داروی نیاکور چیست و چه کاربردی دارد؟


داروی نیاکور چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید داروی نیاسین (داروی نیاکور) را می‌توان به منظور کنترل مقدار کلسترول خون مصرف کرد. داروی نیاسین سبب کاهش LDL و افزایش HDL می‌شود. دوز این دارو برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. انواع مختلف نیاسین می‌تواند باعث گرگرفتگی شود، به خصوص زمانی که برای اولین بار مصرف آن را شروع می‌کنید.

نیاسین یک ویتامین B است که توسط بدن برای تبدیل غذا به انرژی ساخته و استفاده می‌شود. این ویتامین به سلامت سیستم عصبی، دستگاه گوارش و پوست فرد کمک زیادی می‌کند. نیاسین بخشی از یک مولتی ویتامین روزانه است که اکثر مردم به اندازه کافی آن را از غذاهایی که می‌خورند دریافت می‌کنند؛ غذاهایی از جمله شیر، گوشت و غلات. نیاسینامید نوعی ویتامین B3، یکی از هشت ویتامین B است که از بسیاری از جنبه‌های سلامتی حمایت می‌کند. اما کمبود و حتی مقدار زیاد این ویتامین در بدن باید مورد بررسی و کنترل قرار گیرد.

قبل از مصرف داروی نیاسین حتما با متخصص قلب و عروق یا دکتر داخلی مشورت کنید یا مشاوره دارویی داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

داروی نیاسین چیست؟ (نیاکور یا نیاسین آمید چیست؟)

ویتامین نیاسین که به عنوان ویتامین B3 نیز شناخته می‌شود، یک ویتامین محلول در آب است که برای عملکرد صحیح بدن ضروری است و از دسته داروهای مکمل است. درواقع نیاسین یک دارو نیست، اما گاهی اوقات در دوزهای بالاتر به عنوان دارویی برای درمان برخی شرایط پزشکی استفاده می‌شود. نیاسین می‌تواند به درمان کلسترول بالا کمک کند و برای افراد دارای کلسترول بالا به منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی تجویز می‌شود.

نیاسین فرم‌های مختلف تجویز دارد که در این مطلب با آنها آشنا می‌شوید. Slo-Niacin، Niacor، و Niaspan (نیاکور، اسلونیاسین و نیاسپان) فرمولاسیون‌های مختلف نیاسین، شکلی از ویتامین B3 هستند که هر کدام برای مصارف خاص و با ویژگی‌های متمایز طراحی شده‌اند.

متن انگلیسی:
Niacin occurs naturally in many foods, including greens, meat, poultry, fish, and eggs
ترجمه متن:
نیاسین به طور طبیعی در بسیاری از غذاها از جمله سبزیجات، گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ وجود دارد.

webmd

۱. داروی نیاسپان چیست؟

نیاسپان یک قرص خوراکی است که برای درمان کلسترول بالا کاربرد دارد. این دارو حاوی نیاسین یا نیکوتینیک اسید است که در واقع به دسته ویتامین‌های B تعلق دارد. این ترکیب که همان ویتامین B-۳ است، هم به‌صورت طبیعی در برخی منابع غذایی وجود دارد و هم به‌صورت ترکیبی در برخی مکمل‌ها و داروها از آن استفاده می‌شود. به‌صورت ویژه قرص نیاسپان از ترکیب نیاسین برای کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید در خون و درمان علائم چربی بالا تولید شده است.

۲. داروی اسلونیاسین چیست؟

نیاسین یا اسید نیکوتینیک یک ویتامین B طبیعی است که در بسیاری از منابع طبیعی یافت می‌شود و می‌تواند به عملکرد سیستم گوارش، پوست و سیستم عصبی کمک کند. این ترکیب به‌صورت خاص در برخی از مکمل‌ها و داروها نیز به کار می‌رود که یکی از آنها داروی اسلو نیاسین نام دارد.

