بازگشت ارز، ضامن ثبات بازار ارز/ 80 درصد ارز واردات قاچاق از ارز‌های بازنگشته تامین می‌شود


معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با اشاره به عملکرد مثبت این نهاد در مدیریت بازار ارز، تاکید بر بازگشت ارز را به عنوان تضمینی برای ثبات این بازار بیان کرد و گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد ارز مورد نیاز برای خروج سرمایه و یا واردات کالای قاچاق از محل عدم بازگشت ارز تامین می‌شود.

بازگشت ارز، ضامن ثبات بازار ارز/ 80 درصد ارز واردات قاچاق از ارز‌های بازنگشته تامین می‌شود

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛«سیدکمال سیدعلی» معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون روند فعلی بازار ارز اظهار کرد: تداوم کاهش نرخ ارز در بازار غیررسمی به عملکرد بانک مرکزی و سپس به رفتار فعالان اقتصادی بستگی دارد. در طول چند ماه گذشته، کنترل خوبی از سوی این نهاد بر بازار اعمال شده و در طی این مدت، نرخ ارز همواره بین کانال‌های ۴۹ تا ۵۱ هزار تومان در نوسان بوده است.


معاون اسبق ارزی بانک مرکزی تصریح کرد: در طول چند ماه گذشته شاهد کاهش انتظارات تورمی بودیم و همین مسئله باعث شده که تقاضا برای خرید ارز در بازار غیر رسمی به شکل قابل ملاحظه‌ای کمتر شود، اما علیرغم وقوع چنین شرایطی، باید این نکته را خاطر نشان کرد که تداوم این وضعیت منوط به تعیین تکلیف موضوعات متعددی مثل بهبود روابط بین الملل ایران با سایر کشور‌ها و همچنین کسری بودجه دولت است.


وی افزود: عملکرد صحیح و یا نادرست بانک مرکزی منجر به ثبات و یا بی‌ثباتی بازار ارز می‌شود؛ لذا، با توجه به افت چشم‌گیر تقاضای کاذب برای خرید ارز و همچنین کنترل نرخ آن در بازار غیر رسمی، می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که بانک مرکزی در طول ۱۰ ماه گذشته در زمینه مهار بازار ارز عملکرد مثبت داشته است.


بازگشت ارز، تضمینی برای تداوم ثبات بازار ارز


سیدعلی همچنین با اشاره به تاکید چند روز پیش «محمد رضا فرزین» بر بازگشت ارز صادرکنندگان، گفت: اصرار بانک مرکزی بر این سیاست، ضامنی برای کنترل بازار و همچنین نرخ ارز خواهد بود. مطئمناً به هر اندازه که ارز به نظام بانکی کشور بازگردد و به بانک مرکزی تحویل داده شود، به همان اندازه دست این نهاد برای کنترل بازار و همچنین تزریق ارز نیمایی به فعالان اقتصادی باز خواهد بود.


معاون اسبق ارزی بانک مرکزی تاکید کرد: در حال حاضر وضعیت بازگشت ارز صادراتی بنگاه‌های دولتی به مراتب بهتر از سایر شرکت هاست؛ البته باید این نکته را هم یادآور شد که شرکت‌های بخش خصوصی هم در بازگشت ارز صادراتی خود به نظام ارزی کشور عملکرد خوبی داشته‌اند.

بازگشت ارز، ضامن ثبات بازار ارز/ 80 درصد ارز واردات قاچاق از ارز‌های بازنگشته تامین می‌شود


کم اظهاری صادرات و بیش اظهاری واردات؛ محلی برای تامین ارز کالای قاچاق و خروج سرمایه


سیدعلی همچنین درباره خروج سرمایه و تامین مالی واردات کالای قاچاق، گفت: در حال حاضر جدا از تخصیص ارز نیمایی برای تامی ارز کالا‌های اساسی، متاسفانه بخشی از منابع ارزی کشور در این دو حوزه خرج می‌شود؛ احتمال می‌رود که ۸۰ درصد از این منابع ارزی از محل ارز‌های صادراتی باشد که بخش خصوصی و یا حتی بعضی از شرکت‌های دولتی از بازگرداندن آن به نظام ارزی کشور سر باز می‌زنند.


سیدعلی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر عدم بازگشت ارز، برخی از فعالان اقتصادی با بیش اظهاری واردات و کم اظهاری صادرات کالا سعی می‌کنند میزان ارز کمتری را وارد نظام ارزی کشور کنند. در حال حاضر برخی برآورد‌ها حاکی از آن است که ۳۰ درصد منابع ارزی کشور صرف تامین مالی واردات کالای قاچاق و همچنین خروج سرمایه می‌شود.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بانک‌

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوست داری ببینی کاراکترهای باب اسفنجی 50 سال دیگه چه شکلی میشن ؟