تجدید ارزیابی، جانی دوباره به شرکت‌های بورسی/ بازار سرمایه سبز می‌شود؟


تجدید ارزیابی، جانی دوباره به شرکت‌های بورسی/ بازار سرمایه سبز می‌شود؟

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مزیت‌های تجدید ارزیابی شرکت‌های بورسی، گفت: با تحقق این امر شرکت‌های بورسی می‌توانند با قدرت نقدینگی بیشتری نسبت به نوسازی و بهبود ماشین آلات و تجهیزات خود اقدام کنند؛ در نتیجه از نظر دارایی، سود آوری بیشتری را تجربه کنند.

تجدید ارزیابی، جانی دوباره به شرکت‌های بورسی/ بازار سرمایه سبز می‌شود؟

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سیاوش وکیلی» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون فراخوان سازمان بورس برای تجدید ارزیابی برخی از شرکت‌های بورسی تاثیر‌گذار بر بازار سهام اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی به ویژه شرکت‌های تولیدی کشور دارای قیمت تمام شده تاریخی هستند، به این معنا که ارزش تجهیزات و ماشین آلات آن‌ها اکثراً در دفاتر، طبق قانون مالیات مستقیم به آن‌ها استهلاک خورده و اصطلاحاً صفر ریالی یا یک ریالی محسوب می‌شوند؛ لذا، در چنین شرایطی هیچ‌گونه هزینه‌ای از این بخش در صورت‌های مالی آن شرکت‌ها دیده نمی‌شود.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: بروز چنین وضعیتی باعث می‌شود که صورت مالی شرکت‌های بورسی از شفافیت، اعتبار و اعتماد لازم برخوردار نباشد؛ لذا تجدید ارزیابی شرکت‌های بورسی را باید اقدامی مهم در جهت شفاف سازی صورت‌های مالی آن‌ها دانست.


وی تصریح کرد: تجدید ارزیابی شرکت‌های بورسی باعث به روز شدن دارایی آن‌ها شده و وقتی که این اتفاق رقم بخورد آن دارایی بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم مشمول نرخ استهلاک جدید می‌شود؛ به بیان ساده‌تر و به عنوان مثال، ارزش یک ملک و یا دارایی یک شرکت بورسی قبلاً ۱۰۰ میلیون تومان بوده، اما در تجدید ارزیابی‌های صورت گرفته ارزش آن ملک ۱ میلیارد تومان برآورد می‌شود.


وکیلی متذکر شد: خروجی این کار از یک طرف باعث به روز شدن قیمت دارایی‌ها و بالا رفتن مارکت آن شرکت می‌شود و از طرفی دیگر به دلیل افزایش استهلاک شرکت‌ها، سود آن‌ها تا حدودی کمتر خواهد شد.


این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: استهلاک شرکت‌های بورسی ماهیتی غیر نقدی دارد، این امر بدین معناست که در خصوص نقدینگی ابتدا باعث کاهش سود آن‌ها می‌شود، اما در مجموع قدرت نقدینگی در دل شرکت باقی خواهد ماند. تجدید ارزیابی شرایطی را برای شرکت‌های بورسی فراهم می‌سازد که آن‌ها از منابع مالی کافی برای نوسازی، به‌سازی و سپس افزایش ظرفیت تولید برخوردار شوند. اگر این کار برای شرکت‌های بورسی به وقوع نپیوندد، ابتدا به مرور زمان بهای تمام شده محصولاتش بالا رفته و در نهایت قدرت و ظرفیت تولید آن‌ها کاسته خواهد شد.


وی در پایان تاکید کرد: تجدید ارزیابی شرکت‌های بورسی باعث می‌شود که آن‌ها بتوانند با قدرت نقدینگی بیشتری نسبت به نوسازی و بهبود ماشین آلات و تجهیزات خود اقدام کنند، در نتیجه از نظر دارایی سود آوری بیشتری را تجربه کند. طبیعتاً در چنین شرایطی تحلیل‌گران بازار سرمایه وضعیت خوبی را برای این بازار پشی‌بینی می‌کنند و در نهایت این بازار سهام است که از تجدید ارزیابی شرکت‌های بورسی منتفع خواهد شد.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بانک‌

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ خلاصه بازی تاتنهام 2 - آرسنال 3