SLO-NIACIN حاوی نیاسین، یکی از اعضای گروه ویتامین ب کمپلکس (اسید نیکوتینیک، ویتامین B۳) و یک مکمل غذایی است. این محصول نسبت به فرم‌های دارویی معمولی، نیاسین را آهسته‌تر آزاد می‌کند. این ممکن است استفاده از آن را برای کسانی که نمی‌توانند سایر فرم‌های دارویی نیاسین (که در آنها نیاسین به‌سرعت آزاد می‌شود.) را تحمل کنند، گزینه مناسبی باشد. در واقع فرمول منحصربه‌فرد اسلو نیاسین آن را از سایر محصولات مشابه حاوی نیاسین متفاوت کرده است.

این دارو از یک سیستم رهش کنترل شده پلی ژل منحصربه‌فرد استفاده می‌کند که در سایر محصولات مکمل غذایی نیاسین موجود نیست که آزادسازی تدریجی و اندازه‌گیری شده نیاسین را تضمین می‌کند. این برای کاهش بروز گرگرفتگی که معمولاً با استفاده از نیاسین با رهش فوری همراه است، طراحی شده است. این دارو نیز در دسته داروهای کنترل‌کننده چربی خون قرار دارد و می‌تواند به درمان چربی خون، کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید بالا به همراه یک رژیم غذایی کم‌چرب کمک کند.

داروی نیاکور چیست و چه کاربردی دارد؟نیاسین یا ویتامین ب۳ مکمل است.

۳. آمپول نیاسین

نیاسین در اشکال مختلفی در دسترس است. ممکن است این ویتامین در کرم‌ها، پمادها، آمپول و سرم جای داده شود. آمپول نیاسین در مواردی که شخص به ویتامین نیاسین زیادی نیاز داشته باشد، تزریق می‌شود.

نیاسین کدام ویتامین است؟ (ویتامین نیاسین چیست؟)

نیاسین یا اسید نیکوتینیک یک ویتامین B طبیعی است. ویتامین b3 در بسیاری از اشکال تجویزی در ترکیب با مواد دیگر، تجویز می‌شود.

‏نحوه مصرف داروی نیاسین چگونه است؟

داروی نیاکور یا نیاسین را می‌توان به روش‌های مختلفی استفاده کرد. در درجه اول به عنوان یک مکمل غذایی یا به عنوان یک داروی تجویزی برای درمان برخی بیماری‌های خاص مصرف می‌شود. ما در اینجا درباره نحوه مصرف داروی نیاسین مواردی را توضیح داده‌ایم که شاید دانستن آن‌ها بد نباشد.

نیاسین به عنوان یک مکمل غذایی بدون نسخه در اشکال مختلف مانند نیاسینامید یا اسید نیکوتینیک موجود است. بسیاری از افراد برای اطمینان از دریافت کافی این ویتامین ضروری در رژیم غذایی خود از مکمل‌های نیاسین استفاده می‌کنند.

هنگام استفاده از نیاسین، پیروی از توصیه‌های پزشک بسیار مهم است؛ به خصوص اگر آن را در دوزهای بالاتر و برای شرایط درمانی خاص مصرف می‌کنید. زیرا ممکن است عوارض جانبی و تداخل با سایر داروها وجود داشته باشد. همیشه قبل از شروع مکمل نیاسین یا استفاده از آن برای اهداف پزشکی با یک متخصص مشورت کنید.

داروی نیاکور چیست و چه کاربردی دارد؟مکمل نیاسین موارد مصرف مختلفی دارد.

نحوه مصرف داروی نیاسپان

این دارو را به‌صورت خوراکی همراه با یک وعده غذایی یا میان‌وعده کم‌چرب طبق دستور پزشک، معمولاً قبل از خواب مصرف کنید. مصرف نیاسین با معده خالی عوارض جانبی (مانند برافروختگی و ناراحتی معده) را افزایش می‌دهد. قرص‌ها را به طور کامل ببلعید. از خردکردن یا جویدن قرص‌ها خودداری کنید. انجام این کار می‌تواند تمام دارو را به یکباره آزاد کند و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

به‌هیچ‌عنوان نباید دارو بدون نظر پزشک قطع کرد یا این که دوز مصرفی آن را تغییر داد. مصرف دارو باید کاملاً مطابق دستور پزشک باشد. درصورتی‌که دارو را برای مدتی طولانی مصرف نکرده‌اید بهتر است برای شروع مجدد دارو حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنید. در نهایت این که این دارو در فرمولاسیون‌های مختلفی موجود است و نباید به‌هیچ‌عنوان بین اشکال مختلف دارو، دوزهای متفاوت یا حتی برندهای مختلف جابه‌جا شد، چرا که ممکن است موجب بروز مشکلات شدید کبدی شود.

