مطالعه جدید: گوگل و متا باید سالانه 14 میلیارد دلار به خبرگزاری‌ها بپردازند


براساس این مطالعه، تعامل خبرگزاری‌ها با گوگل و متا دوطرفه است، با این‌حال پولی که این دو پلتفرم می‌پردازند منصفانه نیست. درآمد تبلیغات سازمان‌های رسانه‌ای در سال‌های اخیر کاهش یافته است، زیرا مردم به سمت سیستم عامل‌های دیجیتال می‌روند....

براساس این مطالعه، تعامل خبرگزاری‌ها با گوگل و متا دوطرفه است، با این‌حال پولی که این دو پلتفرم می‌پردازند منصفانه نیست.
مطالعه جدید: گوگل و متا باید سالانه 14 میلیارد دلار به خبرگزاری‌ها بپردازند
درآمد تبلیغات سازمان‌های رسانه‌ای در سال‌های اخیر کاهش یافته است، زیرا مردم به سمت سیستم عامل‌های دیجیتال می‌روند. پلتفرم‌های آنلاین بزرگ، مانند گوگل و متا، اکنون با سازمان‌های خبری ایالات متحده درآمد تبلیغاتی اشتراکی دارند. بااین‌حال، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد این مدل تقسیم درآمد تبلیغاتی به سازمان‌های خبری منصفانه پول نمی‌دهد.
براساس مطالعه جدید جمعی از محققان آمریکایی، باید درآمد حاصل از تبلیغات به‌صورت 50-50 بین ناشران و پلتفرم‌های آنلاین تقسیم شود. اگرغول‌های فناوری مانند گوگل و متا از فرمول این محققان پیروی کنند، هر سال 14 میلیارد دلار باید به رسانه‌های خبری ایالات متحده بدهند.
در سال 2021 استرالیا قانونی تحت عنوان «کد معاملاتی رسانه‌های خبری» تصویب کرد که براساس آن با موفقیت گوگل و متا را برای دستیابی به توافقات تجاری تحت فشار قرار داد. طبق گزارش کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده استرالیا، پرداخت‌هایی که تحت این قانون انجام می‌شود، سالانه حدود 200 میلیون دلار استرالیا است. تعجبی ندارد که دولت‌های دیگر به دنبال پیاده‌سازی قانون استرالیا هستند تا راه‌هایی برای دریافت پول اخبار خود بیابند.
رابطه متقابل گوگل و متا با خبرگزاری‌ها
سازمان‌های خبری و پلتفرم‌های آنلاین بزرگ رابطه‌ای متقابل با یکدیگر دارند. ناشران برای انتشار محتوای خود به موتورهای جستجو و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی نیاز دارند. به‌طور مشابه، پلتفرم‌های آنلاین به محتوای ناشران نیاز دارند تا تعامل در این پلتفرم‌ها بالا برود. اغلب، هنگامی که موتورهای جستجو به پرسش‌های کاربران پاسخ می‌دهند، محتوا را از مقالات خبری استخراج می‌کنند. این پاسخ‌های گزیده‌ درواقع شروع‌کننده زنجیره تعامل است و باعث افزایش تبلیغات در گوگل و متا می‌شود. اگر به سازمان‌های خبری ایالات متحده به نسبت محتوای خود غرامت پرداخت شود، فرمول گروه محققان تخمین می‌زند که سالانه گوگل 10 تا 12 میلیارد دلار و متا 1.9 میلیارد دلار باید پرداخت کند.
مطالعه جدید استدلال می‌کند که درآمد اشتراکی فعلی، منعکس‌کننده ارزش واقعی محتوای خبری نیست. محققان می‌گویند: «به‌عنوان درصدی از کل درآمد تبلیغات، ما تخمین می‌زنیم که 6.6 درصد از درآمد تبلیغات فیسبوک و 17.5 درصد از درآمد تبلیغات موتورجستجوی گوگل باید به صورت سالانه به ناشران اخبار پرداخت شود».
این درآمد اصلاح‌شده فعلاً فقط روی کاغذ است و بعید به نظر می‌رسد که خبرگزاری‌ها روابط خود را با پلتفرم‌هایی مانند گوگل و فیسبوک به خطر بیاندازند چون آن‌ها به این پلتفرم‌ها نیازمند هستند. بااین‌حال، سازمان‌های خبری روز‌به روز از اینکه می‌بینند محتوای آن‌ها بدون جبران منصفانه مورداستفاده قرار می‌گیرد، ناامید می‌شوند. به‌عنوان مثال، نیویورک تایمز تابستان امسال شرایط خدماتی خود را به‌روز کرد تا نگذارد هوش مصنوعی از محتوای آن برای آموزش خود استفاده کند. این اقدام زمانی صورت گرفت که گوگل اعلام کرد از محتوای وب برای آموزش بارد استفاده می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر نقش شیدا در سریال زخم کاری کیست ؟