روش اصولی ساخت مخزن استیل؛ 10 نکته‌ای که باید رعایت کنید


روش اصولی ساخت مخزن استیل؛ 10 نکته‌ای که باید رعایت کنید

مخزن استیل یک قطعه بسیار کاربردی در صنایع مختلف و حساس است. یکی از مهم‌ترین مواردی که برای این مخازن مطرح است، عدم نشتی و همچنین‌ عدم امکان نفوذ مواد از بیرون به درون مخزن است و این موضوع ممکن نخواهد، بود مگر اینکه مخزن را با روش‌های اصولی و...

مخزن استیل یک قطعه بسیار کاربردی در صنایع مختلف و حساس است. یکی از مهم‌ترین مواردی که برای این مخازن مطرح است، عدم نشتی و همچنین‌ عدم امکان نفوذ مواد از بیرون به درون مخزن است و این موضوع ممکن نخواهد، بود مگر اینکه مخزن را با روش‌های اصولی و با ببهره گیری از متریال مناسب بسازند.

برای ساخت مخزن استیل 10 مرحله به همراه نکات مختلفی وجود دارند که حتما باید در نظر بگیرید و همه این موارد را در ادامه این نوشته بررسی کرده‌ایم.

چرا ساخت مخزن استیل فرایند حساسی است؟

همانطور که پیشتر گفته شد، مخازن استیل در صنایع مختلفی نظیر صنایع نفت و گاز پتروشیمی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی و … به کار گرفته می‌شوند. هر کدام از این کاربری‌ها را که نگاه کنید، می‌بینید صنایع حساسی هستند و در صورتی‌که مخزن از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و یا نفوذپذیر باشد، ممکن است که فجایع زیادی به بار بیاید؛ خصوصا اگر این مخازن در فضای باز قرار گرفته باشند.

به عنوان مثال فرض کنید که یک مخزن استیل که در یک کارخانه مربوط به صنایع غذایی است و در آن مواد غذایی قرار گرفته دچار نشتی شده و آلودگی‌های بیرونی به داخل نفوذ کنند و یا یک مخزن که در آن مواد شیمیایی قرار گرفته نشتی کرده و به یک عنصر آتش‌زا برسد. در هر صورت احتمال بروز خسارات جانی و مالی بالا میرود و از این رو باید در ساخت این قطعات دقت زیادی به خرج داد.

مراحل ساخت مخزن استیل

استیل فلزی مقاوم است که به خوبی امکان شکل‌دهی آن وجود دارد و اگر ورق‌های استیل با کیفیت در اختیار داشته باشید، با طی کردن مراحلی که در ادامه بررسی کرده‌ایم، می‌توانید هر سازه استیل، از جمله مخازن استیل را به راحتی بسازید.

طراحی

اماکن ساخت هیچ سازه‌ای بدون در دست داشت یک طراحی اصولی وجود ندارد. مخازن در ظاهر سازه‌های ساده‌ای هستند اما با توجه به حساسیت‌هایی که پیشتر بررسی کردیم، طراحی آن‌ها باید به شکلی بهینه و مهندسی شده باشد. این طرح باید شامل ابعاد، ظرفیت، جنس مصالح استیل و جزئیات ساخت و نصب باشد. همچنین، باید به استانداردهای ملی و بین‌المللی که برای ساخت مخزن‌ها مورد نیاز است، توجه کنید.

انتخاب مصالح

استیل‌ها انواع زیادی دارند و حتی فرایند تولید آن‌ها نیز می‌تواند در ویژگی‌های فنی ورق‌ها تاثیرگذار باشد. با توجه به این موضوع، مهم است با بررسی قیمت روز ورق استیل، بهترین و با کیفیت‌ترین نوع را وابسته به نیازهای خود و شرایط محیطی و کاربری پروژه انتخاب کنید.

برش و شکل دهی

بر اساس طراحی صورت گرفته و ابعادی که از قبل مشخص شده اند، ورق‌های استیل باید به شکل دقیق، برش‌خورده و جوش داده شوند. در مراحل ساخت مخازن استیل این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل است چرا که در صورت وجود کوچک‌ترین اشتباهی در برش‌دهی و از نظر ابعاد و یا کیفیت برش و شکل دهی، قطعات مخازن ساخته شده به خوبی در کنار هم قرار نمی‌گیرند.

جوشکاری

بعد از برش‌دهی، زمان اتصال دادن قطعات برش خورده به یکدیگر رسیده است. برای این کار باید حتما از روش جوش مناسب و دستگاه‌های با کیفیت و دقیق استفاده کنید تا خط جوش‌ها با کیفیت و بادوام باشد و در طولانی مدت نیز ضعیف نشوند. جوشکاری استیل را می‌توان با روش‌های مختلفی انجام داد که برخی از این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • جوش استیل با Co2
  • جوشکاری آرگون استیل
  • جوش استیل با اینورتر
  • جوشکاری استیل با الکترود
  • جوشکاری استنلس با برق
  • جوش استیل با فلزات مختلف
  • جوشکاری استیل با هوا برش
  • جوشکاری استیل با ضخامت کم

انتخاب نوع جوش باید بر اساس کاربری مخزن و محیط نگهداری باشد و توصیه می‌شود که حتما انجام فرایند جوشکاری و انتخاب روش برای آن را به افراد با تجربه و متخصص بسپارید.