نحوه مصرف داروی اسلونیاسین

مصرف قرص اسلونیاسین باید بر اساس دستور پزشک باشد. بااین‌حال معمولاً نحوه مصرف این دارو به‌صورت روزی یک بار در صبح یا عصر است. مصرف این دارو به‌صورت قرص خوراکی است و بهتر است همراه با یک وعده غذایی یا میان‌وعده کم‌چرب مصرف شود. در برخی مواقع ممکن است پزشک توصیه کند این دارو به‌صورت دو تا سه بار در روز مصرف شود. نباید قرص اسلونیاسین را با معده خالی مصرف کرد، چرا که قطعاً خطر عوارض جانبی دارو افزایش می‌یابد.

به‌هیچ عنوان همراه مصرف این دارو از الکل استفاده نکنید و غذاهایی که می‌خورید تند و بسیار گرم نباشند تا به این ترتیب ریسک گرگرفتگی ناشی از مصرف این دارو کاهش یابد. البته شاید در مواردی پزشک توصیه کند نیم ساعت قبل از خوردن این دارو یک داروی ضدالتهابی مانند ایبوپروفن را نیز مصرف کنید تا تاثیر نامطلوب آن کمتر شود. مصرف منظم دارو در یک تایم مشخص می‌تواند به اثربخشی بیشتر آن کمک کند.

نمی‌دونی کدوم نوع مکمل نیاسین برای شما مناسبه؟

همین حالا از دکتر سوال کن!

داروی نیاکور چیست و چه کاربردی دارد؟

قرص نیاسین برای چیست؟ (خواص نیاسین)

گاهی اوقات نیاسین به تنهایی یا همراه با سایر داروها توسط یک متخصص برای کمک به کاهش سطح کلسترول بالا و تسکین علائم چربی خون بالا تجویز می‌شود. فواید نیاسین بسیار است؛ داروی نیاکور می‌تواند کلسترول HDL (خوب) را افزایش و کلسترول LDL (بد) و تری گلیسیرید را کاهش دهد و برای پایین آوردن چربی خون سریع تجویز می‌شود. این ممکن است به جلوگیری از ایجاد پانکراتیت (التهاب پانکراس) و سایر مشکلات ناشی از سطوح بالای کلسترول و تری گلیسیرید در خون کمک کند. این مورد استفاده‌ از نیاسین، نیاز به تجویز و نظارت دقیق یک پزشک متخصص دارد.

نیاسین می‌تواند برای درمان پلاگرا مورد استفاده قرار گیرد. کمبود نیاسین می‌تواند منجر به بیماری به نام پلاگر شود که با علائمی مانند بثورات پوستی، اسهال و زوال عقل مشخص می‌شود. داروی نیاکور ممکن است برای سایر شرایط پزشکی نیز توسط متخصصین تجویز شود. اما این مورد باید همیشه تحت راهنمایی یک پزشک انجام شود.

۱. موارد مصرف داروی نیاسپان

در کل قرص نیاسپان یک داروی کاهش‌دهنده چربی خون است و به‌عنوان یک مکمل رژیم غذایی برای مواقعی که رژیم غذایی کم‌چرب نمی‌تواند به کنترل چربی خون کمک کند، تجویز می‌شود. NIASPAN برای کاهش سطح بالای TC، LDL-C، Apo B و TG و افزایش HDL-C در بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی اولیه و دیس لیپیدمی مختلط تایید شده است.

