اختلاف نظر اعضای هیئت مدیره openIA درباره سرعت تجاری‌سازی هوش مصنوعی; ترمز آلتمن را کشیدند!


با توجه به اعلام هیئت مدیره شرکت OpenAI مبنی بر اخراج سم آلتمن مدیرعامل و هم‌بنیانگذار این شرکت و همچنین کناره‌گیری اجباری گرگ براکمن رئیس هیئت مدیره OpenAI، این دو در شوک فرو رفته‌اند و هنوز در تلاش هستند تا بفهمند چه اتفاقی افتاده...

اختلاف نظر اعضای هیئت مدیره openIA درباره سرعت تجاری‌سازی هوش مصنوعی; ترمز آلتمن را کشیدند!
با توجه به اعلام هیئت مدیره شرکت OpenAI مبنی بر اخراج سم آلتمن مدیرعامل و هم‌بنیانگذار این شرکت و همچنین کناره‌گیری اجباری گرگ براکمن رئیس هیئت مدیره OpenAI، این دو در شوک فرو رفته‌اند و هنوز در تلاش هستند تا بفهمند چه اتفاقی افتاده است.
به گزارش ایسنا، سم آلتمن و گرگ براکمن از کاری که هیئت مدیره OpenAI انجام داده، شوکه و غمگین شده‌اند و هنوز در تلاشند تا بفهمند دقیقا چه اتفاقی افتاده است.
آلتمن مدیر عامل سابق و براکمن رئیس سابق هیئت مدیره OpenAI پستی را در X(توئیتر سابق) منتشر کرده‌اند و جزئیات آنچه را که می‌دانند و اینکه چگونه متوجه شده‌اند برکنار شده‌اند را به اشتراک گذاشته‌اند.
ظاهراً ایلیا ساتسکوِر یکی از هم‌بنیانگذاران شرکت، آلتمن را برای جلسه‌ای در ظهر روز جمعه دعوت کرده که سپس کل اعضای هیئت مدیره به جز براکمن در آن حضور یافته‌اند. در آن جلسه بوده که آلتمن متوجه می‌شود که اخراج شده است و OpenAI قرار است خیلی زود آن را اعلام کند.
بنا بر گزارش‌ها، ساتسکور اندکی پس از آن، براکمن را به یک کنفرانس جداگانه در Google Meet دعوت می‌کند و به او می‌گوید که آلتمن اخراج شده و او نیز از هیئت مدیره حذف شده است.
با این حال، بقیه اعضای هیئت مدیره به او گفتند که حضور او برای شرکت حیاتی است و نقش خود را در آن حفظ خواهد کرد. سپس براکمن خودش تصمیم می‌گیرد که سمتش را ترک کند.
آلتمن و براکمن می‌گویند، بقیه تیم مدیریت شرکت به جز میرا موراتی(جانشین و مدیرعامل موقت) پس از برکناری آلتمن از سمت خود، از تصمیم هیئت مدیره مطلع شده‌اند.
در بیانیه مشترک آنها آمده است: حمایت‌ها واقعاً فوق العاده بوده است. متشکرم، اما لطفاً نگران نباشید. حال ما خوب خواهد شد. چیزهای فوق العاده‌تری به زودی در راه است.
همچنین آلتمن در X نوشته است: من دورانم را در OpenAI دوست داشتم. شخصاً برای من متحول کننده بود و امیدوارم برای دنیا نیز اندکی چنین بوده باشد. بیشتر از همه کار با چنین افراد با استعدادی را دوست داشتم. بعداً در مورد آنچه در آینده روی خواهد داد، بیشتر خواهم گفت.
در حالی که این تغییرات در سطوح عالی شرکت OpenAI ممکن است برای مردم و دنبال کنندگان اخبار دنیای فناوری غافلگیر کننده باشد، طبق گزارش‌ها، کارمندان این شرکت از قبل در این شرکت شاهد بروز آشفتگی بوده‌اند.
بر اساس اطلاعات بدست آمده، برکناری آلتمن به دنبال بحث‌های داخلی در مورد اینکه آیا OpenAI در حال توسعه فناوری هوش مصنوعی به شیوه‌ای ایمن است یا خیر، صورت گرفته است.
