پرسش های پر تکرار درباره شرایط ثبت نام در آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان و مشاوران


پرسش های پر تکرار درباره شرایط ثبت نام در آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان و مشاوران

برگزاری آزمون صلاحیت حرفه‌ای چه ضرورتی دارد؟ قانون تشکیل سازمان در سال 1382 تصویب شد و بنا بر این قانون، احراز و تعیین صلاحیت به عهده سازمان است. با تصویب شورای مرکزی سازمان، تصمیم گرفته شد آزمون صلاحیت...

پرسش های پر تکرار درباره شرایط ثبت نام در آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان و مشاوران
برگزاری آزمون صلاحیت حرفه‌ای چه ضرورتی دارد؟
قانون تشکیل سازمان در سال 1382 تصویب شد و بنا بر این قانون، احراز و تعیین صلاحیت به عهده سازمان است. با تصویب شورای مرکزی سازمان، تصمیم گرفته شد آزمون صلاحیت حرفه‌ای اجرا شود.

سوالات آزمون از چه منابعی طرح می‌شود؟
منبع سوالات از کتب درسی و آکادمیک نیست و صلاحیت حرفه‌ای روانشناسان و مشاوران سنجش می‌شود.

بررسی صلاحیت حرفه‌ای شامل چه مواردی است؟
سرفصل اول، راهبری حرفه‌ای است. منظور از راهبری حرفه‌ای این است که یک روانشناس یا مشاور در موقعیت‌های خاصی که با یک مراجع مواجه می‌شود، چه برخوردی می‌تواند از او سر بزند. اگر فردی در محیط کار مثل دفتر مشاوره با پرخاشگری زیاد دیده شود، چه برخوردی باید با او صورت گیرد؟ راهبری حرفه‌ای، توانمندی‌هایی است که فرد روانشناس یا مشاور در مدیریت ارتباط و فضای کاری نشان می‌دهد.
سرفصل دوم، خلاقیت حرفه‌ای است. طبیعتا نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم تمام آنچه در ارتباط با مراجعان رقم می‌خورد از پیش مشخص باشد. یک روانشناس و مشاور کارآمد بر حسب توانمندی‌های حرفه‌ای که دارد باید بتواند صحنه و انتظار خاص را مدیریت کنید. به عنوان مثال یک مراجع از من انتظارات ویژه و خاص دارد؛ منظور از خلاقیت حرفه‌ای، چگونگی مدیریت و پاسخگویی به این ویژگی‌ها است.

سرفصل سوم که بسیار اهمیت دارد اخلاق حرفه‌ای است. اخلاق عمومی، یعنی هرکدام از ما چهارچوب ارزشی داریم. دوستان می‌دانند در مشاغل و رشته‌های علمی مهم، فراتر از اخلاق عمومی باید به اخلاق حرفه‌ای توجه کرد. منظور استانداردها و کدهایی است که در کار ما اهمیت ویژه دارد.
چهارمین سرفصل هم آشنایی با مسائل فرهنگی و اجتماعی است. مستحضر هستید حرفه‌ای که ما در آن کار می‌کنیم بسیار وابسته به شرایط اجتماعی و فرهنگی بوده و در همه دنیا نیز همین‌طور است. آنچه در این دسته از سؤالات مورد پرسش قرار می‌گیرد میزان آشنایی داوطلب و امتحان‌دهنده با ساختار اجتماعی و روانی بوده که در کشور حاکم است.

پرسش‌ها به چه صورت طرح می‌شود؟
سؤالات چهار گزینه‌ای است و برای همه داوطلبان ضریب یکسان دارد.

کلاس یا دوره آمادگی برای آزمون برگزار خواهد شد؟
برای شرکت در این آزمون، نیاز به دوره آمادگی نیست.

چه کسانی می توانند در آزمون شرکت کنند؟
داوطلبانی که حائز مدرک کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های روانشناسی و مشاوره هستند.
-اعضای قدیمی سازمان که به هر نحوی موفق به دریافت پروانه اشتغال تخصصی نشده اند (اعم از افرادی که به مصاحبه دعوت نشده و یا پس از دعوت موفق به قبولی در مصاحبه نشده اند)
- روانشناسان و مشاورانی که پروانه اشتغال ملی دریافت کرده‌اند جهت تبدیل پروانه ملی به تخصصی
- افرادی که 2 یا 3 مقطع روانشناسی یا مشاوره دارند.
_کسانی که مدرک الکترونیک و یا پژوهش محور در رشته های روانشناسی و مشاوره دارند.

چه شرایطی برای ثبت نام در آزمون الزامی است؟
تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران- متدین به یکی از ادیان رسمی کشور- عدم سوء پیشینه موثر کیفری که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی میشود- عدم اعتیاد به مواد مخدر- داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم و موقت برای داوطلبان- عضویت در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره

چه مدارکی برای ثبت نام نیاز است؟
- تکمیل تقاضانامه الکترونیکی.- فایل عکس اسکن شده: داوطلب میبایست یک قطعه عکس پرسنلی خود را با مشخصات زیر اسکن نموده و فایل آن را برای ارسال ازطریق برنامه ثبت نام اینترنتی آماده نماید.یک عکس ۳ در ۴ که در سال جاری گرفته شده باشد. (عکس تمام رخ)- عکس اسکن شده فقط باید در قالب JPG باشد.- اندازه عکس اسکن شده باید حداکثر 400در 300 پیکسل و حداقل 300 در 200 باشد.-تصویر داوطلب باید واضح ، مشخص و فاقد اثر مُهر، منگنه و هرگونه لکه باشد.-حجم فایل ذخیره شده عکس نباید از 70 کیلو بایت بیشتر باشد.-حاشیه‌های زاید عکس اسکن شده باید حذف شده باشد.
-حتی‌الامکان عکس، رنگی و دارای زمینه سفید باشد.

ثبت‌نام آزمون به چه صورت و چه زمانی است؟
از روز پنجشنبه 2 آذر 1402 تا چهارشنبه 8 آذر‌ماه به مدت یک هفته با مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی https://sanjesh.org/

آزمون صلاحیت حرفه‌‌ای روانشناسان فقط در پایتخت برگزار می‌شود؟
با توجه به تعداد نفرات ثبت نام شده و پراکندگی آنان در هر استان تعیین خواهد شد.

هزینه ثبت‌نام آزمون چقدر تعیین شده است؟
280 هزار تومان تومان است که در سایت سنجش پرداخت خواهد شد.

آیا اعضای هیات علمی برای دریافت پروانه تخصصی نیز باید در این آزمون شرکت کنند؟
خیر- این گروه نیاز به شرکت در آزمون ندارند و فقط در مصاحبه روانشناختی شرکت میکنند.


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آشتی صنعت خشکبار با فناوری برای سهم‌خواهی از بازار جهانی