در بیماران با سابقه انفارکتوس میوکارد و هیپرلیپیدمی، داروی نیاسپان برای کاهش خطر انفارکتوس غیرکشنده میوکارد توصیه می‌شود. همچنین این دارو در بیمارانی با سابقه بیماری های قلبی و بیماری عروق کرونر و هیپرلیپیدمی، همراه با یک رزین اتصال‌دهنده به اسید صفراوی، برای کند کردن پیشرفت یا ترویج پسرفت بیماری آترواسکلروتیک تجویز می‌شود.

۲. موارد مصرف داروی اسلونیاسین

در درجه اول هدف مصرف قرص اسلونیاسین پیشگیری یا درمان کمبود نیاسین در بدن است. کمبود نیاسین ممکن است ناشی از برخی شرایط پزشکی (مانند سوءمصرف الکل، سندرم سوء جذب، بیماری هارتناپ)، رژیم غذایی نامناسب یا استفاده طولانی‌مدت از برخی داروها (مانند ایزونیازید) باشد.

کاربرد دیگر این دارو برای کاهش خطر حمله قلبی (نشانه های سکته قلبی چیست؟) در افرادی با میزان کلسترول بالای خون و سابقه حمله قلبی است. درصورت بالا بودن کلسترول در آزمایش خون ممکن است پزشک این دارو را تجویز کند. اسلو نیاسین را می‌توان به همراه سایر داروهای کلسترول برای کاهش سریع‌تر چربی خون بالا جمع شده در شریان‌ها استفاده کرد. در کل این دارو با کم کردن سطح چربی خون و از طرفی با کاهش فشارخون می‌تواند به‌عنوان یک درمان مکمل برای بیماری های قلبی موثر باشد.

۳. قرص نیاسین برای مو

استفاده از نیاسین برای موها می‌تواند بسیار موثر باشد. این دارو با بهبود گردش خون فولیکول موها به خونرسانی بیشتر، رشد این فولیکول‌ها و بهبود اکسیژن رسانی کمک می‌کند. در این صورت موهای سالم‌تر و زیباتری خواهید داشت. پیش از استفاده‌ی خودسرانه از مکمل نیاسین برای موها، بهتر است با دکتر پوست و مو و زیبایی مشورت کنید.

۴. قرص نیاسین برای نعوظ

گفته شده است که قرص نیاسین می‌تواند در بهبود نعوظ کمک کند. با کمک نیاسین میزان چربی خون تنظیم می‌شود و این مسئله به خونرسانی بهتر آلت تناسلی و پیشگیری از تصلب شرایین کمک می‌کند. توجه داشته باشید که اگر اختلال نعوظ دارید، این دارو برای شما درمان به دنبال ندارد. تنها ممکن است کمک کننده باشد. اگر با اختلال نعوظ مواجه شده‌اید، با دکتر اورولوژی مشورت کنید.

داروی نیاکور چیست و چه کاربردی دارد؟ویتامین B و داروی نیاسین

۵. نیاسین برای پوست (کرم نیاسین آمید، پماد نیاسین و سرم نیاسین)

از این محصولات برای تنظیم کردن میزان چربی و رطوبت پوست کمک گرفته می‌شود. مرطوب‌کننده و چرب کننده‌های حاوی نیاسین برای پوست بسیار مناسب هستند. البته بهتر است قبل از استفاده از این دارو با دکتر پوست و مو و زیبایی مشورت کنید.

۶. نیاسین و افسردگی

هنگامی که نیاسین در بدن کم باشد، ممکن است که فرد به بیماری پلاگر مبتلا شود. این بیماری علائم روان پریشی و افسردگی به دنبال دارد. بنابراین مصرف داروی نیاسین می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به افسردگی موثر باشد، اما نمی‌توان این مکمل را درمانی برای افسردگی دانست. اگر به افسردگی مبتلا هستید و علائم آن را در خود می‌بینید، حتما به دکتر روانشناس یا دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

۷. نیاسین بدنسازی

این ویتامین می‌تواند در عضله سازی به بدن کمک کند و روند بدنسازی را تسریع ببخشد. توجه کنید که اگر بدنسازی می‌کنید، مصرف مکمل‌ها باید با مشورت دکتر تغذیه باشد. از مصرف خودسرانه مکمل‌ها و ویتامین‌ها بپرهیزید.