در طول جلسه همه جانبه پس از اخراج آلتمن، کارمندان از ساتسکور پرسیدند که آیا برکناری مدیرعامل یک «کودتا» یا «تسلط خصمانه» است؟ به نظر می‌رسد که این بدان معناست که برخی از کارکنان به این فکر می‌کنند که آیا رهبری شرکت به این دلیل آلتمن را برکنار کرده است که فکر می‌کند او در حال تجاری‌سازی بیش از حد سریع فناوری OpenAI به قیمت نگرانی‌های بالقوه ایمنی بوده است؟
بلومبرگ گزارش داد، آلتمن و ساتسکور دو فردی در این شرکت بوده‌اند که در مورد سرعت توسعه و تجاری‌سازی هوش مصنوعی این شرکت، بحث‌های فراوانی داشته‌اند. ساتسکور یکی از دو نفری است که تیمی را در OpenAI رهبری می‌کند که به جلوگیری از سرکشی فناوری‌های این شرکت اختصاص دارد.
همچنین کارا سوییشر روزنامه‌نگار و مجری مشهور پادکست، اطلاعات مشابهی را در X پست کرد. او گفت که کارمندان احساس می‌کنند که جهت سود شرکت تحت رهبری آلتمن و سرعت توسعه آن در تضاد با اصل غیرانتفاعی این شرکت که به ایمنی و احتیاط بیشتر می‌پردازد.
سوییشر همچنین انتظار دارد که افرادی رده بالای بیشتری OpenAI را ترک کنند.
با این حال، این نگرانی‌ها در مورد ایمنی توسعه هوش مصنوعی در OpenAI یک شبه ظاهر نشده است. این شرکت از ابتدا با این مشکل دست و پنجه نرم کرده و به همین دلیل است که گروهی از کارمندان در سال ۲۰۲۰ آن را ترک کردند تا استارتاپ خود را تشکیل دهند که آنتروپیک(Anthropic) نام گرفت.
پایگاه فوربز گزارش می‌دهد که سرمایه‌گذاران OpenAI درباره اخراج آلتمن اطلاع نداشته‌اند و حتی شرکت مایکروسافت به عنوان حامی اصلی آن که متعهد شده طی چند سال آینده ۱۰ میلیارد دلار در این سازمان سرمایه‌گذاری کند و جمع سرمایه‌گذاری خود را به ۲۳ میلیارد دلار برساند، یک دقیقه قبل از انتشار اطلاعیه از برکناری آلتمن مطلع شده است.
سم آلتمن به هیچ یک از نظرات ثبت شده در حساب X خود پاسخ نداده است تا ابعاد ماجرا را روشن کند.
پس از پست آلتمن، گرگ براکمن رئیس هیئت مدیره OpenAI اعلام کرد که با توجه به انتشار این خبر[اخراج آلتمن] از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.
اندکی پس از اعلام این خبر، اریک اشمیت مدیر عامل سابق گوگل پستی را در X در حمایت از آلتمن منتشر کرد و نوشت: بی‌صبرانه منتظرم تا ببینم او در آینده چه می‌کند.
این اعلام ناگهانی تنها یک روز پس از سخنرانی او در اجلاس APEC AI و یک هفته پس از اینکه آلتمن روی صحنه‌ی رویداد OpenAI بود و تعدادی از ویژگی‌های جدید ChatGPT را در اولین کنفرانس توسعه دهندگان این شرکت از جمله GPT-۴ Turbo و GPTهای سفارشی اعلام کرد، منتشر شد.
از این پس میرا موراتی مدیر ارشد فناوری OpenAI به جای آلتمن خواهد نشسست، البته به عنوان مدیر عامل موقت خدمت خواهد کرد. هیئت مدیره اعلام کرده که در حال جستجو برای یافتن یک جایگزین دائمی برای آلتمن است.
خانم میرا موراتی قبلا در تسلا کار می‌کرد و از سال ۲۰۱۸ در OpenAI مشغول به کار است.
خبر اخراج آلتمن از این منظر بسیار مهم است که او فقط مدیر عامل یک شرکت فناور نبود، بلکه یک چهره منحصر به فرد برای OpenAI و همچنین برای آینده هوش مصنوعی به عنوان یک کل بود.
گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از اعلام این خبر، یک جلسه با کارکنان توسط موراتی برگزار شد و کارکنان شرکت تأیید کردند که رابطه این شرکت با مایکروسافت پایدار است. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت و کوین اسکات مدیر ارشد اجرایی مایکروسافت پس از اعلام این خبر از OpenAI حمایت کردند و اعلام کردند که بیشترین اعتماد را به این شرکت دارند.
ساتیا نادلا حتی به طور عمومی در حمایت از ادامه همکاری با OpenAI پستی منتشر کرد و نوشت: ما یک توافق بلندمدت با OpenAI با دسترسی کامل به همه چیزهایی که برای ارائه برنامه نوآوری خود نیاز داریم و یک نقشه راه محصول هیجان‌انگیز داریم و به شراکت با میرا متعهد می‌مانیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان