ثبت جهانی دره خرم آباد نیازمند عزم همگانی است


ثبت جهانی دره خرم آباد نیازمند عزم همگانی است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: مراحل ثبت جهانی دره خرم آباد در دستور کار قرار دارد که در این راستا نیازمند عزم دستگاه های اجرایی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: مراحل ثبت جهانی دره خرم آباد در دستور کار قرار دارد که در این راستا نیازمند عزم دستگاه های اجرایی است.

به گزارش «دنیای سفر»، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: مراحل ثبت جهانی دره خرم آباد در دستور کار قرار دارد که در این راستا نیازمند عزم دستگاه های اجرایی است.

عطا حسن پور اظهار کرد: کاوش باستان شناسی شهر شاپور خواست خرم آباد نیمه اول فروردین ماه امسال آغاز شد تا قبل از آن هیچ گونه اطلاعاتی از این شهر وجود نداشت و از آنجایی که این شهر بسیار مهم می باشد اقدامات لازم برای از زیرخاک بیرون آمدن این شهر انجام شده است.

وی گفت: لایه های دست نخورده شهر قدیمی شاپور خواست خرم آباد در جریان کاوش این محوطه نمایان شده و در برداشت نخست از کاوش محوطه باستانی مناره آجری خرم آباد لایه های دست نخورده از شهر قدیم شاپور خواست به شکل یک معماری فاقد اهمیت و شامل آخرین دوره استقرار نمایان شده است.

وی گفت: همچنین در این مدت از کاوش چندین سنگ قبر و بقایای متلاشی شده از اجساد انسانی مربوط به یک گورستان قدیمی و تعدادی کوره خانگی به دست آمده است.

وی افزود: تمرکز در این عملیات بر شناخت انواع کاربری ها و دوره های استقراری موجود در منطقه و همچنین ارتباط آن با معماری قرون گذشته خواهد بود.

حسن پور اضافه کرد: شهر شاپور خواست در قرون چهارم، پنجم و ششم هجری همزمان با دوره شکوفایی خود، آثار معماری پر کار و گسترده ای داشته و احتمالاً بقایای آن در میدان امام حسین (ع) و قاضی آباد کنونی گسترده شده است.

وی در مطالعات اخیر تلاش ما بررسی چهار گمانه وسعت ۴۰۰ متر مربع است که امید می رود با تخصیص اعتبار کافی زودتر به سرانجام برسد و پس از آن مطالعات مربوط به استقرار دوره های پیش از اسلام در این منطقه انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: بخش اندکی از اعتبارات به حوزه زیرساخت اختصاص دارد که با توجه با حجم سنگین اقدامات زمان بر خواهد بود اما بخش عظیمی از ایجاد زیرساخت ها به حوزه راهداری مربوط می شود.

وی افزود: برای مرمت اشیا و دیگر مرمت ها قلعه فلک الافلاک با دانشگاه هنر اصفهان تفاهم نامه امضا شده است و در آینده نزدیک اقدامات لازم اجرایی می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، گفت: برای حفاظت، استحکام بخشی و مرمت پل های تاریخی این استان به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

حسن پور اظهار کرد: بعد از سیل سال ۹۸ برای برخی پل های تاریخی استان تعدادی سیل بند احداث شد و در چند منطقه که بستر پل ها تخریب شده بود عملیات بسترسازی نیز انجام گرفت.

وی تصریح کرد: بسترهایی که آب شکستگی داشت مرمت و رفع خطر اضطراری انجام شد تا چنانچه سیلابی جدید رخ دهد، خطر رفع شده باشد.

حسن پور بیان کرد: پایه پل تاریخی کشکان در سیلاب فروردین ماه سال ۹۸ کج شده و احتمال اینکه با سیلابی دوباره تحت فشار قرار گرفته و تخریب شود وجود دارد.

دره خرم آباد در مرکز استان لرستان با وجود پتانسیل های طبیعی و تاریخی متعدد گردشگری و معرفی آن به عنوان یکی از نخستین سکونتگاه های بشری، تاکنون به دلایل متعددی در فهرست میراث جهانی ثبت نشده است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اضافه کرد: زیر پایه این پل را بسترسازی و جداره ها را هم مستحکم کردیم تا اگر سیلابی رخ داد، وضع موجود تثبیت شده باشد و بیشتر از این رانش نکند.

حسن پور با اشاره به تخصیص اعتبار پس از سیلاب ۹۸ به پل های استان، تصریح کرد: به رغم اهمیت بالای پل های مهم تاریخی استان اما تاکنون مبلغی برای این آثار تخصیص نیافته است.

وی ادامه داد: بیش از ۱۰۰ پل تاریخی در لرستان وجود دارد که پل های "گاومیشان"، "شاپوری"، "پل آجری"، "پل دختر"، "کلهر"، "کشکان" و "پل شکسته" از جمله سازه هایی هستند که بیش از هزار و ۴۰۰ سال قدمت دارند و از معماری و هنر پل سازی منحصربه فرد برخوردار هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: مجموعه پادگان ۰۷ خرم آباد دارای شماره ثبت ملی است و هرگونه تخریب یا آسیب به آثار تاریخی آن جرم محسوب می شود.

حسن پور ادامه داد: کل مجموعه ۱۵ هکتاری پادگان ۰۷ خرم آباد تحت عنوان "محوطه و مجموعه بناهای تاریخی پادگان" ثبت ملی است و این عنوان به همراه شماره ثبت ملی از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استاندار لرستان ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه در سال ۱۳۹۴ ثبت ملی شده است گفت: اما مالکیت آن با ارتش بوده و برای هرگونه ساخت و ساز در آن باید ضوابط ثبت ملی رعایت شود بنابراین هرگونه اقدام و عملیات ساخت و ساز در حریم و عرصه این مجموعه باید بر اساس ضوابط میراث فرهنگی صورت گیرد.

وی افزود: هفت هکتار پادگان ۰۷ دارای آثار تاریخی بوده و هرگونه تخریب، تهدید و یا آسیب به این بناها طبق قانون جرم محسوب می شود همچنین هشت هکتار باقی مانده دارای زمین هموار بوده که قرار است برای ساخت و ساز به پیمانکار واگذار شود.

بیشتر بخوانید: نخستین سکونتگاه بشر کجاست؟

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: بحثی بر سر مالکیت وجود ندارد و ارتش می تواند براساس مالکیت اقدام کند اما برای پِی کنی همچنین ایجاد ساختمان و یا تعداد طبقات حتماً باید ضوابط را رعایت کند.

حسن پور افزود: براساس ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی چنانچه هر فردی به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه ها و مجموعه های فرهنگی، تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، یا تزئینات، ملحقات تأسیسات، اشیا و لوازم، خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی-تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر الزام به جبران خسارات وارده، به حبس از یک تا ۱۰ سال محکوم می شود که این ماده قانونی نشان دهنده اهمیت میراث تاریخی و فرهنگی کشور است.

وی ادامه داد: پادگان ۰۷ خرم آباد به عنوان یک میراث ماندگار تاریخی برای مردم شهر از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین باید هرچه سریع تر ساماندهی شود و مرمت محوطه و بناهای آن در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: روستای بیشه این استان در بین هشت روستای مهم جهان قرار گرفت و بزودی ثبت جهانی خواهد شد.

حسن پور گفت: در نشست کمیته جهانی سازمان جهانگردی نام روستای بیشه نیز در فهرست هشت روستای مهم جهان قرار گرفته و بزودی ثبت جهانی آن انجام می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ رونماییِ چین از اولین ربات انسان‌نمای تمام‌الکتریکی