داروی نیاکور چیست و چه کاربردی دارد؟قرص نیاسین دوزهای مختلفی دارد.

دوز مصرفی داروی نیاکور یا ویتامین نیاسین (قرص نیاسین ۱۰۰ یا ۵۰۰)

داروی نیاکور برای کلسترول و تری گلیسیرید بالا:

  • بزرگسالان ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم یک تا سه بار در روز مصرف کنند.
  • در کودکان نیز مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.

داروی نیاکور یا همان نیاسین برای فرم دوز خوراکی (قرص نیاکور با اثر طولانی):

  • بزرگسالان و کودکان بالای ۱۶ سال در ابتدا باید ۵۰۰ میلی‌گرم در روز، قبل از خواب مصرف کنند. پس از ۴ هفته، پزشک دوز را به ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز، قبل از خواب افزایش می‌دهد. با این حال، دوز معمولا بیش از ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز نیست. در کودکان ۱۶ ساله و کمتر مصرف و دوز قرص نیاکور باید توسط پزشک تعیین شود.

متن انگلیسی:
The tolerable upper level (UL) for maximum daily dose of niacin is Children 1-3 years, 10 mg، Children 4-8 years, 15 mg، Children 9-13 years, 20 mg، Adults, including Pregnant and Lactating women, 14-18 years, 30 mg، and Adults, including pregnant and breast-feeding women, older than 18 years, 35 mg
ترجمه متن:
سطح بالای قابل تحمل (UL) برای حداکثر دوز روزانه نیاسین عبارت است از کودکان ۱-۳ ساله، ۱۰ میلی‌گرم، کودکان ۴-۸ ساله، ۱۵ میلی‌گرم، کودکان ۹-۱۳ سال، ۲۰ میلی‌گرم، بزرگسالان، از جمله زنان باردار و شیرده، ۱۴-۱۸ سال، ۳۰ میلی‌گرم و بزرگسالان، از جمله زنان باردار و شیرده، بالای ۱۸ سال، ۳۵ میلی‌گرم.

rxlist

دوز مصرفی داروی نیاسپان

دوز مصرفی داروی نیاسپان بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان تعیین می‌شود. برای کاهش خطر عوارض جانبی، پزشک ممکن است به شما دستور دهد که این دارو را با دوز کم شروع کنید و به‌تدریج دوز خود را افزایش دهید. دوز شما باید به‌آرامی افزایش یابد. ترجیحاً درمان با نیاسپان باید با ۵۰۰ میلی‌گرم در شب شروع شود تا بروز و شدت عوارض جانبی که ممکن است در طول درمان اولیه رخ دهد کاهش یابد.

سپس بر اساس نیاز بیمار می‌توان دوزهای بالاتر ۷۵۰ و ۱۰۰۰ میلی‌گرم را تجویز کرد. دوز به‌تدریج هر ۴ هفته تا حداکثر دوز ۲۰۰۰ میلی‌گرم قبل از خواب افزایش می‌یابد. مصرف قرص‌ها می‌تواند به‌صورت یک قرص نیاسپان ۱۰۰۰ میلی گرمی یا دو قرص نیاسپان ۵۰۰ میلی گرمی قبل از خواب باشد. اگر دوز تجویزی ۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز باشد، می‌توان دو قرص نیاسپان ۷۵۰ میلی گرمی در روز قبل از خواب مصرف کرد.

دوز مصرفی داروی اسلونیاسین

داروی اسلو نیاسین در سه دوز اسلونیاسین ۲۵۰، اسلونیاسین ۵۰۰ و اسلونیاسین ۷۵۰ میلی گرمی موجود است. میزان دوز تجویز شده برای بیماران توسط پزشک بسته به عوامل مختلفی از جمله سن بیمار، شرایط بیماری، داشتن سابقه حساسیت به دوزهای بالای انواع مکمل‌های نیاسین و نحوه پاسخ‌دهی بیمار به درمان دارد. بااین‌حال معمولاً پزشک در شروع مصرف از تجویز دوزهای بالاتر روزی ۵۰۰ میلی گرم خودداری می‌کند و سعی می‌کند ابتدا با دوزهای پایین‌تر درمان با اسلو نیاسین را شروع کند.