روش اصولی ساخت مخزن استیل؛ 10 نکته‌ای که باید رعایت کنید

تست‌های غیر مخرب

بعد از اتمام جوشکاری و فرایندهای مکمل آن مانند سنباده‌کشی و صیقل‌دهی و غیره، مخزن تقریبا آماده است اما به واسطه حساسیت‌های موجود در استفاده از این مخازن، در این مرحله از ساخت مخزن استیل باید با استفاده از روش‌هایی که به ساختار مخازن آسیبی وارد نشود، به تست و بررسی مقاومت پرداخت. رایج‌ترین و کاربردی‌ترین روش تست غیرمخرب برای بررسی سلامت و مقاومت مخازن استیل، استفاده از تست رادیوگرافی است.
در این مرحله نباید حتی از کوچک‌ترین ترک‌های میکرومتری نیز چشم پوشی کنید چراکه این ترک‌ها به مرور زمان بزرگ‌تر شده و خطرات زیادی را ایجاد می‌کنند.

نصب لوازم جانبی

پس از تایید کیفیت جوش‌ها، باید لوازم جانبی مخزن مانند ترمومترها، حسگرها، و شیرآلات نصب شوند. در این مرحله باید دقت زیادی داشته باشید تا به سلامت مخازن آسیبی وارد نشود و حتی برای اطمینان بیشتر، بعضی از تولیدکنندگان بعد از نصب لوازم جانبی مجددا مخازن را مورد آزمایش قرار می‌دهند.

پوشش‌دهی و طراحی نهایی

مخزن‌ها ممکن است نیاز به پوشش‌دهی ضد زنگ یا رنگ‌آمیزی داشته باشند. همچنین، طراحی نهایی مخزن نیز در این مرحله از ساخت مخازن استیل انجام خواهد شد. در انتخاب پوشش‌دهی باید به دقت و بر اساس کاربردهای خود مخزن عمل کنید. به عنوان مثال، برای مخازنی که حامل نفت و گاز هستند از رنگ‌های ضد حریق استفاده می‌شود.

آزمون و تست‌های نهایی

بعد از اتمام مراحل ساخت مخزن استیل و پیش از انتقال به محل استفاده، باید یک بار دیگر نیز برخی تست‌های ایمنی بر روی مخازن انجام شوند. در این مرحله، مخزن به تست‌هایی مانند تست فشار و تست نشتی تحت فشار قرار می‌گیرد تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود.
در صورتی‌که تست‌ها موفقیت‌آمیز باشند، مخازن به شکل محافظت شده به مکان مدنظر منتقل خواهند شد.

نصب و راه اندازی

بعد از انتقال مخازن به محل مورد نظر، باید مخازن را به خوبی نصب و راه اندازی کرد. این کار پیچیدگی‌های زیادی دارد و در صورتی‌که تخصص لازم را ندارید، ابدا نباید اقدمی کنید و کار را باید به افراد باتجربه و متخصص بسپارید.

نگهداری و نظارت

همانقدر که در ساخت مخازن استیل باید دقت شود، در نگهداری و نظارت بر روی این مخازن نیز باید حساسیت وجود داشته باشد چراکه این مخازن تحت عوامل مختلف در طی زمان ممکن است که دچار مشکل شوند.

این موضوع ممکن است که با هزینه‌هایی همراه باشد اما مطمئن باشید که نظارت دائمی و نگهداری درست از مخازن استیل، علاوه بر اینکه احتمال بروز آسیب و خسارت را تا حد زیادی کم می‌کند، به شکل کلی عملکرد مخازن را نیز بهتر کرده و این موضوع برای خود مصرف کننده نیز بهتر است.

نکات مهم در ساخت مخزن استیل

تا به اینجاد مراحل ساخت مخزن استیل و برخی نکات را در این باره گفتیم. توجه داشته باشید که جزئیات فرایند ساخت بسته به کاربری و حجم مخزن ممکن است که تغییر کند و از این رو، برای دسترسی بهتر به جزئیات توصیه می‌شود که تمامی مراحل ساخت را کاملا مطابق با استانداردهای بین‌المللی و داخلی صنعت مخزن‌سازی پیش ببرید. این کار کمک می‌کند که برای مخازن، نه از نظر قانونی و نه از نظر فنی مشکلی وجود نداشته باشد.

روش اصولی ساخت مخزن استیل؛ 10 نکته‌ای که باید رعایت کنید

کلام آخر

مخازن استیل یکی از کاربردی‌ترین انواع مخازن در صنایع مختلف هستند و این موضوع به واسطه ویژگی‌های فنی جالب استیل است. توجه داشته باشید که برای اینکه از این ویژگی‌های فنی بهره‌مند شوید، باید از استیل‌های مناسب و با کیفیت استفاده کنید تا مخازن تولیدی با کیفیت باشند.

چنانچه قصد خرید انواع ورق‌های استیل با کیفیت را برای مخزن‌سازی دارید، مجموعه بازرگانی آیرومارت آماده است تا این محصولات را با شرایط ویژه فروش در اختیار شما قرار دهد. تمامی محصولات آیرومارت از معتبرترین تولیدکنندگان کشور تامین می‌شوند و می‌توانید با خیال راحت از مناسب بودن قیمت و کیفیت، اقدام به خرید کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، خرید و بررسی قیمت محصولات مختلف، از قیمت ورق استیل ۳۰۴ گرفته تا هر نوع دیگری از این محصول، می‌توانید به سایت آیرومارت به آدرس www.iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 02145306 تماس بگیرید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ویدیویی پربازدید از شیوه انگلیسی صحبت کردن نماینده ایران در سازمان ملل!