شکل و اندازه خانواده در تاب آوری همسران موثر است


شکل و اندازه خانواده در تاب آوری همسران موثر است

شکل و اندازه خانواده در تاب آوری همسران موثر است نرگس بیگدلی روانشناس و مشاور خانواده در ادامه این مطلب اضافه میکند نقش پدر بزرگ و مادر بزرگ ها در فرزندآوری و تاثیر آن در تاب آوری خانواده و روابط همسران...

شکل و اندازه خانواده در تاب آوری همسران موثر است
شکل و اندازه خانواده در تاب آوری همسران موثر است نرگس بیگدلی روانشناس و مشاور خانواده در ادامه این مطلب اضافه میکند نقش پدر بزرگ و مادر بزرگ ها در فرزندآوری و تاثیر آن در تاب آوری خانواده و روابط همسران را مورد تاکید قرار داده است.
فرزند آوری و بارداری می تواند بر روابط شما با خانواده و همسرتان تاثیر گذار باشد رابطه هر کس با خانواده اش متفاوت است و خبر باردار شدن شما یا آمدن فرزند کوچک می تواند نقش مهمی در بهتر شدن روابط شما داشته باشد یا برعکس.
برخی از زوجین می گویند که بچه دار شدن اتمسفر عاطفی و روانی و رابطه همسران را تقویت میکند و حتی در مواجهه با مشکلات و چالشهای پیش رو عملکرد بهتری داشته باشند بر این اساس این دسته از زوجین معتقدند که وجود فرزند موجب تاب آوری بیشر آنها شده است و بر روابط آنها تاثیر مثبت داشته است در حالی که برخی دیگر از همسران اوضاع را به این خوبی ارزیابی نمیکنند
بهرحال اصل کلی این است که نسبت به خانواده یا همسر خود هر احساسی داشته باشید، بهرحال باید بتوانید فراز و نشیب ها را مدیریت کنید از این رو تاب آوری همسران در نقش والد هم مفهومی ضروری است.
گرفتن فشار
بارداری یا فرزند آوری می تواند تا حدودی فشارهایی که از طرف پدر و مادرخودتان یا پد و مادر همسرتان بر شما وارد می شود را کم کند یا گاهی برعکس. البته اغلب این امر تاثیر مثبت دارد .
گاهی پدر بزرگ و مادر بزرگ ها فراموش می­کنند که داشتن یک نوزاد یا فرزند کوچک در خانه چه شرایط جدیدی را برای زوجین ایجاد می­کند و ازین لحاظ میزان استرس و نگرانی زوجین را بیشتر می­کنند و یا تاب آوری و توانایی آنها را از جهات مختلف تحت تاثیر قرار دهد
زیرا حتی با وجود فاصله محل زندگی زمان کمتری برای رفت و آمد باقی می ماند و این امر ممکن است موجب نارضایتی آنان و در پی آن ایجاد نگرانی و تنش در بین زوجین بشود گاهی آنها در مکانی دورتر زندگی می کنند و دیدن شان می تواند کار سختی باشد و رفتن و مشکلاتی از قبیل خواباندن کودکان در محیط جدید گرفته تا نگرانی در مورد آسیب رساندن به اسباب و وسایل خانه یا عصبانیت آنها در پی دااشته باشد.
همچنین گاهی تربیت یا تنبیه کودکان در مقابل دیگران می تواند مشکل ساز باشد زیرا موجبات ناراحتی پدر بزرگ ها و مادر بزرگها را فراهم میکند. این امر به همکاری و همفکری عمیق زوجین نیاز دارد زیرا آنها بیشتر از هر کسی فرزند خود را می شناسند.
پس تلاش مضاعف برای بهترین و مناسبترین عملکردِ تربیتی می تواند عامل مهمی در تحکیم پیوند زوجین باشد.
آنها باید سعی کنند به سازش هایی فکر کنند تا خود و والدین یا همسرشان را راضی نگه دارند.
از طرف دیگر، اگر آنها در مورد ندیدن کودک شما به اندازه گله می کنند، می توانید طبق یک برنامه ریزی منظم به دیدن آنها بروید تا هر دوی شما از قبل تاریخ دور هم جمع شدن را بدانید.
برعکس، گاهی والدین یکی از زوجین یا هر دوی آنها تمایل چندانی به درگیر شدن در زندگی نوه های خود را ندارند، که این امر می تواند ناراحت کننده باشد.
زیرا کمک والدین یا سایر اعضای خانواده ی زوجین در نگهداری یا تربیت فرزندان بسیار مفید است و می تواند حس نگرانی از مداخله یا سوء تفاهم ها را از بین ببرد و به نوبه خود عاملی در پیوند محکمتر و صمیمی تر بین زوجین باشد.
گاهی با هر ترفند و تلاشی همچنان این فاصله ها از بین نمی روند که در این صورت زوجین باید این واقعیت را بپذیرند، سعی کنند به جلو حرکت کنند و روی سایر روابط مثبت در زندگی خود و فرزندانشان تمرکز کنند.
شکل و اندازه خانواده هم در تاب آوری همسران موثر است
خانواده ها در اشکال و اندازه های مختلف با رده های سنی مختلف هستند و اغلب آنها یک ساختار متداول و مشابه نیستند به عنوان مثال، ممکن است اجدادیا پدر و مادر ناتنی داشته باشید ممکن است سعی کنید آنها را در خانواده بگنجانید البته این کار بسیار سختی است که با همه کنار بیایید و طوری رفتار کنید که هیچ عضوی در خانوده ناراحت نشود.