داروی نیاکور چیست و چه کاربردی دارد؟داروی نیاکور به منظور کنترل کلسترول بدن تجویز و مصرف می‌‌شود.

بهترین زمان مصرفی قرص نیاسین ۵۰۰ (قرص نیاسین خارجی یا قرص نیاسین ایرانی)

مکمل نیاسین را به صورت خوراکی همراه با یک وعده غذایی یا میان‌وعده کم‌چرب طبق دستور پزشک، معمولاً ۱ تا ۳ بار در روز مصرف کنید. مصرف نیاکور با معده خالی عوارض جانبی (مانند ناراحتی معده) را افزایش می‌دهد. در زمان مصرف قرص نیاکور تمام راهنمایی‌های موجود روی بسته‌بندی مکمل نیاسین را دنبال کنید. اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است، آن را طبق دستور مصرف کنید.

عوارض جانبی داروی نیاکور یا نیاسین

نیاکور می‌تواند باعث گرگرفتگی شود، به خصوص زمانی که برای اولین بار مصرف آن را شروع می‌کنید. احتمالاً پزشک افزایش آهسته دوز را برای کاهش این مشکل پیشنهاد می‌کند. همچنین ممکن است یک فرمول تجویزی برای کنترل گرگرفتگی ارائه دهد. نیاسین می‌تواند باعث ناراحتی معده و اسهال نیز شود. بااینحال، همه این عوارض جانبی با گذشت زمان از بین می‌روند.

داروی نیاکور علاوه‌بر موارد گفته شده می‌تواند باعث مشکلات کبدی، زخم معده، تغییر در سطح گلوکز، آسیب عضلانی، فشار خون پایین، تغییرات ریتم قلب و مسائل دیگری نیز شود. افراد مبتلا به هر نوع بیماری از جمله بیماری کبد یا کلیه، دیابت، فشار خون بالا یا مشکلات قلبی عروقی باید قبل از استفاده از مکمل‌های نیاسین با پزشک مشورت کنند.

در دوزهای پایین DRI، نیاسین برای همه بی‌خطر است. با این حال، در مقادیر بالاتری که برای درمان شرایط پزشکی خاصی استفاده می‌شود، می‌تواند خطراتی داشته باشد. به همین دلیل، کودکان و زنان باردار یا شیرده نباید مکمل‌های نیاسین را بیش از DRI مصرف کنند، مگر اینکه توسط پزشک توصیه شده باشد. افراد مبتلا به نقرس کنترل نشده نیز نباید از مکمل‌های نیاسین استفاده کنند.

داروی نیاکور چیست و چه کاربردی دارد؟اسلو نیاسین به طور مستقیم روی عروق تأثیر نمی‌گذارد و برای بدست آوردن اثرات مطلوب، نیاز به متابولیسم در کبد دارد.

عوارض داروی نیاسپان

هر دارویی به نسبت فوایدی که دارد، ممکن است یک سری عوارض جانبی نیز داشته باشد که برخی موقتی و طبیعی بوده و برخی نیز عوارض جدی دارو هستند. بعد از مصرف داروی نیاسپان در برخی از افراد این عوارض دیده می‌شود.

  • برافروختگی صورت و گردن همراه با گرما
  • سردرد
  • خارش
  • سوزش
  • تعریق
  • لرز یا سوزن‌سوزن‌شدن
  • سرگیجه
  • ناراحتی معده
  • سوزش سر دل
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال

ممکن است طی ۲ تا ۴ ساعت پس از مصرف این دارو چنین عوارضی رخ دهد. این اثرات باید با تطبیق بدن با دارو بهبود یابند یا از بین بروند.

اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. سایر عوارض جدی شامل این موارد می‌شود.

