علت ایجاد زخم‌‌های گوارشی چیست؟


علت ایجاد زخم‌‌های گوارشی چیست؟

زخم‌های گوارشی یکی از انواع شایع مشکلات گوارشی است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. این زخم‌ها که زخم‌های باز هستند در پوشش داخلی معده، قسمت فوقانی روده کوچک یا مری ایجاد می‌شوند.

به گزارش بهداشت نیوز، علت اصلی این ضایعات عدم تعادل بین عوامل تهاجمی (که می‌تواند به دیواره معده یا روده آسیب برساند) و عوامل محافظتی است که از آن دفاع می‌کنند. از جمله عوامل تهاجمی عبارتند از:

۱. عفونت هلیکوباکتر پیلوری (H.pylori) هلیکوباکتر پیلوری یک باکتری است که می‌تواند پوشش معده را آلوده کرده و منجر به التهاب مزمن و در نهایت ایجاد زخم شود. این مورد یکی از علل اصلی ضایعات گوارشی، به ویژه زخم اثنی‌عشر است.

۲. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDS): استفاده منظم از NSAIDها مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن می‌تواند پوشش معده را تحریک کرده و به تشکیل زخم کمک کند. مصرف مداوم مسکن‌ها، خصوصا در افرادی که از درد‌های مزمن رنج می‌برند، یکی از علل شایع زخم‌های گوارشی است.

۳. تولید بیش‌از‌حد اسید معده: تولید بیش‌ازحد اسید معده می‌تواند پوشش محافظ معده یا ابتدای روده باریک را فرسایش داده و آن را در برابر زخم آسیب پذیرتر کند. عواملی از جمله استرس و التهاب در بدن، مانند ابتلا به یک بیماری التهابی حاد، می‌تواند تولید اسید را در معده افزایش دهد.

۴. عوامل سبک زندگی: سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل می‌تواند خطر ابتلا به زخم‌های گوارشی را افزایش دهد.

۵. استرس و اضطراب روحی: در حالی که استرس به تنهایی دلیل مستقیمی برای ایجاد زخم‌ها و ضایعات گوارشی نیست، می‌تواند علائم را تشدید کند و روند بهبودی را کند کند. تحقیقات نشان می‌دهد فشار‌های روان‌شناختی می‌تواند به ایجاد ورم معده و در ادامه، علائم زخم معده عصبی منجر شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بیماری‌ها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