مقابله با حسادت ها هم میتواند در تاب آوری زوجین موثر باشد
حسادت یا جانبداری هم میان پدربزرگ و مادربزرگ نیز نسبتاً رایج است گاهی زود رنجی هم به آن اضافه خواهد شد به‌ویژه اگر یکی از آنها نزدیک‌تر از بقیه زندگی کنند یا وقت بیشتری برای بچه‌ها داشته باشند.
اگر به نظر می رسد بین پدربزرگ و مادربزرگ حسادت وجود دارد، سعی کنید با این واقعیت که افراد زیادی کودک شما را دوست دارند، آرامش پیدا کنید چرا اگر نگرشی بجز این حاکم شود تاب آوری شما را به چالش خواهد کشید و هر چقدر هم که کنار آمدن با آن سخت باشد، به یاد داشته باشید که فرزندان شما چیزهای بسیار متفاوت، اما به همان اندازه مهم، از هر کدام از پدربزرگ و مادربزرگ ها به دست خواهند آورد.
فرزندپروری یا والدگری را به روش خودتان پیش بگیرید
گاهی تطبیق با نقش جدید به عنوان پدربزرگ و مادربزرگ میتواند برای والدین زوجین سخت باشد و ممکن است هنوز تعادل مناسبی بین حمایت یا مداخله برقرارنکرده باشند یکی از پیچیده‌ترین کارها می‌تواند متقاعد کردن پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها به این نکته باشد که شما دوست دارید کارها را به گونه‌ای متفاوت از نظر و سلیقه آنها با فرزندانتان انجام دهید و با توصیه‌های ناخواسته که البته ممکن است از نظر زمانی و مکانی به روز شده نباشند، برخورد کنید.
اگر میخواهید سبک فرزند پروری والدین خودتان یا همسرتان را محدود کنید، فراموش نکنید حتما با حسن نیت و رویکردی ملایم اما صادقانه این کار را انجام دهید. و به یاد داشته باشید که وقتی ما کوچک بودیم، آنها کارها را بسیار زیادی برای ما انجام می دادند.
و اینکه در سال‌های آینده احتمالاً این ما خواهیم بود که توصیه‌های مشابهی در جایگاه پدر بزرگ و مادر بزرگ به فرزندان و نوه های مان و به عروس‌هایمان می‌کنیم!»
اینکه ما به دیگران اجازه دخالت در فرزند پروری را ندهیم، با اینکه بطور متعصّبانه هیچ مشاوره ای از دیگران نگیریم و توصیه ها وتجربه های اطرافیان را نادیده بگیریم، دو امر کاملا متفاوت است به نظر می‌رسد همه ما درک می‌کنیم که زمان‌ها و فرهنگ‌های مختلف به معنای روش‌های متفاوت تربیت کودکان است و به دیدگاه‌های یکدیگر احترام بگذاریم.
به این ترتیب این روش کمک می‌کند که بچه‌ها را در اولویت قرار دهیم، هر گونه مسائل یا اختلافات شخصی را کنار بگذاریم و از همراهی و بودن با یکدیگر لذت ببریم.»
نرگس بیگدلی در خاتمه این مطلب آورده اضافه میکند نکته مهم این است که خودتان تصمیم بگیرید چه چیزی برای شما و همسر و فرزندتان مناسب است ختم کلام اینکه این شما هستید که پدر یا مادر میشوید به غرایز و مهارت های فرزندپروری خود اعتماد کنید و حتما از کادر متخصص با تخصص دانشگاهی مشورت و راهنمایی بگیرید توصیه ما کیفیت زندگی شما، شادکامی و تاب آوری کودکان شماست .




بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