  • سبکی سر
  • ضربان نامنظم قلب
  • مشکلات بینایی
  • زردی پوست و چشم
  • گرفتگی عضلات پا
  • خشکی دهان
  • علائمی شبیه آنفولانزا
  • تورم پا و دست‌ها
  • کهیر
  • علائم مشکلات لخته‌شدن خون مانند خون در ادرار یا خونریزی لثه و بینی، غش‌کردن و افزایش سرفه

عوارض داروی اسلونیاسین

در برخی از افراد مصرف قرص اسلونیاسین می‌تواند یک سری عوارض جانبی را نیز به دنبال داشته باشد. البته در کل این دارو به دلیل آزادسازی تدریجی نیاسین عوارض جانبی کمتری دارد. بااین‌حال علائم آلرژیک مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم و التهاب صورت، لب‌ها، زبان یا گلو از جمله عوارضی است که در برخی از افراد ممکن است دیده شود.

علاوه بر این موارد برخی از عوارض جدی‌تر است که شامل این موارد می‌شود.

  • علائم حملات قلبی
  • درد یا فشار در قفسه سینه
  • درد در فک یا شانه
  • حالت تهوع
  • تعریق

سایر عوارض جانبی که ممکن است با مصرف اسلو نیاسین بروز کند شامل:

  • قند خون بالا
  • افزایش تشنگی
  • افزایش ادرار
  • خشکی دهان
  • حساسیت و ضعف عضلانی
  • احساس سبکی سر
  • غش و بیهوشی
  • ضربان نامنظم قلب
داروی نیاکور چیست و چه کاربردی دارد؟

چربی خونت بالاست و نگران مدیریت کلسترول خونت هستی؟ کلیک کن!

منع مصرف و موارد احتیاط داروی نیاکور یا نیاسین

باید بدانید که نیاسین باعث برافروختگی (قرمزی، گرمی، خارش و سوزن سوزن شدن) صورت، گردن، سینه یا پشت می‌شود. این عارضه جانبی معمولاً پس از چند هفته مصرف دارو از بین می‌رود. از نوشیدن الکل یا نوشیدنی‌های گرم یا خوردن غذاهای تند در زمان مصرف نیاسین خودداری کنید.

موارد احتیاط نیاسپانموارد احتیاط اسلونیاسین
بر اساس اطلاعات موجود مصرف نیاسپان در دوران بارداری مجاز نیست و زنان در صورت بارداری باید مصرف این دارو را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنند.هنوز تاثیرات کامل داروی اسلو نیاسین بر جنین تایید نشده و معلوم نیست آیا با مصرف اسلو نیاسین در دوران بارداری نوزاد هنگام تولد آسیب می‌بیند یا خیر. به همین دلیل توصیه می‌شود که در دوران بارداری از مصرف این دارو خودداری شود.
شیردهی از دیگر شرایطی است که در آن نباید داروی نیاسپان را مصرف کرد و در این دوره باید یا مصرف دارو قطع شود یا این که در صورت لزوم مصرف این دارو، شیردهی متوقف شود.شیردهی جزء شرایطی است که مصرف اسلونیاسین در آن ممنوع است. نیاسین در شیر مادر ترشح شده و تاثیر آن روی نوزاد مشخص نیست. مادران شیرده درصورتی‌که مجبور به مصرف اسلو نیاسین هستند نباید با مصرف این دارو به کودک خود شیر دهند و باید شیردهی را متوقف کنند. در این شرایط بهتر است توصیه‌های لازم در خصوص بهترین گزینه‌های موجود را از پزشک دریافت کرد.
افراد مبتلا به دیابت ممکن است سطح قند خون ناشتا بالاتری را تجربه کنند. اگر دیابت دارید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که قند خون خود را بیشتر کنترل کنید و هرگونه تغییر در الگوهای معمول قند خون خود را به پزشک گزارش دهید. ممکن است نیاز باشد تا پزشک دوز داروهای دیابت شما را مجدداً تنظیم کند.——
موارد احتیاط انواع نیاسین

تداخلات دارویی نیاکور یا مکمل نیاسین

داروهای ضد انعقاد (رقیق‌کننده‌های خون) ممکن است اثرات این داروها را قوی‌تر کند و خطر خونریزی را افزایش دهد. داروهای فشار خون و مسدودکننده‌های آلفا نیز می‌تواند اثرات داروهای مصرفی برای کاهش فشار خون را قوی‌تر کند و منجر به خطر ابتلا به فشار خون پایین شود.

