده و دانش آموز اهمیت دارد بحث امنیت روانی در زمان مواجه شدن با مشکلات است که سازمان بهزیستی با ارائه مشاوره‌های رایگان این امنیت را ایجاد می‌کند.

ما باید تفاوت‌های فردی دانش آموزان را محترم بدانیم چون هر دانش آموز هیجانات بنیادی مانند غم و تعجب و شرم و نفرت و خشم و ترس و شادی را تجربه می‌کند و ما به عنوان یک فرد امن در کنار دانش آموز می‌توانیم کمک کنیم که هیجانات و علامت‌های بدنی خود را بشناسد.

الله یاری گفت: زمانی که کودک از بقیه فاصله می‌گیرد و یا ترسی را تجربه می‌کند قطعاً خودش راهکار و رفتارهای انطباقی را انتخاب می‌کند اما لازم است که صدای کودک را بشنویم و انگ اختلال به او نزنیم و اجازه دهیم تجربیات خود را به کلام تبدیل کند.

معمولاً وقتی بحث دانش آموزی مطرح می‌شود بیشتر افراد به مقوله پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموز توجه می‌کنند درصورتیکه زمانی به این هدف می‌رسیم که دانش آموز در یک فضای دلبستگی ایمن قرار گیرد و در مدرسه و کلاس درس الگوی ارتباطی خوب و جدیدی بگیرد و در کنار معلم خود احساس امنیت کند.

کارشناس دفتر مشاوره و روانشناسی بهزیستی استان تهران اظهار کرد: مشاوره رایگان به دانش آموزان و یادگیری الگوهای ارتباطی جدید به کودکان کمک می‌کند که در دوره نوجوانی و بلوغ کمتر دچار اختلالات رفتاری شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیسی دستور داده تا 3 میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود