آمار عجیب در مورد زگیل تناسلی


موضوع جالبی که در این مقاله به آن پرداخته شده است؛ آمار عجیب در مورد زگیل تناسلی می باشد. از آنجایی که زگیل تناسلی بسیار شایع و همه گیر شده است؛ بد نیست نگاهی به آمار آن در ایران و جهان داشته...

آمار عجیب در مورد زگیل تناسلی

موضوع جالبی که در این مقاله به آن پرداخته شده است؛ آمار عجیب در مورد زگیل تناسلی می باشد. از آنجایی که زگیل تناسلی بسیار شایع و همه گیر شده است؛ بد نیست نگاهی به آمار آن در ایران و جهان داشته باشیم.

در ادامه علاوه بر آماری که در رسانه های داخلی و خارجی منتشر شده است؛ به راه های پیشگیری و درمان ویروس HPV که عامل ابتلا به زگیل تناسلی است، اشاره شده است.

عدد و آمار عجیب زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری هایی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. طبق آمار سایت مرکز تحقیقات بهداشت باروری ولیعصر ، این ویروس حدود 75% مردان و زنان به زگیل تناسلی مبتلا می شوند.

هر سال تقریباً سی میلیون نفر به این ویروس مبتلا می شوند که متاسفانه 50% آن ها در محدوده سنی 15 تا 25 سال هستند. یکی از دلایل آمار بالای ابتلا به ویروس اچ آی وی این است که تعداد زیادی از مبتلایان به این بیماری هیچ علائمی ندارند.

موضوع نگران کننده این است که این ویروس بدون علائم نیز قدرت انتقال دارد. شاید به همین دلیل بهتر باشد قبل از درمان به فکر پیشگیری باشیم.

آمار عجیب آمریکا درباره زگیل تناسلی

طبق آمار سایت مرکزی کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، حدود 43 میلیون عفونت HPV در سال 2018 گزارش شده است و این درحالی است که در همان سال، 13 میلیون عفونت جدید از ویروس HPV در گزارش ها آورده شده بود.

باید گفت که این ویروس به قدری شایع است که تقریباً هر فرد فعال جنسی اگر واکسینه نشود، در مقطعی به HPV مبتلا می شود.

اصلی ترین مشکلات بهداشتی مرتبط با HPV، شامل زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم است.

آمار زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم در جهان

زگیل تناسلی: عدم استفاده از واکسن های اچ پی وی، منجر شده که زگیل ‌های تناسلی ناشی از این ویروس، تقریباً 340000 تا 360000 نفر را در سال تحت تأثیر قرار دهند. از هر 100 بزرگسال فعال جنسی در ایالات متحده یک نفر به زگیل تناسلی مبتلا می شود.

سرطان دهانه رحم: هر ساله نزدیک به 12000 زن ساکن ایالات متحده به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند. بیش از 4000 زن بر اثر سرطان دهانه رحم جان خود را از دست می دهند – حتی با غربالگری و درمان.

بیماری ها و سرطان های دیگری نیز وجود دارد که توسط HPV در افراد ساکن در ایالات متحده ایجاد می شود. هر ساله حدود 19400 زن و 12100 مرد سرطان های ناشی از HPV را تجربه می کنند.

این ارقام فقط از افرادی به دست آمده که به مرکز بهداشت و یا پزشک متخصص مراجعه کرده و جهت درمان اقدام کرده اند. بنابراین این آمار بسیار کمتر از عدد و ارقام واقعی می باشد زیرا برخی از افراد از مراجعه به پزشک خودداری کرده و یا برخی دیگر علائمی را تجربه نکرده و تنها ناقل بوده اند.

آمار عجیب در مورد زگیل تناسلی

آیا زگیل تناسلی باعث سرطان می شود؟

ویروس اچ پی وی تایپ های متفاوتی دارد. بعضی از تایپ های ویروس HPV منجر به سرطان می شوند. انواع سرطان که ممکن است از نوع 16 و 18 این ویروس ناشی شود؛ موجب موجب سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد و آلت تناسلی در مردان می شود.

همچنین این دو تایپ از این ویروس می توانند به یک مدل سرطان سر و گردن (اوروفارنکس) منجر شوند که در زنان و مردان مشترک است.

همانطور که گفته شد زگیل تناسلی عموماً از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و بدیهی است که خطر انتقال عفونت با افزایش تعداد شریک جنسی، افزایش خواهد یافت.