اطلاعات دارویی ویتامین نیاسین

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی داروی نیاکور را مشاهده کنید.

اشکال داروییتداخلات داروییعوارض جانبی
قرص نیاکورآتورواستاتینگرگرفتگی
قرص نیاسپان ۱۰۰۰ میلی گرمیفلوواستاتینناراحتی معده
قرص نیاسپان ۷۵۰ میلی گرمیلوواستاتیناسهال
قرص نیاسپان ۵۰۰ میلی گرمیپراواستاتینمشکلات کبدی
قرص اسلونیاسین ۷۵۰ میلی گرمیسیمواستاتینزخم معده
قرص اسلونیاسین ۵۰۰ میلی گرمیداروهای قلبیآسیب عضلانی
قرص اسلونیاسین ۲۵۰ میلی گرمیرقیق کننده‌های خونتغییر ریتم قلب
نیاسین ۵۰۰مولتی ویتامین‌ها
نیاسین ۱۰۰داروهای فشارخون
اطلاعات دارویی نیاسین

نیاسین در چه مواد غذایی وجود دارد؟ (مواد غذایی حاوی نیاسین)

نیاسین به طور طبیعی در بسیاری از غذاها از جمله سبزیجات، گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ وجود دارد.

مکانیسم عملکرد داروی نیاکور

داروی نیاکور به عنوان یک دارو، دو نشانه اصلی دارد. دوزهای درمانی نیاسین می‌تواند سطح کلسترول تام را تا ۲۵ درصد، لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را تا ۱۰ تا ۱۵ درصد و تری گلیسیرید را تا ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش دهد. نیاسین با افزایش ۱۵ تا ۳۵ درصدی، بالاترین اثربخشی را برای افزایش کلسترول با چگالی بالا (HDL) دارد.

داروی نیاکور چیست و چه کاربردی دارد؟داروی نیاکور دارای عوارض جانبی متفاوتی است که باید از آن‌ها جلوگیری شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

کمبود نیاسین معمولاً از دریافت ناکافی غذاهای حاوی نیاسین و تریپتوفان ناشی می‌شود. همچنین می‌تواند ناشی از عواملی باشد که تبدیل تریپتوفان به نیاسین را کاهش می‌دهد. افرادی که دچار سوء تغذیه هستند و یا بی‌اشتهایی، اختلال مصرف الکل، ایدز، بیماری التهابی روده یا سیروز کبدی داشته و دچار سوءتغذیه هستند، اغلب میزان نیاسین ناکافی را در بدن خود احساس می‌کنند.

افرادی که به اندازه کافی ریبوفلاوین (ویتامین B2)، پیریدوکسین (ویتامین B6) یا آهن مصرف نمی‌کنند، تریپتوفان کمتری را به نیاسین تبدیل می‌کنند زیرا آنزیم‌های موجود در مسیر متابولیک این تبدیل برای عملکرد به این مواد مغذی وابسته هستند. تمامی این افراد در معرض ابتلا به مشکلات جدی‌تر بوده و باید توسط یک پزشک متخصص بررسی شوند. در این موارد پزشک اشکال مختلف داروی نیاسین را تجویز می‌کند.

اگر شما هم در هر یک از این شرایط هستید، لازم است با متخصص قلب و عروق یا بهترین متخصص داخلی یا بهترین دکتر تغذیه مشورت کنید تا روند درمانی مناسبی برای شما در نظر گرفته شود. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی استفاده کنید. در این مسیر دکترتو همراه شماست تا بتوانید مناسب‌ترین پزشک را بیابید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری، امکان مشاوره آنلاین دکتر قلب و عروق، مشاوره آنلاین دکتر متخصص داخلی و مشاوره آنلاین دکتر متخصص تغذیه نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شرایط فروش اقساطی KMC X5 با تحویل 30 روزه اعلام شد + جدول اردیبهشت 1403