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

بهترین راه جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی، تزریق واکسن گارداسیل در زمان درست و در تعداد دوز مناسب است.

مناسب ترین زمان برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی، زمان نوجوانی و در سن 15 سالگی است. در کشورهای اروپایی و آمریکایی معمولاً تزریق واکسن گارداسیل از 12 سالگی و در مدارس به صورت رایگان انجام می شود.

در واقع هدف، تزریق واکسن قبل از شروع رابطه جنسی است. به همین دلیل 15 تا 25 سالگی بهترین زمان برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس به روش واکسیناسیون است.

انواع واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل در سه نوع در بازار وجود دارد. یک نوع که در ایران تولید و استفاده می شود، همان است که بدن را نسبت به تایپ 16 و 18 مقاوم می کند.

نوع دیگر این واکسن که محصول کشور آمریکا می باشد؛ چهارظرفیتی بوده و بدن را نسبت به تایپ های 16، 18، 6 و 11 مقاوم می کند.

اما بهترین نوع این واکسن، 9 ظرفیتی بوده و مورد تأیید FDA برای استفاده زنان در سنین بین 9 تا 45 سال است. این واکسن علیه 9 نوع از انواع ویروس HPV شامل 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58، در بدن ایمنی ایجاد می کند.

راه های درمان زگیل تناسلی زنان

بهترین راه درمان زگیل تناسلی در خانم ها، روش کلپوسکوپی است. این روش برای کسانی کاربرد دارد که احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در آن ها بالاست.

روش بعدی فریز کردن است. این روش برای خانم هایی کاربرد دارد که قبلاً زایمان داشته اند؛ زیرا فریزهای متنوع ممکن است باعث نارسایی سرویکس شده و توانایی بارداری را از بین ببرد.

اما بهترین کار مراقبت و پیشگیری به کمک واکسن و داشتن یک شریک جنسی است.

بهترین پمادها برای درمان زگیل تناسلی

بعضی از انواع پمادها به درمان زگیل تناسلی کمک می کنند اما ممکن است باعث سوزش و یا خارش شوند. در هر صورت توصیه می شود که هیچ دارویی را بدون تجویز و مشورت پزشک استفاده نکنید.

برخی از پمادهای مؤثر در درمان زگیل تناسلی عبارتند از:

  • پماد آلدارا
  • پماد پودوفلین و پودوفیولوکس
  • پماد سینکاتچیز
  • پماد اسید تری کلواستیک

آمار عجیب در مورد زگیل تناسلی

آمار بهداشت جهانی در مورد زگیل تناسلی

طبق آخرین مطالعه در اول سپتامبر سال 2023 که در مجله The Lancet Global Health منتشر شده است؛ تقریباً از هر 3 مرد بالای 15 سال، 1 نفر به حداقل یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) آلوده است.

خبر بد اینکه از هر 5 نفر 1 نفر به یک یا چند مورد از این ویروس آلوده است که به عنوان انواع پرخطر یا انکوژنیک HPV شناخته می شود.

این تخمین ها نشان می دهد که مردان اغلب حامل عفونت های HPV تناسلی هستند و بر اهمیت مشارکت مردان در تلاش برای کنترل عفونت HPV و کاهش بروز بیماری های مرتبط با HPV در مردان و زنان تأکید می کنند.

آمار ابتلا به نوع پر خطر ویروس HPV

سازمان بهداشت جهانی شیوع عفونت HPV تناسلی را در جمعیت عمومی مردان بر اساس مطالعات منتشر شده بین سال‌های 1995 و 2022، بیشتر از زنان ارزیابی کرد.

شیوع تلفیقی جهانی 31 درصد برای هر HPV و 21 درصد برای HPV پرخطر بود. HPV-16 شایع ترین ژنوتیپ HPV (5%) و سپس HPV-6 (4%) بود.

شیوع HPV در بزرگسالان بالا بود و در سنین 25 تا 29 سالگی به حداکثر می رسید و پس از آن تثبیت یا کمی کاهش یافت.

برآوردهای تلفیقی شیوع برای مناطق جغرافیایی هدف توسعه پایدار سازمان ملل متحد در اروپا و آمریکای شمالی، جنوب صحرای آفریقا، آمریکای لاتین و دریای کارائیب، و استرالیا و نیوزیلند (اقیانوسیه) مشابه بود.

بد نیست بدانید که برآوردها برای شرق و جنوب شرق آسیا نصف سایر مناطق بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا